پروژه‌های عمرانی اصفهان کجا اجرا می‌شود؟

با روی کار آمدن مدیریت شهری در دوره ششم پروژه‌های عمرانی رونق گرفته و بنا به گفته مسئولان سال گذشته ۲۸۲ پروژه عمرانی با هزینه۸ هزار و ۹۹۵ میلیارد و ۲۱۴ میلیون ریال در شهر اصفهان اجرایی شده و امسال نیز ۷۱۵ پروژه عمرانی با هزینه ۴۰ هزار و ۵۵۲ میلیارد و ۴۴۲ میلیون ریال برای شهر اصفهان تعریف شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهرداری یک نهاد خدماتی، اجتماعی محسوب می‌شود که ۳۲۰ وظیفه را بر عهده دارد و رکن مهم عمران و آبادانی شهرها به‌شمار می‌رود؛ شهرداری باید مطالبات بحق مردم را شناسایی و در راستای رفع این مطالبات تمام توان خود را به‌کار گیرد، همچنین با استفاده از منابع مالی که در اختیار دارد، برای اجرای پروژه‌های مورد نیاز شهر و شهروندان اقدام کند.

در اصفهان نیز شهرداری در دوره‌های مختلف بر اجرای پروژه‌های بزرگ و کوچک عمرانی، خدماتی و ورزشی تمرکز داشته است تا زمینه رفاه شهروندان را فراهم کند؛ در حال حاضر اجرای پروژه‌های عمرانی شهر همراه دیگر برنامه‌های فرهنگی، خدماتی و حمل‌ونقلی با قوت در حال پیگیری است.

انجام پروژه‌های عمرانی همسو با نیاز شهر زمینه را برای اجرای موفق طرح‌های توسعه شهری فراهم می‌کند؛ البته لحاظ کردن موضوع کمی و کیفی در اجرای اقدامات شهری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، از این‌رو توجه به آن از ملزومات مدیریت شهری در دوره ششم به شمار می‌رود.

فصل جدید توسعه عمرانی در شهر اصفهان

به گفته اصغر کشاورزراد، معاون عمران شهری شهرداری اصفهان، در حال حاضر بیشتر پروژه‌های عمرانی در حاشیه شهر یا در زیر زمین در حال اجرا است، از این رو شهروندان احساس می‌کنند فعالیت‌های عمرانی در شهر کاهش یافته است؛ در دوره‌های مختلف رینگ نخست، رینگ دوم و سوم شامل تقاطع‌های غیر همسطح، خیابان‌ها، زیرگذرها و روگذرها طبق برنامه جامع شهری و برنامه تفصیلی اصفهان اجرایی شده است و هم‌اکنون نوبت آن رسیده است که زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی که سال‌ها است اصفهان از کمبود آن رنج می‌برد، تقویت شود و حاشیه‌های شهر روی مدار توسعه قرار گیرد.

در این راستا مدیریت شهری دوره ششم تصمیم گرفته طبق برنامه نسبت به توسعه حاشیه شهر و تکمیل مترو اقدام کند، البته اجرای پروژه‌های محله محور در راستای ارتقای کیفیت زندگی شهری نیز را در دستور کار قرار داده است. بر این اساس در قالب برنامه به احترام مردم اصفهان در سال ۱۴۰۱ پروژه‌های مختلف عمرانی، خدماتی، حمل و نقلی و ایمنی در شهر اجرا و کلنگ زنی شده است.

علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان نیز با اشاره به اینکه ۱۴۰۲، سال پرتلاشی برای شهرداری این کلان‌شهر خواهد بود، به‌تازگی گفته است: امسال علاوه بر ابرپروژه‌هایی همچون قطار شهری و حلقه حفاظتی اصفهان، بالغ بر ۱۰۶۱ پروژه در چهار بازه زمانی سه‌ماهه برای شهر پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به اجرای فعالیت‌های عمرانی در سال گذشته، اظهار کرده است: تکمیل زیرگذر اندیشه در منطقه ۱۳، تقاطع غیرهمسطح دکتر آشتیانی، تکمیل خروجی شهید کشوری، افتتاح حدود ۱۰ مجموعه فرهنگی، ورزشی و تکمیل حدود ۵۰۰ پروژه خرد عمرانی در قالب پیاده‌روسازی، اصلاح معابر و خیابان‌سازی نیز از جمله اقداماتی است که شهرداری طی سال گذشته در برنامه خود داشته است.

شهردار اصفهان با اشاره به بودجه ۲۲ هزار و ۳۴۰ میلیارد تومانی امسال شهرداری اصفهان تصریح کرده است: حدود ۷۳ درصد از بودجه شهرداری در سال آینده به فعالیت‌های عمرانی و ۲۷ درصد به فعالیت‌های جاری شهرداری اختصاص یافته است.

فصل جدید توسعه عمرانی در شهر اصفهان

بیشتر پروژه‌های شاخص در حاشیه اصفهان در حال اجرا است

رسول میرباقری، رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: بر اساس سیاست مدیریت شهری دوره ششم، پروژه‌های عمرانی به دو بخش خرد و کلان تقسیم‌بندی شده است، بر این اساس پروژه‌های خرد به صورت محله‌محور تعریف شده است تا محرکی برای توسعه و ارتقای کیفیت زندگی در محلات باشد.

وی ادامه می‌دهد: پروژه‌های بزرگ مقیاس متعددی در شهر نیز در حال اجرا است، اما شاید برای شهروندان قابل مشاهده نباشد، به طور مثال خط دو مترو اصفهان در زیر زمین با صرف منابع مالی بسیار زیاد در دستور کار قرار دارد یا مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان و رینگ چهارم در حاشیه شهر در دست اجرا است.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح می‌کند: ارزش افزوده این پروژه‌های شاخص عمرانی که بیشتر در شرق اصفهان در حال اجرا است، عاید مردم اصفهان می‌شود؛ به‌عنوان مثال احداث خط دوم مترو کاهش آلودگی هوا و رفع مشکل ترافیک را به همراه دارد.

میرباقری تاکید می‌کند: پروژه‌های شاخص عمرانی فقط به احداث زیرگذر و روگذر در مرکز شهر ختم نمی‌شود، چراکه در حال حاضر بیشتر پروژه‌های شاخص در حاشیه شهر قرار دارد.

وی اظهار می‌کند: کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر اصفهان هر یک ماه یکبار با دعوت از حوزه‌های مربوطه درصد پیشرفت فیزیکی و برنامه‌ای پروژه‌های شاخص عمرانی شهرداری را بررسی و رصد می‌کند، در این راستا اگر مشکلی سر راه اجرای پروژه‌ها باشد از تأمین منابع مالی تا کمبود نیروی انسانی متخصص همگی بررسی خواهد شد.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان به درصد پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها نمره قابل قبول و خوبی می‌دهد و می‌گوید: احداث حلقه حفاظتی، پروژه تقاطع غیر همسطح آیت‌الله غفاری، پروژه کمرزرین، مرکز همایش‌های بین المللی اصفهان و خط دو مترو از جمله پروژه‌های شاخص عمرانی شهر اصفهان در سال جاری به شمار می‌رود.

وی ادامه می‌دهد: پروژه‌های عمرانی به سه بخش شاخص، مهم منطقه‌ای و منطقه‌ای تقسیم می‌شود که هر کدام می‌تواند از جنس خدمات شهری، حمل‌ونقل و شهرسازی باشد؛ پروژه‌های منطقه‌ای شامل اقدامات روتین منطقه مانند رنگ‌آمیزی و آسفالت است.

میرباقری اضافه می‌کند: یکی از تأکیدات شورای اسلامی شهر اصفهان در فصل بودجه، تعریف پیوست‌های مختلف برای پروژه‌های عمرانی شهر از جمله پیوست فرهنگی، زیست‌محیطی و ترافیکی است؛ چه بسا پروژه‌ای افتتاح می‌شود و پس از عارضه‌سنجی به مشکلاتی برخورد می‌کنیم، بنابراین قبل از تعریف و اختصاص اعتبار برای پروژه‌ها، باید پیوست‌های مختلف برای آن تعریف شود.

فصل جدید توسعه عمرانی در شهر اصفهان

اجرای ۷۱۵ پروژه عمرانی در ۱۴۰۲

اصغر کشاورزراد، معاون عمران شهری شهردار اصفهان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: سال گذشته ۲۸۲ پروژه عمرانی با هزینه هشت هزار و ۹۹۵ میلیارد و ۲۱۴ میلیون ریال در شهر اصفهان اجرایی شده است.

وی ادامه می‌دهد: امسال نیز ۷۱۵ پروژه عمرانی با هزینه ۴۰ هزار و ۵۵۲ میلیارد و ۴۴۲ میلیون ریال برای شهر اصفهان تعریف شده است.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان با اشاره به مهمترین پروژه‌های عمرانی سال گذشته اظهار می‌کند: تقاطع غیرهمسطح شهدای ورزشکار یکی از مهمترین پروژه‌های سال گذشته به شمار می‌رود؛ این پروژه از قسمت شمال با محدوده دولت‌آباد و از قسمت جنوب، شرق و غرب در محدوده شهرداری اصفهان ختم می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: تمام مسیرهای تقاطع غیر همسطح شهدای ورزشکار پایان سال گذشته برای تردد خودروها باز شده، اما هنوز این طرح به‌صورت رسمی افتتاح نشده است.

کشاورزراد با بیان اینکه تقاطع غیر همسطح کاظمی آشتیانی در منطقه ۱۴ نیز به‌منظور کاهش ترافیک سنگین محور بلوار فرزانگان به سمت شرق از جمله پروژه‌های شاخص شهر به شمار می‌رود، اظهار می‌کند: پروژه زیرگذر پل اندیشه نیز از جمله طرح‌های شاخص سال گذشته محسوب می‌شود که مسیر عبوری از اتوبان ذوب‌آهن به بزرگراه شهید اقارب‌پرست را تسهیل کرده است.

وی خاطرنشان می‌کند: تقاطع غیر همسطح کشوری منطقه شش، پارکینگ زیرسطحی توحید، خیابان سازی‌ها واقع در مناطق چهار و هفت و ۹ و ۱۰ و ۱۱ و۱۲ و ۱۳، اجرای درزهای انبساطی پل‌ها از مهمترین پروژه‌های شاخص عمرانی در سال گذشته بوده است.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان با بیان اینکه مدیریت شهری اصفهان پروژه رینگ چهارم را با جدیت پیگیری می‌کند، می‌گوید: این پروژه حدود ۷۸ کیلومتر طول دارد که حدود ۴۸ کیلومتر آن در محدوده شهرداری اصفهان قرار دارد و مابقی در محدوده خدماتی شهرداری‌های درچه، خمینی‌شهر، دولت‌آباد، حبیب‌آباد و خورزوق است.

وی اضافه می‌کند: از کیلومتر چهار تا هفت رینگ چهارم در سال گذشته به بهره‌برداری رسیده است و عملیات اجرایی کیلومتر ۴۰۰ تا کیلومتر چهار واقع در محدوده خدماتی منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان در حال انجام است؛ کیلومتر ۲.۵ تا چهار به پیشرفت بیش از ۸۰ درصد رسیده است و تلاش می‌کنیم تا اواسط سال آینده به بهره‌برداری برسد.

کشاورزراد تصریح می‌کند: از کیلومتر ۴۰۰ تا ۲.۵ در مرحله آزادسازی، جابه‌جایی تأسیسات و احداث است که امیدواریم تا پایان سال آینده یا حداکثر اوایل ۱۴۰۳ به بهره‌برداری برسد.

فصل جدید توسعه عمرانی در شهر اصفهان

وی با اشاره به پروژه‌های عمرانی امسال ادامه می‌دهد: ساماندهی بزرگراه شهید چمران یکی از مهمترین طرح‌های امسال به شمار می‌رود که اکنون در مرحله طراحی و مطالعات است؛ احداث رمپ خیابان امام خمینی (ره)، احداث پل صاحب روضات و تعریض بزرگراه خرازی از جمله پروژه‌های عمرانی است که در سال‌جاری اجرایی می‌شود.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان تصریح می‌کند: احداث رینگ چهارم حد فاصل کیلومتر صفر تا چهارم و ۶۵ تا ۶۸، پل دایرکشنال شهیدان طیاره نیز از مهمترین پروژه‌های امسال به شمار می‌رود.

وی با اشاره به احداث خیابان سردار شهید منصور رئیسی در منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان می‌گوید: این پروژه تاکنون ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و تا پایان مردادماه سال‌جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

گزارش از: اعظم زمانی_ خبرنگار سرویس شهر و کلانشهر خبرگزاری ایمنا

کد خبر 666198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.