طرح ویژه مبارزه با سارقان به کجا رسید؟

همزمان با آغاز فرماندهی سردار احمدرضا رادان در فراجا طرح مبارزه با سارقان مورد تاکید جدی قرار گرفت، این در حالی است که اکنون طرح ویژه برخورد با سارقان در سراسر کشور به عنوان اولین طرح رسمی به اجرا درآمده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با گذشت چندین ماه از اجرای طرح ویژه و سراسری پلیس برای مبارزه با سارقان آمارها حاکی از آن است که بیش از ۵۶ هزار نفر در ارتباط با جرم سرقت دستگیر شده و بالغ بر ۶۵ هزار پرونده سرقت نیز رسیدگی شده است.

یکی از موارد مورد تاکید در دوره جدید مسئولیت سردار رادان، برخورد با پدیده سرقت و سارقان بوده که در نهایت طرح ویژه برخورد با سارقان در سراسر کشور به عنوان اولین طرح رسمی اجرا و در دوران فرماندهی جدید فراجا به مرحله اجرا درآمد.

سرقت از مغازه همواره کانون توجه سارقان بوده است

سردار محمد قنبری، رئیس پلیس آگاهی فراجا از اجرای مرحله اول طرح سراسری مبارزه با سارقان مغازه در کشور خبر داد و اظهار کرد: در این راستا ۹۳ سارق دستگیر و ۱۳۱ فقره سرقت کشف شد.

وی افزود: سرقت از مغازه به جهت داشتن برخی ویژگی‌ها و وجود اموال با ارزش و گران قیمت و سهولت در سرقت نسبت به دیگر سرقت‌های مشابه، همواره در کانون توجه سارقان بوده است.

رئیس پلیس آگاهی فراجا تصریح کرد: عوامل مختلفی در گرایش و رویکرد سارقان به سرقت از مغازه دخالت دارد که از جمله تأثیرگذارترین آن‌ها را می‌توان به کم‌توجهی مال باختگان به نکات ایمنی مانند دزدگیر و آژیر خطر، وجود نقص در درب‌ها و قفل درب‌ها، پایین بودن ضریب ایمنی، وجود خلاءهای قانونی در برخورد با سرقت و پایین بودن هزینه ارتکاب جرم اشاره کرد.

وی ادامه داد: بیش از ۵۰ درصد از سرقت‌های مغازه در مراکز استان‌ها و کلانشهرها اتفاق می‌افتد که به طور معمول سرقت‌ها توسط سارقان حرفه‌ای صورت می‌گیرد.

سردار قنبری با اشاره به مرحله اول طرح مبارزه با سارقان مغازه خاطرنشان کرد: برابر برنامه زمانبندی شده اجرای مرحله اول طرح مبارزه با سارقان مغازه از ۲۵ اردیبهشت‌ماه سال جاری به مدت دو روز در استان‌های سراسر کشور با محوریت پلیس آگاهی اجرا شد.

وی با هشدار به صاحبان مغازه و با اشاره به اینکه در صورت امکان از درب‌های الکترونیکی و ضد سرقت استفاده کنند، اضافه کرد: پول نقد بیش از حد معمول در مغازه نگهداری نکنید و آن را سریع به بانک بسپارید.

رئیس پلیس آگاهی فراجا با اشاره به ارتباط مستقیم افزایش ضریب ایمنی مغازه با کاهش وقوع سرقت، خاطرنشان کرد: بررسی‌های پلیس نشان می‌دهد استفاده از تجهیزات ایمنی مناسب مانند دوربین‌های مداربسته و دستگاه‌های هشدار دهنده می‌تواند سارقان را در دستیابی به اهداف شوم خود ناکام بگذارد.

بسط امنیت عمومی مردم از اولویت‌های فراجا است

سردار سعید منتظرالمهدی، سخنگوی فراجا، اظهار کرد: بسط امنیت عمومی مردم از اولویت‌های فراجا است و بر اساس تاکید فرمانده کل انتظامی کشور در حوزه مقابله و مبارزه با سرقت‌ها و جرایم خشن، پلیس طرح مقابله با سرقت را با شدت و گستردگی بیشتر کلید زد و آن را تا زمان رفع دغدغه نسبی مردم ادامه خواهد داد.

وی افزود: تاکنون بیش از ۵۶ هزار و ۳۴۸ تن از سارقان و به ویژه اعضای باندهای سرقت دستگیر شده و ۶۵ هزار و ۸۴۳ پرونده سرقت نیز کشف شد.

سخنگوی فراجا با بیان اینکه پلیس در رسیدگی به سرقت به هیچ عنوان ارزش اموال را مدنظر قرار نمی‌هد، گفت: ما به تمام موارد رسیدگی می‌کنیم، در مورد اموال کشف شده در این طرح نیز بازگرداندن اموال مسروقه به مالباختگان در دستور کار پلیس قرار دارد.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی گشت‌های ویژه مبارزه با جرایم خشن در تهران و دیگر استان‌ها و همچنین شناسایی باندهای سرقت‌های سازمان یافته و سریالی از جمله اقدامات پلیس برای ارتقا امنیت عمومی و اجتماعی است، تصریح کرد: در نتیجه این اقدامات نیز شاهد کاهش شش درصدی وقوع سرقت‌های مسلحانه، کاهش ۱۷ درصدی نزاع و درگیری و کاهش ۱۶ درصدی آدم ربایی و گروکشی در کشور بودیم.

سردار منتظرالمهدی گفت: پلیس در یک سال گذشته اقدام به کشف ۸۴ درصدی سرقت‌های اتومبیل و همچنین کشف ۹۰ درصدی جرایم خشن کرده است.

وی تاکید کرد: در سال جاری نیز طرح مبارزه با سرقت و فعالیت قرارگاه مقابله با سرقت با قوت ادامه خواهد داشت.

کد خبر 666190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.