درآمد میلیون دلاری فینال لیگ قهرمانان اروپا برای ترکیه

فینال لیگ قهرمانان اروپا حدود ۷۵ میلیون یورو معادل ۸۰ میلیون دلار برای میزبان خود استانبول ترکیه تقویت اقتصادی به همراه خواهد داشت.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، استانبول امسال میزبان فینال لیگ قهرمانان اروپا به‌عنوان آخرین بازی لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۲۲-۲۳ و شصت و هشتمین فصل از مسابقات برتر فوتبال باشگاهی اروپا خواهد بود که توسط یوفا برگزار می‌شود. در این راستا وزارتخانه فرهنگ و گردشگری و آژانس ترویج و توسعه گردشگری ترکیه (TGA) به برنامه‌ریزی مجموعه‌ای از رویدادها معرفی استانبول پرداختند که پشتیبانی و اجرای آن‌ها بر عهده پلت‌فرم رسمی گردشگری ترکیه قرار گرفت تا از این طریق استانبول بتواند تبلیغات خود را در خارج از کشور قبل از فینال افزایش دهد.

یوفا در این راستا بخشی با عنوان «فینال ۲۳ استانبول» برای راهنمایی افرادی که برای تماشای مسابقه راهی استانبول شده‌اند، به وب‌سایت خود افزوده است. در وب‌سایت پلت‌فرم رسمی گردشگری ترکیه نیز «راهنمای خورد و خوراک استانبول» توسط وزرات فرهنگ و گردشگری و آژانس توسعه و ترویج گردشگری ترکیه ایجاد شده است که شامل معرفی ۵۳ رستوران ستاره‌دار شهر برای گردشگران می‌شود. اکثر این رستوران‌ها با پایبندی به پایداری و آگاهی از فصلی بودن این رونق، از سیستمی بهره می‌گیرند که در آن میهمانان می‌توانند منوهای خود را از قبل انتخاب کنند تا ضایعات غذایی به حداقل میزان ممکن برسد.

بخشی از تبلیغات شهر نیز شامل گرداندن جام لیگ قهرمانان اروپا در نقاط مختلف استانبول از جمله میدان سلطان احمد، برج گالاتا، موزه باستان‌شناسی استانبول، کتابخانه رامی، محله‌های معروف توریستی کوزگونچوک و بالات، میدان اورتاکوی و مرکز فرهنگی آتاتورک، به‌نمایش درآمدن پرچم‌های مختلف با نشان‌های دو تیم فینالیست و لوگوی نهایی یوفا در سال ۲۰۲۳ روی پل معروف شهر، بُسفُر، نمایش فیلم‌های تبلیغاتی، تریلرهای گفت‌وگوی یوتیوب و لوگوی تیم‌ها روی برج گالاتا، میزبانی کانال یوفا از بازیکنان مشهور سابق فوتبال و برگزاری جشنواره قهرمانان در منطقه ینیکاپی از هشتم تا یازدهم ژوئن با اجرای آهنگ‌سازان مشهور جهانی می‌شود که به‌دنبال پیش‌بینی‌های اتحادیه آژانس‌های مسافرتی ترکیه از تشدید فعالیت‌های توریستی در استانبول طی هفته پیش از آغاز فینال و انتظار ورود ۶۵ هزار میهمان خارجی به شهر انجام گرفت. تخمین زده می‌شود این میهمانان صرف‌نظر از هزینه‌هایی که برای شهر دارند، می‌توانند درآمدی ۱۲۰ میلیون دلاری برای شهر داشته باشند.

تخمین درآمد ۸۰ میلیون دلاری لیگ قهرمانان اروپا برای استانبول

حامی اصلی فینال لیگ قهرمانان اروپا، مسترکارت (دومین شرکت بزرگ پردازش پرداخت و خدمات مالی در سراسر جهان)، با تحلیل کامل هزینه‌ها و درآمدهای لیگ برای شهر میزبان اعلام کرد که با در نظر گرفتن مجموع کل درآمد گردشگری ترکیه به مبلغ ۴۴ میلیارد یورو در سال گذشته و اختصاص ۴۰ درصد از کل هزینه‌های گردشگری در آن دوره به استانبول، تخمین زده می‌شود که برگزاری لیگ فعلی حدود ۷۵ میلیون یورو معادل ۸۰ میلیون دلار به اقتصاد محلی استانبول کمک کند.

در این میان نمی‌توان از تأثیر قابل‌توجه دارندگان کارت‌های هواداری بر عادات خرید هواداران تیم‌های فوتبال در روزهای دربی تأکید کرد، چراکه دارندگان کارت‌ها در طول این رویداد تقریباً ۳.۵ برابر بیشتر از دیگر مواقع از فروشگاه‌های وابسته به تیم‌ها خرید می‌کنند. تمایلات صرف غذا توسط آن‌ها در رستوران‌ها نیز در روزهای دربی افزایش دارد، زیرا ارائه‌دهندگان کارت‌ها برای رفع نیازهای طرفداران در این دوران و در راستای حمایت از باشگاه‌ها و کاربران، کمپین‌هایی متناسب برگزار و پیشنهادهایی ویژه ارائه می‌کنند.

اشتیاق به فوتبال همیشه مردم را در سراسر جهان گرد هم می‌آورد و برگزاری فینال‌ها به‌طور متوسط هزینه‌کرد کارت‌های گردشگری را در شهرهای میزبان به ۴۸ درصد افزایش می‌دهند. بخش‌های اقامت، غذا، پوشاک و بهداشت در صدر بخش‌هایی هستند که گردشگران بیشترین هزینه را در آن‌ها می‌کنند.

ترکیه نیز با نزدیک شدن به فینال استانبول غرق در هیجان است. فینال لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۲۳ بین منچسترسیتی انگلستان و اینترمیلان ایتالیا در ورزشگاه المپیک آتاتورک استانبول با ظرفیت بیش از ۷۵ هزار صندلی، دهم ژوئن ۲۰۲۳ ساعت ۲۲:۳۰ برگزار خواهد شد.

طبق محاسبات حامیان لیگ، هواداران تاکنون به‌طور متوسط سه شب در شهرهای میزبان اقامت داشته‌اند که هر نفر به‌طور میانگین ۸۵۵ یورو هزینه کرده است. میزان هزینه کارت‌های گردشگران در شهرهای میزبان نیز نسبت به آخر هفته قبل ۵۴ درصد افزایش داشته است.

تخمین درآمد ۸۰ میلیون دلاری لیگ قهرمانان اروپا برای استانبول

کد خبر 666152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.