نقش شهرداری‌ها در حکمرانی منابع آب

در بخش‌های مختلفی از برنامه هفتم توسعه در خصوص نقش شهرداری‌ها در حکمرانی منابع آب اندیشیده شده است. به عنوان مثال در تبصره ماده ۱۴۰ برنامه هفتم توسعه در خصوص نحوه تأمین آب فضاهای سبز آمده است که تأمین آبیاری فضای سبز با استفاده از آب شرب در همه اماکن عمومی و دولتی ممنوع است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سند چشم‌انداز توسعه ایران سندی ۲۰ ساله است که سال ۱۳۸۴ برای تدوین افق توسعه ایران در زمینه‌های مختلف فرهنگی، علمی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام تدوین شده است. اکنون برنامه هفتم، چهارمین برش از سند چشم‌انداز توسعه و اولین برنامه در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است که رویکرد مسئله‌محوری دارد و برای پیشرفت اقتصادی توأم با عدالت در قالب ۷ بخش و ۲۲ فصل تبیین شده و بخش‌های آن عبارت از اقتصادی، زیربنایی، فرهنگی و اجتماعی، علمی فناوری و آموزشی، سیاست خارج، دفاعی و امنیتی و در نهایت اداری، حقوقی و قضائی است.

حکمرانی منابع آب

در ماده ۱۲۵ ذکر شده است: «به منظور افزایش بهره‌وری کاهش ساختار موازی کاهش هزینه‌های بالاسری و تفکیک وظایف حاکمیتی و تصدی وزارت نیرو مکلف است حداکثر تا پایان سال دوم برنامه نسبت به رفع هرگونه تعارض منافع شرکتی در مدیریت منابع آب و همچنین اصلاح ساختار شرکت‌های زیرمجموعه خود در بخش آب اعم از ادغام یا انحلال یا واگذاری بخشی از وظایف آنها به شهرداری‌ها با تصویب شورای عالی اداری اقدام نماید.»

در ماده ۱۳۲ آمده است: «رهاسازی آب آلوده و آلوده نمودن منابع آب سطحی و زیرزمینی ممنوعه وزارت نیرو با همکاری شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از طریق بخش خصوصی شهرک‌های موضوع "قانون تغییر نام وزارت آبادانی و مسکن به وزارت مسکن و شهرسازی و تعیین وظایف آن مصوب ۱۶.۴.۱۳۵۳" شهرک‌های صنعتی و کشاورزی مجتمع‌های تولیدی صنعتی نظامی و سایر واحدهایی که دارای آلایندگی عمده و بیش از حد مجاز هستند ملزم به جمع‌آوری تسویه بازچرخانی و مدیریت پساب فاضلاب تولیدی خود (با اولویت بخش خصوصی) هستند.»

در ادامه این ماده خاطرنشان شده است: «در صورت عدم اقدام مشمولان این ماده وزارت نیرو از طریق شرکت‌های تابعه ذی‌ربط است هزینه کاهش آلایندگی و جریمه آن را اخذ و برای اجرای طرح‌های پایش و حفاظت کیفی منابع آب و جمع‌آوری و تصفیه آب‌های آلوده صرف نماید. وزارت نیرو ملزم به جمع‌آوری تسویه و رفع آلودگی‌های مزبور می‌باشد. آئین نامه اجرایی این ماده از جمله تعرفه هزینه رفع آلودگی و جریمه آن ظرف مدت شش ماه پس از ابلاغ قانون به پیشنهاد وزارت نیرو با همکاری وزارتخانه‌های صنعت معدن و تجارت کشور و سازمان حفاظت محیط زیست به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.»

در ماده ۱۳۸ نیز آمده است: «وزارت نیرو مکلف است ظرف مدت یک ماه پس از ابلاغ این قانون موقعیت نقاط گلوگاهی (سازه‌های تقاطعی فاقد آبگذری لازم برای امور سیلاب) را رفع انسداد بهسازی و اصلاح شرایط فنی و مهندسی سازه‌های مذکور به وزارتخانه‌های کشور و راه و شهرسازی به ترتیب برای سازه‌های تقاطعی درون‌شهری و برون‌شهری اعلام نماید. وزارتخانه‌های کشور و راه و شهرسازی مکلفند زمین اولویت بندی سازه‌های مذکور بر اساس خطر پذیری بالا ظرف مدت شش ماه نسبت به تدوین تصویب و اعلام برنامه عملیاتی برای رفع انسداد بهسازی و اصلاح شرایط فنی و مهندسی این سازه‌ها اقدام نموده و ظرف مدت دو سال برنامه مصوب را اجرایی نمایند. شهرداری‌ها موظفند بر اساس اعلام برنامه وزارت کشور نسبت به اجرای آن از محل منابع خود اقدام نمایند.»

در تبصره ماده ۱۴۰ برنامه هفتم توسعه در خصوص نحوه تأمین آب فضاهای سبز ذکر شده است: «تأمین آبیاری فضای سبز با استفاده از آب شرب در کلیه اماکن عمومی و دولتی ممنوع است. شهرداری‌ها و سایر متولیان اماکن عمومی و دولتی مکلفند نسبت به احداث شبکه‌های مستقل آبیاری فضای سبز و جداسازی آن از آب شور و استفاده از پساب و سایر آب‌های غیرمتعارف اقدام نمایند.»

کد خبر 666138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.