بارش‌ها و طوفان‌های لحظه‌ای در شهرستان‌های استان اصفهان سیل به راه انداخت+ فیلم

از روز گذشته شهرستان‌های استان اصفهان بارش‌ها و طوفان‌های لحظه‌ای پیش‌بینی‌شده را تجربه کردند و در برخی نقاط استان این بارش‌ها با سیل، آبگرفتگی معابر عمومی و جاری شدن روان‌آب همراه بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، براساس اعلام کارشناسان هواشناسی از وضعیت آب‌وهوایی استان اصفهان، امروز تا اوایل هفته آینده شرایط برای ایجاد ناپایداری‌های همرفتی به صورت افزایش ابر، رگبار و رعدوبرق، تگرگ، تنش دمایی، گاهی وزش باد شدید و طوفان لحظه‌ای بر روی کل استان خواهد بود.

از شب گذشته نیز شهرستان‌های استان اصفهان این بارش‌ها و طوفان‌های لحظه‌ای پیش‌بینی‌شده را تجربه کردند و گاهی بارش‌ها با آب‌گرفتگی معابر عمومی و جاری شدن روان‌آب همراه بود.

بارش‌ها و توفان‌های لحظه‌ای در شهرستان‌های استان اصفهان سیل به راه انداخت+ فیلم

چه شهرستان‌هایی بارش‌ها طوفان‌های لحظه‌ای خواهند داشت؟

محمدرضا رفیعی، کارشناس اداره کل هواشناسی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره هشدار هواشناسی سطح زرد با فعالیت سامانه بارشی در استان، اظهار کرد: فعالیت این سامانه از روز گذشته آغاز و تا پایان روز جمعه _نوزدهم خردادماه_ با رگبار باران بهاری گاهی با رعد و برق، احتمال تگرگ و وقوع صاعقه همراه است.

وی با بیان اینکه اثرات فعالیت سامانه بارشی روز گذشته در شهرستان میمه، مبارکه، چادگان، دهق، خوانسار، گلپایگان و نطنز دور از انتظار نیست، افزود: فعالیت این سامانه طی فردا در بیشتر مناطق و در روز جمعه در شهرستان مهاباد، اردستان، نطنز، دهق، شهرضا، ورزنه و نائین همراه خواهد بود.

کارشناس اداره کل هواشناسی استان اصفهان گفت: لغزندگی سطح جاده‌ها، آبگرفتگی معابر عمومی، احتمال جاری شدن روان‌آب، طغیان رودخانه‌های فصلی، کاهش دید در جاده‌ها، احتمال اختلال در راه‌های روستایی به واسطه رگبار باران از اثرات مخاطرات فعالیت این سامانه است.

طوفان شن در کمشچه ۶ مصدوم داشت

منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: مدیریت بحران استان به تیم‌های امدادی، راهداری، شهرداری‌ها، دهیاران، جهاد کشاورزی، آب منطقه‌ای و دستگاه‌های خدمات‌رسان، آب، برق، گاز، مخابرات، جمعیت هلال احمر، اورژانس و آتش‌نشانی اعلام آماده‌باش داده است.

وی افزود: حضور عملیاتی در مناطق جهت پیشگیری و کنترل حوادث محتمل ناشی از بارندگی‌های ناگهانی و فصلی، بارش تگرگ، وقوع صاعقه، رعد و برق و تندبادهای لحظه‌ای ضرورت دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: طی امروز تا اواخر شب در تمامی مناطق استان به‌خصوص نواحی شمالی، مناطق روستایی و عشایری مرتفع و شیب‌دار پیش‌بینی می‌شود.

وی ادامه داد: به گردشگران، مسافران، رانندگان، دامداران در مناطق طبیعی و حریم رودخانه‌ها اخطار می‌دهیم که الزامات ایمنی را رعایت کنند.

شیشه‌فروش افزود: وقوع سیل در روستای نهوج واقع در بخش مرکزی شهرستان اردستان سبب آب‌گرفتگی و بروز خسارت به اماکن مسکونی، معابر روستایی، راه‌ها و مزارع کشاورزی شد و تیم‌های امدادی برای ارزیابی و امدادرسانی به روستا اعزام شدند.

وی با بیان اینکه وقوع سیل به واحدهای مسکونی خسارت وارد کرد، تاکید کرد: در اثر وقوع سیل و تخریب منزل مسکونی در روستای نهوج اردستان دو نفر یک مرد و یک زن جان باختند و یک نفر زن نیز مفقود شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: وقوع طوفان شن در شهر کمشچه سبب مصدوم شدن شش نفر در اثر ریزش دیوار شد و مصدومان حادثه به بیمارستان در منطقه دولت‌آباد اعزام شدند.

وی ادامه داد: وزش تندباد لحظه‌ای با سرعت ۹۰ کیلومتر بر ساعت در محورهای شرق، انارک نائین و نیز مناطق شمالی اتوبان شرق و آزادگان منجر به خیزش کانون‌های گرد و غبار و کاهش میدان دید شده است.

شیشه‌فروش تصریح کرد: وزش باد شدید در مناطق شرق اصفهان و بخش‌هایی از شهر اصفهان منجر به سقوط پنج اصله درخت و سه پایه برق شد.

وی گفت: رعد و برق و صاعقه در مناطقی از شهر اصفهان، جرقویه، ورزنه، بهارستان منجر به ایجاد صدای مهیب و بروز آسیب به فیدرهای برق ۶۳ کیلو ولت و قطعی برق در برخی از مناطق مسکونی و صنعتی شد که با حضور عوامل اجرایی شبکه اصلاح شد.

در پی وقوع سیل، تیم‌های ارزیاب و امدادرسانی به روستای نهوج اعزام شدند

روستای نهوج در اردستان نیز یکی از نقاط استان اصفهان بود که با ورود سامانه بارشی دچار سیل و آب‌گرفتگی شد، منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در همین خصوص با اشاره به اعلام آماده‌باش ستاد مدیریت بحران استان، اظهار کرد: در حال حاضر همه تیم‌های امدادی، راهداری، شهرداری‌ها، دهیاران، جهاد کشاورزی، آب منطقه‌ای و دستگاه‌های خدمات‌رسان آب، برق، گاز و مخابرات، جمعیت هلال احمر، اورژانس و آتش‌نشانی در آماده‌باش کامل هستند.

وی درباره ضرورت حضور عملیاتی در مناطق برای پیشگیری و کنترل حوادث محتمل ناشی از بارندگی‌های ناگهانی و فصلی، افزود: فعالیت این سامانه به صورت بارش تگرگ، وقوع صاعقه، رعدوبرق و تندبادهای لحظه‌ای در مناطق مستعد است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: امروز تا اواخر شب، همه مناطق استان به ویژه نواحی شمالی، مناطق روستایی و عشایری مرتفع و شیب‌دار تحت تأثیر هستند و اعلام اخطار، اطلاع‌رسانی و هشدارهای لازم به گردشگران، مسافران، رانندگان، دامداران در مناطق طبیعی و حریم رودخانه‌ها برای رعایت الزامات ایمنی داده شده است.

شیشه‌فروش تصریح کرد: در پی وقوع سیل در روستای نهوج واقع در بخش مرکزی شهرستان اردستان و آب‌گرفتگی و بروز خسارت به اماکن مسکونی معابر روستایی، راه‌ها و مزارع کشاورزی، تیم‌های امدادی برای ارزیابی و امدادرسانی به روستا اعزام شدند.

وضعیت سد روستای نیستانک بر اثر بارش‌های بالادست

براساس اطلاعات خبرنگار ایمنا در روستای نیستانک، در اثر بارش‌های بالادست، روان‌آب به سمت سد روستای نیستانک جاری شد.

آمار مصدومان و جانباختگان سیل و طوفان در استان اصفهان

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص آخرین وضعیت سیل در روستای نهوج، اظهار کرد: وقوع سیلاب ناگهانی ناشی از بارش شدید باران و تگرگ، بعد از ظهر امروز در روستای نهوج واقع در ۶۵ کیلومتری شرق اردستان، باعث جان باختن سه نفر از ساکنین روستا به علت تخریب منزل و آب‌بردگی شد.

وی افزود: در اثر وقوع سیل و سیلابی شدن رودخانه داخل روستا ۹ نفر مجروح و به مراکز درمانی اعزام شدند، خساراتی به اماکن مسکونی، راه‌ها، معابر و اراضی کشاورزی، دام‌های سبک و کلنی زنبور عسل در منطقه وارد شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: عوامل امدادی و مدیریت بحران و فرمانداری شهرستان در حال امدادرسانی در روستا هستند. در اثر وقوع توفان و گرد و خاک شش نفر با ریزش دیوار جنب امام‌زاده نرمی دولت‌آباد مجروح و به بیمارستان اعزام شدند.

وی ادامه داد: سیل بردگی خودروی پراید در محور مشکنان به تودشک را داشتیم که راننده پراید فوت شد و جست‌وجو برای یافتن یک نفر سرنشین احتمالی پراید در حال انجام است.

شیشه‌فروش گفت: محور جاده‌ای نائین به اردستان به علت شدت سیل به‌صورت موقت فعلاً مسدود است و با توجه به ترافیک ایجاد شده در محور، از رانندگان خواسته شده در این محور تردد نکنند.

وی با بیان اینکه سیلاب از گردنه ملأاحمد نائین و مسیر تودشک به‌سمت شهرستان ورزنه و تالاب گاوخونی هدایت شد، افزود: آبگرفتگی در روستاهای دخرآباد جندابه و شهر کوهپایه پیش آمد و آب‌گرفتگی در روستاها کنترل شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: سیل در روستاهای نیستانک، وندیش و کجان در شهرستان نائین کنترل شده است، همچنین محورهای جاده‌ای هاشم‌آباد شهرستان هرند دچار آب‌گرفتگی و مسیر روستای قورتان شهرستان ورزنه نیز دچار آب‌گرفتگی شده است.

وزش طوفان با سرعت ۹۰ کیلومتر در ساعت

وی با اشاره به وزش طوفان شدید با سرعت ۹۰ کیلومتر در ساعت، افزود: این طوفان باعث سقوط بیش از ۱۴۰ اصله درخت در شهر اصفهان و شهرستان‌های مناطق مرکزی و شرق و آسیب به چهار خودرو شده است.

شیشه‌فروش تصریح کرد: ۱۲۰ تیم امدادی در مناطقی که مطرح سد، در حال امدادرسانی هستند. همچنین خساراتی نیز به عشایر امین‌آباد شهرضا در اثر بارندگی وارد شده است.

۱۵ خانه در روستای نهوج دچار آب‌گرفتگی شدند

محمدحسین رحیمی، دهیار روستای نهوج با بیان اینکه در مردادماه سال گذشته روستای ما درگیر سیل شد، اظهار کرد: از آن تاریخ به بعد مسیل روستا را بازگشایی کردیم. دو عدد پل تخریب شده بود که در حال بازسازی بودیم.

وی افزود: امروز حدود ساعت ۱۵ طغیان سیل از بالادست روستا شروع شد و براساس آماری که تاکنون در دست داریم، حدود ۱۵ منزل در روستا دچار آب‌گرفتگی شده است و یک خانه به‌طور کلی تخریب شده است.

دهیار روستای نهوج ادامه داد: دو نفر از اهالی خانه‌ای که کامل تخلیه شده است، براثر آب‌گرفتگی جان خود را از دست دادند. یک نفر در حال حاضر مفقود شده است و پنج نفر نیز مصدوم شده‌اند.

وی تصریح کرد: با کمک اورژانس مصدومان به مرکز شهرستان اعزام شده‌اند و بقیه اقدامات برای آن‌ها انجام می‌گیرد.

رحیمی با اشاره به مشکل تیم‌های امدادی برای ورود به روستا گفت: این روستا از هر دو طرف با مسیل احاطه شده است و جاده پایین‌دست و بالادست روستا کامل مسدود شده بود.

وی افزود: درخواست داشتیم که با امداد هوایی به روستا برسند، اما سیل که نشست کرد، راه باز شد و نیروهای امدادی وارد روستا شدند.

بازگشایی محور نائین به اردستان

منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: با تلاش مدیریت بحران شهرستان نائین، پلیس راه و راهداری محور نائین به اردستان که به صورت موقت مسدود شده بود، بازگشایی و تردد در محور در حال انجام است.

بارش‌ها و طوفان‌های لحظه‌ای در شهرستان‌های استان اصفهان سیل به راه انداخت+ فیلم

اسکان اضطراری و نجات حدود ۴۹۰ نفر در پی وقوع سیل

منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اعلام آماده‌باش مدیریت بحران استان اصفهان به عوامل امدادی تا فردا بعدازظهر، اظهار کرد: این آماده‌باش به جهت پیشگیری و کنترل حوادث ناشی از وزش تندباد و بارش‌های ناگهانی باران است.

وی افزود: امروز ۱۲۰ تیم امدادی متشکل از مدیریت بحران فرمانداری‌ها، جمعیت هلال احمر، امور منابع آب، راهداری، پلیس راه و راهور انتظامی، اورژانس و شهرداری‌ها و دهیاری‌ها جهت کمک‌رسانی در حوادث رخ داده ناشی از بارش‌های باران و تگرگ، وزش طوفان و خیزش کانون‌های گردو غبار در شهرستان‌های اردستان، کوهپایه، نائین، اصفهان، برخوار، هرند و ورزنه ارائه خدمات امدادی داشتند.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: تخلیه آب از منازل به تعداد ۸۵ واحد مسکونی و اسکان اضطراری مسافران به تعداد ۲۷۰ نفر در مساجد و حسینیه‌ها صورت گرفت.

وی ادامه داد: بازگشایی مسیل‌ها، تخلیه گل و لای از معابر، بازگشایی راه‌ها، اعمال محدودیت تردد موقت در محورهای تحت تأثیر سیل از جمله جاده اصفهان به کوهپایه و نیز جاده نائین به اردستان و هدایت سیلاب به مسیل‌ها نیز انجام شد.

شیشه‌فروش با اشاره به نجات ۲۲۰ نفر از رانندگان و افراد در معرض سیل، در تشریح دیگر اقدامات اظهار کرد: تخلیه به‌موقع اماکن مسکونی روستایی در معرض خطر، کمک‌رسانی به عشایر منطقه امین‌آباد شهرضا و پیش‌بینی تأمین نیازهای اولیه امدادی برای حادثه‌دیدگان انجام گرفت.

وی با اشاره به اعزام ماشین‌آلات امدادی و راهسازی به مناطق رفع خطر و پاکسازی مناطق تحت تأثیر طوفان و کنترل حوادث ناشی از سقوط اشجار، افزود: مقرر شد فردا تیم‌های ارزیاب خسارات از هلال احمر، بنیاد مسکن، اداره راهداری، جهاد کشاورزی و شرکت برق، نسبت به ارزیابی خسارات و پیگیری بازسازی آسیب‌ها و رفع خطر از مناطق اقدامات لازم را انجام دهند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: جمعیت هلال احمر در جهت تأمین اقلام امدادی خسارت‌دیدگان و شرکت آب منطقه‌ای و اداره منابع طبیعی نیز نسبت به بررسی علل بروز خسارات و پیگیری اجرای طرح‌های پیشگیرانه از سیل اقدام کنند.

وی تصریح کرد: لازم به ذکر است از چند روز قبل به‌صورت مداوم هشدارهای ایمنی به دستگاه‌های امدادی در خصوص آمادگی در برابر حوادث ابلاغ و اطلاع‌رسانی شده بود، در اثر حوادث سیل و مخاطرات جوی، خساراتی به بخش‌های کشاورزی، اماکن مسکونی، راه‌ها، پل‌ها، تأسیسات شهری و روستایی، معابر بخش دام و طیور و زنبور عسل و شبکه‌های برق و آب وارد شد.

کد خبر 665973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.