توسعه عادلانه امکانات برای کاهش ترافیک اصفهان/ احداث ۱۵۰۰ واحد مسکونی در شهرک جوانان تبریز

پربازدیدترین اخبار شورای شهر خبرگزاری ایمنا را در این بسته خبری می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، توسعه عادلانه امکانات برای کاهش ترافیک اصفهان، اجرای رویکرد انسان‌محور برای مدیریت ترافیک، لزوم ساماندهی دست‌فروشان رشت در مکانی مناسب، احداث ۱۵۰۰ واحد مسکونی در شهرک جوانان تبریز، راه‌اندازی ۱۱۰ جایگاه سوخت کوچک در تهران، ضرورت بهبود فرایند پروژه‌های زودبازده در مشهد، حمایت شهرداری کرج از پایان‌نامه‌ها با روش علمی و لزوم هم‌افزایی ادارات در مسیر توسعه شهری را در این بسته خبری پارلمان شهری ایمنا می‌خوانید.

توسعه عادلانه امکانات برای کاهش ترافیک اصفهان

ابوالفضل قربانی، رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه توسعه عادلانه امکانات در شهر و فرهنگ‌سازی برای استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی در کاهش ترافیک تأثیرگذار است، اظهار کرد: هرچند اقدامات خوبی در حوزه ترافیک انجام شده است اما اگر همراهی سایر نهادها با مدیریت شهری نباشد، به نتایج مطلوبی دست پیدا نخواهیم کرد.

وی افزود: اقداماتی که تاکنون در دوره ششم مدیریت شهری برای تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقلی شهر اصفهان از ابتدای فعالیت انجام شد، به‌نظر می‌رسد رضایت نسبی را دریافت کرده است؛ یکی از مهمترین فعالیت‌هایی که در دوره ششم مدیریت شهری اصفهان انجام شده، مربوط به تجهیز خط دو مترو بوده است.

قربانی ادامه داد: تکمیل رینگ چهارم شهر نیز در دستور کار مدیریت شهری اصفهان بوده و پیشرفت‌های خوبی در سال گذشته حاصل شده است، بخش‌هایی از آن در جبهه‌های مختلف در حال تکمیل است و بخش‌هایی از آن نیز در اختیار شهروندان قرار گرفته است؛ مأموریت اصلی این بزرگراه، مربوط به ترافیک عبوری است، اما برای کاهش ترافیک مرکز شهر نیز مفید خواهد بود.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: در بحث ترافیک شهر اصفهان، مدیریت شهری نیز نگران است و تلاش می‌کند با همکاری پلیس راهور، آن را کاهش دهد. طبق تجربیات روز دنیا، احداث خیابان معضل ترافیک را حل نمی‌کند، لذا جابه‌جایی متعادل و بر اساس نیاز در سطح شهر می‌تواند برای کاهش ترافیک شهرها کارساز باشد.

اجرای رویکرد انسان‌محور برای مدیریت ترافیک

علی‌اصغر غفاری، رئیس کمیسیون عمران، ترافیک، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اراک با بیان اینکه پیاده‌روهای عریض را نمی‌توان پیاده‌راه دانست، اظهار کرد: مسیرهای پیاده‌روی و سلامت تنها در بعضی از نقاط شهر به‌وجود آمده است و معاونت زیربنایی شهرداری و مدیران مناطق در حال شناسایی این فضاها برای تبدیل به مسیرهای پیاده‌روی سلامت هستند.

وی افزود: در هر نقطه از شهر که بتوان پیاده‌روها را عریض کرد، این اقدام انجام شده است تا مردم بتوانند از این مسیرها برای پیاده‌روی استفاده کنند. در صدد ایجاد پیاده‌راه‌ها و مسیرهای سلامت و سپس به‌دنبال ایجاد شبکه‌ای از این مسیرها هستیم.

وی خاطرنشان کرد: در اجرای پروژه ۲۴ متری مسیر پیاده‌روی عریض و مناسبی را برای تردد عابران پیاده در نظر می‌گیریم تا با ارتباط دادن مسیرهای پیاده‌محور در محدوده مرکزی شهر یک رینگ مسیر پیاده در این محدوده ایجاد کنیم و با اجرای فضای سبز و مبلمان شهری، علاوه بر ایجاد یک منظر زیبای شهری، در این محوطه برای مدیریت ترافیک شهری، رویکردی انسان‌محور را اجرا کنیم.

لزوم ساماندهی دست‌فروشان رشت در مکانی مناسب

محمدحسین واثق‌کارگرنیا، رئیس شورای اسلامی شهر رشت اظهار کرد: دست‌فروشی در سطح معابر رشت طی سال‌های اخیر به یکی از موضوعات پرچالش این شهر تبدیل شده است و سد معبر تخلفی آشکار در نقض حقوق شهروندی است. حضور تعداد بی‌شماری دست‌فروش در معابر این شهر، تردد را برای شهروندان دچار مشکل کرده است. دست‌فروشان باید به این حقوق احترام بگذارند و شهرداری باید این افراد را جمع‌آوری و در مکان مناسبی ساماندهی کند.

وی افزود: برخی افراد به‌ویژه زنان و سرپرستان خانوار روزانه در بازار محصولات تولیدی و محلی خود را به شهروندان عرضه و از این طریق امرار معاش می‌کنند و شغل دیگری ندارند و نمی‌توان این قشر آسیب‌پذیر را نادیده گرفت. از سوی دیگر بسیاری از مغازه‌داران در شهر رشت مستأجر هستند و ماهانه هزینه سنگینی بابت اجاره، آب، برق و گاز و مالیات و عوارض پرداخت می‌کنند که حضور تعدادی زیادی دست‌فروش با بساط کردن اجناس بسیار در معابر و مقابل واحدهای صنفی مختلف، باعث کسادی بازار و آسیب به کسب‌وکار این افراد شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه رفع معضل سد معبر نیازمند همکاری همه‌جانبه دستگاه‌های اجرایی مرتبط از جمله مرجع قضائی و نیروی انتظامی با شهرداری است، گفت: تردد آسان و راحت در معابر عمومی از حقوق اولیه شهروندی است و همه دست‌فروشان باید به این حقوق شهروندان احترام بگذارند و از پهن‌کردن بساط خود در پیاده‌رو و خیابان خودداری کنند.

احداث ۱۵۰۰ واحد مسکونی در شهرک جوانان تبریز

فریدون بابایی‌اقدم، عضو شورای اسلامی شهر تبریز اظهار کرد: ۱۵۰۰ واحد مسکونی در شهرک جوانان احداث و منطقه ۴۸ هکتاری این شهر بر اساس طرح تفصیلی به فضای سبز تبدیل می‌شود.

وی با بیان اینکه موضوع احداث شهرک جوانان در دوره پنجم شورای اسلامی شهر تبریز مطرح شد تا در زمین الحاقی به محدوده شهر ایجاد شود، گفت: در این شهرک برای ساکنان مناطق پرخطر شهری که در آن امکان وقوع زلزله یا رانش زمین زیاد است، واحد مسکونی احداث می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز تصریح کرد: احداث واحدهای مسکونی شهرک جوانان در شورای اسلامی شهر تصویب و دستورات لازم به شهرداری برای اجرای این پروژه ابلاغ شد که بر اساس طرح آماده شده، در این مکان ۱۵۰۰ واحد مسکونی احداث می‌شود که تحویل زمین آن در حال انجام است.

راه‌اندازی ۱۱۰ جایگاه سوخت کوچک در تهران

سیدجعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه شرکت پخش فرآورده‌های نفتی نسبت به ساخت جایگاه‌های سوخت کوچک‌مقیاس تمایل دارد و سرمایه‌گذاران نیز استقبال خوبی از این طرح داشته‌اند، اظهار کرد: بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران شهرداری باید امسال نسبت به ساخت ۱۱۰ جایگاه سوخت کوچک‌مقیاس اقدام کند. با توجه به این مصوبه، مأموریت از معاونت هماهنگی امور مناطق به شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل محول شد و این شرکت بر اساس گزارشی که به ما ارائه داده ۲۰ محل را انتخاب کرده است.

وی با اشاره به لزوم هماهنگی با شرکت پخش فرآورده‌های نفتی برای اجرای این طرح، افزود: جایگاه‌ها در مناطق دو، چهار، پنج، شش، ۱۱، ۱۵، ۱۶، ۱۸، ۲۰ و ۲۱ تهران راه‌اندازی خواهد شد و در منطقه سه نیز دو جایگاه سوخت کوچک مقیاس پیش‌بینی شده است که تعداد آن‌ها در مجموع به ۱۲ جایگاه می‌رسد.

ضرورت بهبود فرایند پروژه‌های زودبازده در مشهد

مجید طهوریان‌عسکری، رئیس کمیسیون ویژه ساماندهی حاشیه شهر شورای اسلامی شهر مشهد اظهار کرد: در بررسی پروژه‌های زودبازده یک و دو به نظر می‌رسد که این طرح در یک چرخه فرایندهای متعدد اداری در شهرداری مشهد گرفتار شده است و نگاه شورای ششم در مورد این پروژه‌ها، درگیر شدن در دستورالعمل‌ها و فرایندهای پیچیده شهرداری نیست. فرایند این پروژه‌ها در شهرداری این کلان‌شهر باید بهبود پیدا کند.

وی با بیان اینکه در این طرح قرار است مردم ایده‌ها، نظرات و مشکلات خود را مطرح کنند و در یک مسیر سریع و سهل‌الوصول، پروژه‌ها به مرحله اجرا برسد، افزود: هنر شورای ششم این است که اقدامات بر اساس نیاز و برخاسته از نظرات مردمی باشد، چراکه خاستگاه نظام شورایی، خاستگاه مردمی و احترام به شهروندان است.

رئیس کمیسیون ویژه ساماندهی حاشیه شهر شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: با توجه به فلسفه وجودی این طرح، ایجاد موانع اجرایی با دستورالعمل‌های متعدد، اقدام صحیحی در سرعت‌بخشی به اجرای طرح نیست و از مدیریت شهری تقاضا داریم این روند تغییر کند.

حمایت شهرداری کرج از پایان‌نامه‌ها با روش علمی

محمد اسدیان، رئیس مرکز پژوهش‌ها و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج با تاکید بر کاربردی کردن پایان‌نامه‌ها اظهار کرد: در راستای تشویق دانشجویان و دانشگاهیان به امر پژوهش و تحقیق در حوزه مدیریت شهری ضمن حمایت از پایان نامه‌های کاربردی از ظرفیت پایان‌نامه‌ها در کنار تمام مجموعه‌ها برای رفع مشکلات کلان‌شهر کرج و نیازهای مدیریت شهری استفاده و خدمات بیشتری به شهروندان ارائه شود.

وی با بیان اینکه حمایت مادی و معنوی از پایان نامه‌های دانشجویان شاخص مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در دستور کار مدیریت شهری است، افزود: وزن ارزیابی علمی پایان نامه‌ها توسط مدیریت شهری نسبت به گذشته باید از لحاظ نوآوری اجتماعی در حوزه شهری بالا رود و در رویکرد جدید امتیازی که برای هر پایان نامه لحاظ می‌شود به طرح‌های کاربردی تر اختصاص یابد.

رئیس مرکز پژوهش‌ها و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج تصریح کرد: فرایند بررسی و حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی و قرارداد طرح‌های پژوهشی و مطالعاتی طی مفاد بخشنامه مدیریت یکپارچه نظام مطالعاتی مورد حمایت قرار می‌گیرد. حمایت از پایان نامه‌ها با لحاظ شاخص و ویژگی‌های مد نظر مجموعه مدیریت شهری اعم از شهرداری و شورای اسلامی شهر انجام شود که در رأس آن اولویت‌بندی طرح‌ها بر مبنای نیازهای شهر قرار دارد.

لزوم هم‌افزایی ادارات در مسیر توسعه شهری

مرتضی بهرام، رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر ارومیه با تاکید بر لزوم هم‌افزایی ادارات در مسیر توسعه شهری اظهار کرد: بیشتر طرح عمرانی مربوط به حوزه شهرداری این شهر که جنبه گردشگری و فرهنگی دارد با موانعی روبه‌رو است که باید هرچه سریع‌تر رفع شود. برای رفع موانع پروژه‌های بزرگ در ارومیه نیاز به مشارکت ادارات اجرایی است تا با رفع آن‌ها در خدمت مردم باشیم.

وی افزود: مطالعات مربوط به این پروژه بزرگ بازبینی شده و در پژوهش مربوطه، مشکلات تا حد توان رفع شده است اما اداراتی همچون مسکن و راه و شهرسازی، شهرداری و میراث فرهنگی نقش بسزایی در رفع موانع این طرح دارند.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر ارومیه با اشاره به مشارکت مردمی در طرح‌های ارومیه گفت: مشارکت مردمی، فکر نو، طرح نو و سرمایه‌گذاری عوامل اساسی برای رفع مشکلات فرهنگی و تاریخی این شهر است که یکی از دغدغه‌های حوزه فرهنگ شهر بوده و مشارکت مردم در این زمینه مطلوب است.

کد خبر 665934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.