نمایش هنر، ابتکار و بازآفرینی در نمایشگاه «هنر سبز در شهر زندگی»

نمایشگاه «هنر سبز در شهر زندگی» ویژه عموم شهروندان، از شانزدهم تا نوزدهم خردادماه سال‌جاری از ساعت ۸:۰۰ تا ۲۰:۰۰ در ایستگاه مترو واقع در میدان امام حسین (ع) برگزار شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نمایشگاه «هنر سبز در شهر زندگی» از سوی عده‌ای از بانوان خلاق و هنرمند استان اصفهان با هدف استفاده مجدد و بازآفرینی پسماندها در راستای کاهش تولید پسماند در ایستگاه مترو راه‌اندازی شده است.

در این نمایشگاه که خلاقیت، ابتکار با ذوق هنری درهم آمیخته شده است، وسایل و اشیایی چشم‌نواز وجود دارد که می‌توان با کمترین هزینه، اتاق‌های اداری، سالن جلسات، منازل و حتی فضاهای شهری را تزئین کرد، از جا شمعی و جاعودی، آینه و آباژور، انواع گلدان‌ها و بشقاب و سینی‌های مستحکم گرفته تا مجسمه بزرگ و حجیم، از مواد دور ریز مجدداً احیا، تولید و بازآفرینی شده است.

نمایش هنر، ابتکار و بازآفرینی در نمایشگاه «هنر سبز در شهر زندگی»

صدیقه ایزدی، مسئول نمایشگاه هنر سبز در زندگی در این باره می‌گوید: «پاپیه ماشه» یکی از رشته‌های هنری و صنایع دستی به شمار می‌رود که در لغت به معنای کاغذْ جویده یا کاغذِ جویده‌شده است، در واقع پاپیه ماشه موادی ترکیبی از تکه‌های کاغذ یا خمیر کاغذ است، که گاهی با پارچه‌ها توسط ماده‌ای چسباننده تقویت (و مستحکم) می‌شود.

این بانوی هنرمند که سابقه ۱۰ ساله در عرصه مجسمه سازی، حجم سازی و سفال داشت، از ادامه کار هنری خود از سال ۹۳ تحت قالب «پاپیه ماشه» مبتنی بر دور ریختنی‌ها، کاغذهای باطله و بازآفرینی پسماندها سخن گفت.

نمایش هنر، ابتکار و بازآفرینی در نمایشگاه «هنر سبز در شهر زندگی»

ایزدی با اشاره به سابقه دیرینه این هنر که در قرن ۱۵ میلادی در آسیای شرقی برای ساخت مجسمه‌های مذهبی کوچک و بزرگ و حتی در امر ساخت کلاه خودهای جنگی در کشور چین کاربرد داشته که علاوه بر استحکام قابل توجه، سبکی آن می‌توانست به یک جنگجو کمک کند، می‌گوید: این هنر متکی بر آمیخته شدن کاغذهای باطله و مواد بازیافت با چسب چوب و دیگر مواد و رنگ‌ها است.

نمایش هنر، ابتکار و بازآفرینی در نمایشگاه «هنر سبز در شهر زندگی»

وی متذکر می‌شود: در این نمایشگاه سعی کرده‌ایم که به عموم مردم نمایش دهیم که این مواد بازیافتنی و کاغذهای باطله‌ای که روزانه در هر منزل و محیط پیرامونی ما وجود دارند، حتی صدها هزار نسخه فیش بانکی، می‌تواند بسیار فراتر از کاردستی ساده عمل کند و به اشیا زینتی و دکوراتیو تبدیل شوند.

مسئول نمایشگاه خاطرنشان می‌کند: استحکام بالا، سبکی بسیار زیاد، نشکن بودن و حتی به دلیل آمیخته شدن با رنگ‌های ضد آب، قابلیت شستشو بودن از جمله ویژگی‌های محصولات ساخته شده مبتنی بر هنر پاپیه ماشه است.

وی می‌افزاید: استفاده از این هنر مبتنی بر کاغذهای باطله، شانه تخم مرغ، برگه فیش عابربانک‌ها، دفتر و دفترچه‌های نگاشته شده دور ریختنی به دلیل تحمل حتی وزن‌های زیاد، قابلیت ساخت مبلمان شهری را دارند.

نمایش هنر، ابتکار و بازآفرینی در نمایشگاه «هنر سبز در شهر زندگی»

ایزدی با بیان اینکه ماده اولیه این هنر، کاغذهای بازیافتی، باطله و دور ریختنی است، عنوان می‌کند: بر این اساس قیمت‌های تولید محصولات پاپیه ماشه بسیار مقرون به صرفه تر از فلز، چوب، پلاستیک و حتی فلکسی و رزین است.

وی ابراز می‌کند: یکی از دغدغه‌های اصلی مدیریت شهری، بازیافت مواد و بازآفرینی مواد پسماند است، از این منظر می‌توان همکاری و فصل مشترک بسیار بزرگی را میان این هنر و سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان متصور شد که امید داریم روز به روز افزون افزون‌تر شود.

آب، هوا و خاک سه عنصر اصلی حیات انسان بوده که امروزه به معضل و چالش جهانی تبدیل شده آسیب پذیری آن در حقیقت وجود آدمی را تهدید می‌کند، لذا تلاش برای استفاده مجدد از وسایل و به نحوی بازآفرینی پسماندها، بازیافت مواد و کاربرد مواد و مصالحی که دوستدار محیط زیست باشد، در اولویت‌های برنامه‌های جهانی است.

نمایش هنر، ابتکار و بازآفرینی در نمایشگاه «هنر سبز در شهر زندگی»

غلامرضا ساکتی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان اظهار می‌کند: نمایشگاه «هنر سبز در شهر زندگی» ویژه عموم شهروندان، از شانزدهم تا نوزدهم خردادماه سال‌جاری از ساعت هشت صبح تا ۲۰ شب در ایستگاه مترو واقع در میدان امام حسین (ع) برگزار می‌شود.

وی هدف از برگزاری این نمایشگاه، را فرهنگ‌سازی استفاده دوباره از پسماندها و بازآفرینی دانست و می‌گوید: تلاش می‌شود با به نمایش گذاشتن آثار هنری ساخته شده از خمیر کاغذ ضایعاتی، توجه مردم نسبت به مواد دورریز و پسماند تغییر کند.

نمایش هنر، ابتکار و بازآفرینی در نمایشگاه «هنر سبز در شهر زندگی»

کد خبر 665922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.