آزادی ۳ تبعه ایرانی و دانمارکی / حکم پرونده دهکده آبی پارس اجرا شد

آزادی دو تبعه ایرانی و یک تبعه دانمارکی، اجرای حکم پرونده کثیرالشاکی دهکده آبی پارس، دلیل اجرای حکم زهرا و هدی توحیدی و برای امیدآفرینی در جامعه عمل و قول مسئولان باید همراه هم باشد را در بسته خبری حقوقی و قضائی ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر اظهار کرد: مسعود مصاحب و کامران قادری دو تبعه ایرانی و یک تبعه دانمارکی جمعه دوازدهم خرداد آزاد شدند.

وی افزود: مسعود مصاحب و کامران قادری، دو تبعه ایرانی که چهار سال و نیم و هفت سال و نیم از حبس خود (بخش بیشتری از حکم حبس) را سپری کرده بودند و یک تبعه دانمارکی به دلایل انسان‌دوستانه امروز جمعه دوازدهم خرداد آزاد شدند. مصاحب قبل از این نیز مدتی از مرخصی درمانی خارج از زندان بهره‌مند بود.

حکم زهرا و هدی توحیدی چرا اجرا شد؟

در روزهای گذشته اخباری در رسانه‌های معاند در مورد اجرای حکم حبس زهرا و هدی توحیدی منتشر شده و دست‌مایه تولید محتوا قرار گرفته است.

رسانه‌های معاند ادعا کرده‌اند حکم زهرا و هدی توحیدی به‌رغم اینکه مورد عفو قرار گرفته‌اند و پرونده آن‌ها مختومه شده است، روز چهارشنبه دهم خرداد، در پی احضار تلفنی به دادسرا بازداشت و به زندان اوین منتقل شده‌اند.

بر اساس پیگیری‌ها زهرا و هدی توحیدی به اتهام اجتماع و تبانی به قصد علیه امنیت کشور در دادگاه به پنج سال حبس محکوم شدند که سه چهارم حکم حبس تعلیقی و یک چهارم حکم اجرایی بوده است.

در پی ابلاغ حکم به خانم‌ها توحیدی، این افراد به رأی دادگاه تسلیم شدند. در پی ارائه تسلیم به رأی از سوی هر دو متهم یک چهارم از میزان حکم حبس اجرایی صادر شده در مورد آن‌ها نیز کسر شده است.

این حرکت متهمان زهرا و هدی توحیدی در تسلیم شدن به رأی دادگاه به این معنا است که متهمان از طرح پرونده در مراجع تجدید نظر و فرجام جلوگیری کرده و بزهکاری و کیفر خود را پذیرفته‌اند. تسلیم شدن به رأی دادگاه پاداش تخفیف مجازات را به همراه دارد که برای هر دو متهم مورد اشاره این تخفیف در نظر گرفته شده است.

ادعاها در مورد اینکه زهرا و هدی توحیدی مشمول عفو مقام معظم رهبری شده‌اند صحت ندارد، مندرجات در پرونده و استعلام دادسرا از ضابط نشان می‌دهد؛ زهرا و هدی توحیدی با گروهک‌های معاند و برانداز در ارتباط بوده‌اند و بر اساس بند (ج) بخش اول عفو مقام معظم رهبری به مناسبت دهه فجر سال ۱۴۰۱، عدم عضویت و وابستگی در گروهک‌های معاند و برانداز یکی از شروط بهرمندی از عفو بوده است در نتیجه این افراد مشمول عفو نمی‌شدند.

همچنین ادعاها در مورد صدور موقوفی تعقیب و لغو آن در مورد این افراد به هیچ وجه صحت ندارد و قرار موقوفی تعقیب برای آن‌ها صادر نشده بوده است.

یکی دیگر از ادعاهای در مورد زهرا و هدی توحیدی منتشر شده احضار آن‌ها به صورت تلفنی بوده است که بررسی این ادعا نشان می‌دهد برای این هر دو متهم ابلاغیه مکتوب از طریق سامانه ثنا ارسال شده است.

همچنین بر اساس پیگیری‌ها به برادر زهرا و هدی توحیدی که برای پیگیری پرونده آن‌ها به دادسرا مراجعه کرده بود، اعلام شده که احضار آن‌ها به منظور اجرای حکم است.

اجرای حکم پرونده کثیرالشاکی «دهکده آبی پارس»

علی صالحی، دادستان تهران از اجرای حکم پرونده کثیرالشاکی «دهکده آبی پارس» و رد کامل مال به تمام ۱۲۴۸ نفر مالباختگان خبر داد.

وی با اشاره به اجرای حکم پرونده در دادسرای جرایم اقتصادی تهران اظهار کرد: محکومان این پرونده که شش نفر هستند با جلب اعتماد مردم از طریق سپرده‌پذیری غیرمجاز، به اتهام اخلال جزئی در نظام اقتصادی کشور به حبس، جزای نقدی و رد مال محکوم شده‌اند.

دادستان تهران تصریح کرد: دو شرکت «دهکده آبی پارس» و «آینده‌سازان سرزمین من» بدون تأیید بانک مرکزی، وجوه مردم را دریافت و با وعده پرداخت سودهای هنگفت بانکی، موجبات اغوا و فریب مال‌باختگان را فراهم آورده بودند.

وی اضافه کرد: پرونده بالغ بر ۱۲۴۸ نفر شاکی داشت و مبلغ رد مال تعیین شده ۱۰۴ میلیارد تومان بود که پس از ارجاع به شعبه اجرای احکام، جلسات متعددی با حضور محکومان، شکات و وکلای طرفین در دادستانی تهران برگزار و در خصوص نحوه پرداخت رد مال تصمیم‌گیری نهایی و منتهی به پرداخت کامل رد مال به مال‌باختگان شد.

ایران نسبت به وضعیت اتباع خود هیچ تسامحی ندارد

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه در بیست و ششمین نشست خبری دستگاه قضا با اشاره به وعده آزادی اسدالله اسدی، اظهار کرد: چشم ما به چهره رنج کشیده دیپلمات پرافتخار کشور روشن شد و این موفقیت بزرگ به رغم خواست بدخواهان بین‌المللی، صبوری وی و همت بلند مجموعه‌های حاکمیتی به وقوع پیوست و نشان داد دولت جمهوری اسلامی ایران نسبت به اتباع خود هیچ تسامحی ندارد و اعتقاد داریم آقای اسدالله اسدی و حمید نوری هیچ‌گونه خطایی مرتکب نشدند.

وی با اشاره به سالگرد رحلت امام راحل (ره)، گفت: سالروز رحلت معمار کبیر انقلاب اسلامی مرد توحید و عدالت، حامی مستضعفان و مقتدای مظلومان حضرت امام خمینی ره را خدمت ملت ایران و ملت‌های آزاده جهان تسلیت عرض می‌کنم.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: رهبر کبیر انقلاب اسلامی با دست خالی از تجهیزات مادی با تکیه بر قدرت ایمان و عمل صالح توده جمهوری اسلامی ایران بر دسیسه‌های دشمنان پیروز شد.

وی با گرامیداشت سالروز قیام خونین ۱۵ خرداد که سر منشأ انقلاب عظیم الهی، انقلاب اسلامی بود، تصریح کرد: همانگونه که در بیانات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در سالروز رحلت امام خمینی (ره) مورد اشاره قرار گرفت، امروز برنامه دشمن بر آن متمرکز شده است که با بکارگیری ترفندهایی از امید و ایمان ملی در جامعه کاسته شده و از این رو همه نهادهای حاکمیتی و از جمله قوه قضائیه خود را موظف می‌داند با این هدف پلید دشمن مقابله کند و این مهم در سایه وحدت مسئولان تحقق یافتنی است.

ستایشی اضافه کرد: بی‌شک یکی از مسیرهای زدودن ایمان و اعتماد مردم به‌ویژه جوانان، تلاش دشمن برای نادیده‌انگاری تلاش‌های حاکمیت و نشان دادن ضعف‌ها است.

برای امیدآفرینی در جامعه عمل و قول مسئولان باید همراه هم باشد

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه در بیست‌ودومین سفر استانی خود از بدو تصدی ریاست دستگاه قضا در سفری بدون تشریفات و از پیش اعلام نشده، وارد ساری مرکز استان مازندران شد.

وی در جلسه شورای تأمین استان مازندران گفت: ایجاد امید در جامعه، به صِرف قول و حرف زدن مسئولان ایجاد نمی‌شود بلکه باید برای امیدآفرینی، «عمل» نیز همراه «قول» مسئولان باشد.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: گاهی اوقات برای حل ریشه‌ای برخی از امور، راهی به جز حضور میدانی مسئولان و بررسی اوضاع و شرایط از نزدیک و متعاقباً انتقال مطالب به‌دست آمده به سایر مسئولان امر، وجود ندارد.

وی با بیان اینکه امروز یکی از موضوعات امیدآفرین در کشور این است که همه اقشار مردم به ویژه جوانان احساس کنند مسئولان و مدیران کارآمدی دارند، گفت: ایجاد امید در جامعه، به صِرف قول و حرف زدن مسئولان ایجاد نمی‌شود، بلکه باید برای امیدآفرینی، «عمل» نیز همراه «قول» مسئولان باشد، از جمله اموری که می‌تواند موجب امیدآفرینی در میان مردم و ارتقا کارآمدی نظام شود، حرکت همراه با برنامه از سوی مسئولان است.

حجت الاسلام اژه‌ای با اشاره به ضرورت رعایت اصل شایسته‌سالاری در انتصاب‌ها و استفاده از نیروهای کارآمد در مسئولیت‌های مختلف، خاطرنشان کرد: چنانچه ما در بخش‌ها و حوزه‌های مختلف از نیروهای کارآمد استفاده کنیم، کارها با هزینه کمتر و بهره‌وری بیشتر انجام خواهد شد.

وی بر لزوم هماهنگی میان مسئولان با یکدیگر و هم‌افزایی ظرفیت‌های دستگاه‌های مختلف در درون استان نیز تاکید کرد و گفت: نباید به ظرفیت‌های موجود در کشور، به صورت بخشی و جزیره‌ای نگاه کرد، همچنین مسائل مربوط به حوزه زمین و محیط زیست و همچنین مسائل مرتبط با حوزه‌های اشتغال و صنعت از جمله موضوعات اولویت‌دار استان مازندران است و مدیران استان مازندران باید در استفاده از زمان و امکانات و همچنین چگونگی تصمیم‌گیری در خصوص مسائل چندوجهی و چندگانه در این استان، دقت نظر بسیار بالایی داشته باشند.

کد خبر 665899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.