پیش‌بینی بانک جهانی از آینده رشد اقتصادی

بهبود عملکرد اقتصادی ایالات‌متحده‌آمریکا، چین و دیگر اقتصادهای بزرگ سراسر جهان نسبت به پیش‌بینی‌های انجام‌گرفته منجر به رشد چشم‌انداز جهانی ۲۰۲۳ توسط بانک جهانی شد، اما این بخش در سال آینده با مشکلات بسیاری مواجه خواهد بود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بانک جهانی در ژانویه سال جاری هشدار داده بود که تولید ناخالص داخلی جهان (GDP) در ماه‌های پیش رو تا آستانه رکود کاهش پیدا خواهد کرد و به ۱.۷ درصد خواهد رسید. با این حال از زمان ارائه این پیش‌بینی تاکنون قدرت بازار کار و مصرف در ایالات‌متحده‌آمریکا فراتر از انتظارات پیش رفته و چین موفق شده است از پیامدهای ناگوار ناشی از سیاست‌های اجباری صفر-کووید خود جان سالم به‌در برد. با توجه به این بهبود عملکرد در اقتصادهای بزرگ جهان، چشم‌انداز بانک جهانی از رشد تولید ناخالص داخلی جهان در سال ۲۰۲۳، ۲.۱ درصد افزایش پیدا کرده است اما افزایش نرخ‌های بهره و کاهش اعتبارات باعث وارد آمدن آسیب به پیکره اقتصاد در سال ۲۰۲۴ خواهد شد.

البته پیش‌بینی می‌شود رشد تولید ناخالص داخلی جهان برای سال ۲۰۲۵ برابر با سه درصد باشد، اما با استناد به تأثیرات تأخیری انقباض پولی بانک مرکزی و شرایط محدودتر تخصیص اعتبارات که با کاهش سرمایه‌گذاری‌های تجاری و مسکونی همراه است، پیش‌بینی ژانویه این بانک برای رشد تولید ناخالص داخلی جهان در سال ۲۰۲۴ از ۲.۷ به ۲.۴ درصد کاهش پیدا کرده است. پیش‌بینی‌ها همچنین نشان می‌دهد تا پایان سال آینده، حتی یک‌سوم از کشورهای در حال توسعه نیز از سطح درآمد سرانه‌ای که در پایان سال ۲۰۱۹ داشتند عبور نخواهند کرد و تقریباً یک‌سوم از کشورهای جهان پنج سال گذشته را از دست داده‌اند.

پیش‌بینی‌های انجام‌شده حاکی از آن است که سال ۲۰۲۳ همچنان یکی از کندترین سال‌های رشد برای اقتصادهای پیشرفته جهان طی پنج دهه اخیر محسوب می‌شود، چراکه در آن دوسوم اقتصادهای در حال توسعه نسبت به سال ۲۰۲۲ رشد کمتری خواهند داشت و این امر در شرایط بهبود همه‌گیری کرونا و عبور از این بیماری و افزایش مشکلات ناشی از بدهی‌های دولتی، موجب کاهش فقر گسترده در جهان خواهد شد.

بانک جهانی همچنین پیش‌بینی کرده است که در سال ۲۰۲۳ با کاهش رشد اقتصادی و کاهش تقاضای نیروی کار در بسیاری از اقتصادها و ثابت ماندن قیمت کالاها، تورم به تدریج کاهش پیدا کند، اما تورم اصلی در طول سال ۲۰۲۴، در بسیاری از کشورها بالاتر از اهداف بانک مرکزی باقی بماند.

طبق این پیش‌بینی‌ها رشد تولید ناخالص داخلی ایالات‌متحده در سال ۲۰۲۳ برابر با ۱.۱ درصد خواهد بود و رشد چین به ۵.۶ درصد خواهد رسید، با این حال بانک جهانی پیش‌بینی رشد قبلی آمریکا در سال ۲۰۲۴ را به ۰.۸ درصد و پیش‌بینی چین را به ۴.۶ درصد کاهش داد و از تداوم شرایط بحرانی بازارهای مالی در بخش بانکی اقتصادهای پیشرفته طی سال آینده خبر داد که به‌دنبال استرس بانکی به وقوع خواهد پیوست. این امر به احتمال زیاد رشد را در سال ۲۰۲۴ به ۱.۳ درصد می‌رساند و اقتصاد جهان را در این سال وارد رکود می‌کند.

کد خبر 665842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.