آخرین تصمیمات برای عبور آزاد راه اصفهان- شیراز از پارک ملی کلاه قاضی

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: اگر امروز تصمیم بر جریان آب در رودخانه گرفته شود، طی دو سال دیگر توقف فرونشست را خواهیم داشت، البته این به این معنا نیست که شاهد توقف کامل این پدیده در شهر اصفهان هستیم، بلکه با جریان دائمی رودخانه، نرخ فرونشست به تدریج کاهش خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، احمدرضا لاهیجان‌زاده امروز _چهارشنبه هفدهم خردادماه_ در نشست خبری به مناسبت هفته محیط زیست با اصحاب رسانه با بیان اینکه بحث جریان زاینده رود به طور قطع تابع مستقیم میزان آب پشت سد است، اظهار کرد: حجم مخزن سد تعیین‌کننده است و طبق قانون اولویت اول شرب خواهد بود، اکنون حدود ۱۴.۵ مترمکعب بر ثانیه برداشت آب شرب استان اصفهان از زاینده رود یعنی نزدیک به ۴۵۰ تا ۴۶۰ میلیون مترمکعب است، شرکت آب منطقه‌ای باید در سال به نوعی برنامه‌ریزی کند که آب شرب مردم تحت تأثیر قرار نگیرد.

وی ادامه داد: با وجود هدررفت آب همیشه باید حدود ۵۰۰ میلیون مترمکعب را به طور سالیانه برای مصارف شرب اصفهان کنار گذاریم، در سال گذشته میزان آب پشت سد کمتر از ۱۳۰ میلیون مترمکعب قبل از بارش‌های اخیر بود، اما با بارش‌هایی که داشتیم میزان آب پشت سد افزایش یافت، لازم است بدانیم در صورت نبود این بارش‌ها تأمین آب شرب بدون شک بسیار بحرانی می‌شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان افزود: براساس مطالعات که مرکز تحقیقات راه و شهرسازی انجام داده است، باید ۱۵ مترمکعب بر ثانیه دبی رودخانه در اصفهان باشد، یعنی باید حدود ۴۸۰ تا ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب در طول سال از پل‌های سی‌وسه پل و پل خواجو عبور کند تا مشکل فرونشست زمین در کلانشهر اصفهان متوقف شود.

وی اضافه کرد: اگر امروز تصمیم بر جریان آب در رودخانه گرفته شود، طی دو سال دیگر توقف فرونشست را خواهیم داشت، البته این به این معنا نیست که شاهد توقف کامل این پدیده در شهر اصفهان هستیم، بلکه با جریان دائمی رودخانه، نرخ فرونشست را از سالی ۱۵ سانتیمتر به پنج سانتیمتر کاهش می‌یابد و در نهایت پس از سال‌ها به یک تا دو سانتی متر می‌رسد.

لاهیجان‌زاده با بیان اینکه براساس مطالعات وزرات نیرو، میزان دبی بین ۱۰ تا ۱۱ مترمکعب بر ثانیه برآورد شده است، گفت: برداشت آب شرب اصفهان از تصفیه‌خانه بابا شیخعلی و جریان حداقلی آب در زاینده رود حدود یک میلیارد متر مکعب می‌شود، این در حالی است که آورد سد زاینده رود حدود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب است، اگر بارش‌ها بسیار خوب و سال پر آبی باشد، شاید ورودی سد به یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون متر مکعب برسد، اگر بخواهیم به این اعداد دست یابیم، باید در مصارف دیگر بازنگری کنیم، یعنی منابع و مصارف که بارگذاری شده را متوقف کنیم. چرا که در حال حاضر مصارف بیش از یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون متر مکعب در سال است، اما منابع ما بیشتر از ۹۰۰ میلیون مترمکعب نیست.

وی با اشاره به درخواست تشکیل ستاد ملی احیای رودخانه زاینده رود، اظهار کرد: براساس این ستاد باید یک برنامه برای کشاورزی و صنعت نوشته شود و در ادامه باید نیاز صنعت به ویژه صنایع بزرگ از رودخانه زاینده رود را به صفر برسانیم و لازم است در این حوزه‌ها برای تأمین آب مورد احتیاج به سمت آب‌های غیرمتعارف از جمله پساب فاضلاب‌های شهری و آب دریا پیش برویم.

لاهیجان زاده با بیان اینکه صنعت کشاورزی نیز باید اصلاح شود، گفت: طبق آمایش سرزمین نباید در حوزه زاینده رود بارگذاری جدید ایجاد شود، هر آن‌چه بارگذاری شده باید به طور دقیق مدیریت شود و حداقل نگذاریم بارگذاری جدیدی صورت گیرد تا در یک بازه ۱۰ ساله آب دائمی زاینده رود را داشته باشیم، صفر شدن زاینده رود در بازه ۳۰ تا ۴۰ ساله رخ داده است و اکنون بازگشت آن در بازه‌ای ۱۰ ساله و با عزمی ملی و اراده‌ای جدی باید پیگیری شود.

وی پایداری سرزمین را موضوعی بسیار مهم دانست و اظهار کرد: مسئله فرونشست زمین در اصفهان باید در اولویت اول استان قرار گیرد، زیرا پایداری سرزمین مطرح است، شاید وجود یک معدن در منطقه‌ای به یک نقطه آسیب بزند، اما فرونشست تمدنی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، تلاش می‌شود رودخانه زاینده رود با دبی‌های مختلف به طور دائم آب داشته باشد تا به شرایطی پایدار برسیم و سفره‌های آب زیرزمینی تغذیه شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه آگاهی داشتن از آمایش سرزمینی بسیار مهم است، گفت: اگر رسانه‌مداران از آمایش سرزمینی اطلاعات نداشته باشند، رویدادهایی مانند امروز اتفاق خواهد افتاد؛ به طوری که در این سال‌ها بارگذاری‌ها در حوضه آبریز زاینده رود بسیار سنگین‌تر از توان این حوضه بوده یا بارگذاری‌هایی که در شعاع ۵۰ کیلومتر شهر اصفهان وجود دارد.

وی با بیان اینکه اکنون صددرصد مساحت ۴۷ هزار هکتاری تالاب بین‌المللی گاوخونی خشک شده است، اظهار کرد: در حال حاضر جلسات هفتگی با شرکت آب منطقه‌ای اصفهان داریم، حداقل نیاز آبی، برای پایداری رودخانه زاینده‌رود و تالاب گاوخونی ۳۱۳ میلیون مترمکعب در سال تعیین شده است، از این میزان حدود ۱۷۵ میلیون مترمکعب آن حقابه تالاب است.

لاهیجان‌زاده درباره آخرین تصمیمات برای عبور آزاد راه اصفهان- شیراز از پارک ملی کلاه قاضی، گفت: قبل از حضورم در اداره محیط زیست اصفهان، نسخه کلاه قاضی پیچیده شده بود و تصمیم بر این بود که بر اساس طرح اولیه جاده از داخل پارک عبور کند که سبب گسست منطقه می‌شد و از زمانی که آمدم گزینه‌های دوم و سومی را مطرح کردیم که این مسیر تنها یک مسیر عبور ترانشه نباشد و توانستیم این پیج عبوری را به منتهی الیه پارک ملی و نزدیک خط گاز برسانیم تا بخش بزرگی از پارک آزاد شود، اکنون پیشنهاد تونل ترانشه مطرح و محاسبات آن انجام و مسیر استخراج شده و این گزینه آماده است که به شورای عالی محیط زیست برود و در تلاشیم برای این پروژه در شورای عالی محیط زیست تصمیمات لازم گرفته شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر جانمایی تونل ترانشه مطرح است که با در نظر گرفتن تمهیدات بسیار مفصل برای حفاظت از پارک ملی کلاه قاضی جزو تعهدات پیمانکار لحاظ شده که اگر در شورای عالی به تصویب رسید یک ضمانت برای حفاظت دائم پارک کلاه قاضی خواهد بود.

کد خبر 665720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.