آنچه‌ از لیگ بیست‌ودوم به‌ جا ماند / ستارگان مدعیان قهرمانی چگونه فصل را زیباتر کردند؟

بیست‌ودومین دوره لیگ برتر فوتبال ایران همچون ادوار اخیر به‌رغم شکار شاه‌ماهی و رونمایی از بمب‌های نقل و انتقالاتی با حواشی متعدد برای تیم‌های پرمهره به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، لیگ بیست‌ودوم ایران در شرایطی با دبل قهرمانی پرسپولیس به پایان رسید. سپاهان و استقلال نیز همچون رقیب خود با دست پر و شرایطی مشابه پا به گردونه این رقابت‌ها گذاشته بودند اما با لغزش‌های نابه‌جا و به دلایل مختلف قافیه را به رقیب قرمزپوش خود باختند. هر سه تیم مدعی فصل گذشته در بازار نقل و انتقالات متناسب با بودجه‌های خود بریز و بپاش های فراوانی داشتند که در انتهای فصل موجی از انتقادات را به همراه داشت و در نهایت نیز بیست‌ودومین دوره لیگ برتر همچون ادوار اخیر به لطف شکار شاه‌ماهی‌ها و رونمایی از بمب‌های نقل و انتقالاتی با کیفیت تقریباً مطلوبی به پایان رسید. همچنین در فصل گذشته شاهد لغزش‌های بعضی تیم‌های صاحب سبک بودیم که اگر این اتفاق رقم نمی‌خورد، چه بسا تیم‌هایی همچون گل‌گهر و تراکتور نیز می‌توانستند تا هفته‌های پایانی در کورس قهرمانی شانه به شانه سه تیم بالای جدول پیش روند.

در ادامه قصد داریم برخی رخدادهای ویژه تیم‌های پرسپولیس، استقلال و سپاهان در لیگ بیست‌ودوم در خطوط مختلف همچنین عملکرد سایر تیم‌های پرمهره را مورد نقد و بررسی قرار دهیم که در ادامه می‌خوانید.

بازگشت باشکوه بیرو با پیراهن پرسپولیس

گلر ملی‌پوش پرسپولیس پس از طی کردن یک فصل ناموفق در اروپا، تصمیم گرفت برای لیگ بیست‌ودوم پیراهن قرمزپوشان پایتخت را بر تن کند تا بار دیگر به همراه شاگردان گل‌محمدی علاوه بر تکرار قهرمانی، روزهای درخشانی را پشت سر بگذارد. بیرانوند با عملکرد مطلوب خود در فصل گذشته، نقش مؤثری در قهرمانی پرسپولیس ایفا کرد و با ثبت ۱۸ کلین‌شیت در ۲۹ بازی دستکش طلای لیگ بیست‌ودوم را به خانه برد.

ولسیانی؛ برگ برنده یحیی در کنار پورعلی‌گنجی

یکی از بازیکنانی که در بازار نقل و انتقالاتی تابستان توجه سرمربی قرمزپوشان را به خود جلب کرد، مدافع گرجستانی و بلندقامت سپاهان بود و با توجه به عملکرد وی در طول فصل بیست‌ودوم شاید بتوان گفت گولسیانی یکی از بهترین انتخاب‌های گل‌محمدی به‌شمار می‌رفت، چراکه این بازیکن با حضور در خط دفاع میانی و تشکیل یک زوج نفوذناپذیر به همراه مرتضی پورعلی‌گنجی زمینه‌ساز کلین‌شیت‌های بیرانوند و به‌جا گذاشتن آمار ۱۳ گل خورده در ۳۰ بازی برای پرسپولیس شد، همچنین ولسیانی با حضور ۲۴۳۸ دقیقه‌ای خود در مجموع ۲۹ بازی، موفق به زدن شش گل برای سرخ‌های پایتخت شد. همچنین مدافع گرجستانی پرسپولیس در فصل گذشته عنوان اولین پنالتی‌زن این تیم را از آن خود کرده بود تا در نهایت فصل درخشان خود را با دو قهرمانی به پایان برساند.

آنچه‌ از لیگ بیست‌ودوم به جا ماند/ستارگان مدعیان قهرمانی چگونه فصل را زیباتر کردند؟

اسماعیلی‌فر؛ انتخاب مناسب سرخ‌ها برای دفاع راست

دانیال اسماعیلی‌فر نیز یکی دیگر از خریدهای تابستانی یحیی گل‌محمدی به‌شمار می‌رفت که با هدف پوشیدن پیراهن تیم ملی در بازار نقل و انتقالات از جمع طلایی‌پوشان اصفهان جدا شد و به پرسپولیس پیوست. بدون تردید اسماعیلی‌فر فصل گذشته یکی از دشوارترین فصول فوتبالی خود را پشت سر گذاشت؛ چراکه این بازیکن به جای رامین رضائیان در جمع قرمزپوشان قرار گرفته بود و به همین دلیل عملکرد وی زیر ذره‌بین هواداران پرسپولیس قرار داشت. از سوی دیگر نیز هواداران سپاهان به دلیل این تصمیم اسماعیلی‌فر عملکرد فنی وی را بارها مورد نقد و بررسی قرار می‌دادند. در هر حال با وجود تمام این مسائل مدافع راست تیم گل محمدی با حضور ۲۳۷۵ دقیقه‌ای در مجموع ۳۰ بازی، علاوه بر به ثمر رساندن دو گل، موفق به ارسال پاس گل برای سایر هم‌تیمی‌های خود شد تا این خرید قرمزپوشان نیز موفق باشد.

آنچه‌ از لیگ بیست‌ودوم به جا ماند/ستارگان مدعیان قهرمانی چگونه فصل را زیباتر کردند؟

سعید صادقی؛ عملکرد خاص برای تیم خاص

یحیی گل‌محمدی برای حضور در لیگ بیست‌ودوم برای خط میانی زمین خود دست به خریدهای متعددی زد که با حواشی فراوانی همراه بود. سعید صادقی از بازیکنانی به‌شمار می‌رفت که به دلیل عملکرد مطلوب در گل‌گهر سیرجان علاوه بر اینکه تمایل سرمربی وقت این تیم یعنی امیر قلعه‌نویی را به خود جلب کرده بود، یکی از مهره‌های منتخب تیم‌های دیگر همچون استقلال هم به‌شمار می‌رفت اما در نهایت پرسپولیس را به عنوان مقصد فوتبالی خود در لیگ بیست‌ودوم انتخاب کرد. این بازیکن نیز در طول ۲۴ بازی با پیراهن قرمزپوشان و حضور ۱۸۹۴ دقیقه‌ای در زمین موفق به ارسال پاس گل و البته به ثمر رساندن شش گل برای قهرمان فصل گذشته ایران شد.

آنچه‌ از لیگ بیست‌ودوم به جا ماند/ستارگان مدعیان قهرمانی چگونه فصل را زیباتر کردند؟

سینا اسدبیگی؛ هافبک خلاق و پرحاشیه سرخ‌ها

شاید بتوان گفت سینا اسدبیگی علاوه بر اینکه یکی از خریدهای پرحاشیه پرسپولیس بود، به دلیل انتقال عجیب خود از ذوب‌آهن به این تیم، عنوان جنجالی‌ترین انتقال تابستانی را از آن خود کرد. ماجرا از این قرار است که ابتدای تابستان باشگاه ذوب‌آهن اطلاعیه‌ای را در خصوص تمدید قرارداد با اسدبیگی منتشر کرد اما طولی نکشید که این بازیکن خبر پیوستن خود به پرسپولیس را اعلام کرد تا این خرید قرمزپوشان با اما و اگرهای فراوانی مواجه شود. در نهایت پس از بررسی‌های انجام شده مشخص شد اسدبیگی به‌طور قانونی از جمع سبزپوشان جدا شده است و در واقع این موضوع ضعف مدیریتی ذوب‌آهن را اثبات کرد. در هر حال خرید جنجالی یحیی گل‌محمدی نیز در مجموع ۲۶ بازی، ۱۳۱۳ دقیقه پیراهن سرخ‌ها را به تن کرد که حاصل آن دو گل برای این تیم بود.

آنچه‌ از لیگ بیست‌ودوم به جا ماند/ستارگان مدعیان قهرمانی چگونه فصل را زیباتر کردند؟

لوکادیا تاب ماندن نداشت!

پرسپولیس برای لیگ بیست‌ودوم مهاجمان خارجی همچون شیخ دیاباته و پریرا را به خدمت گرفت و به‌رغم اینکه دیاباته با مصدومیت‌های پی‌درپی دست و پنجه نرم می‌کرد اما در مجموع با ۳۶۱ دقیقه بازی برای قرمزپوشان سه گل به ثمر رساند. پریرا نیز در نیم‌فصل اول به جمع شاگردان گل‌محمدی اضافه شد و دستاورد وی در ۳۲۷ دقیقه بازی برای پرسپولیس تنها یک گل بود. اما در میان خارجی‌های تیم سرخ پایتخت پیوستن یورگن لوکادیا و جدایی ناگهانی وی از جمع قرمزپوشان مورد توجه بیشتری قرار گرفت. چراکه هنگام پیوستن این مهاجم هلندی به پرسپولیس اخبار فراوانی مبنی بر هزینه هنگفت وی به گوش می‌رسید اما عملکرد لوکادیا اثبات کرد مبلغ صرف‌شده برای وی آنچنان که باید و شاید هدر نرفته است و اگر مدیران قرمز پوش کمی هوشیارانه‌تر عمل می‌کردند، می‌توانستند با جلوگیری از جدایی این بازیکن یک خارجی باکیفیت را به لیگ ایران معرفی کنند. مهاجم هلندی پرسپولیس در ۷۵۶ دقیقه بازی برای سرخ پوشان موفق به زدن شش گل شد و جالب این است که تا چند هفته پس از جدایی این بازیکن هیچ یک از مهاجمان خارجی یا ایرانی فعال در لیگ برتر موفق به گذشت از آمار وی نشدند و لوکادیا به‌رغم ترک ایران تا هفته یازدهم آقای گل فصل گذشته به‌شمار می‌رفت.

آنچه‌ از لیگ بیست‌ودوم به جا ماند/ستارگان مدعیان قهرمانی چگونه فصل را زیباتر کردند؟

رونمایی گل‌محمدی در نیم‌فصل از سلاح آتشین

عیسی آل‌کثیر در نیم‌فصل اول نقل و انتقالات به عنوان یکی از خریدهای زمستانی پرسپولیس به جمع قرمزپوشان اضافه شد. این اتفاق در شرایطی رقم خورد که این مهاجم به دلیل مصدومیت شدید و البته پیش از آن محرومیت انضباطی AFC، از لیست یحیی گل‌محمدی کنار رفته بود. در هرحال در شرایطی که کمتر کسی گمان می‌کرد آل‌کثیر پس از مدت‌ها دوری از میادین ورزشی بتواند انتظارات کادر فنی و هواداران پرسپولیس را فراهم کند، این بازیکن با درخشش در شهرآورد شماره ۱۰۰ و گل سه امتیازی مقابل استقلال، شانس قرمزپوشان برای کسب عنوان قهرمانی را زنده نگه داشت و پس از آن نیز با گلزنی در جام حذفی شرایط صعود شاگردان گل‌محمدی به مراحل بعد را فراهم کرد. در واقع می‌توان گفت بازگشت پرفروغ آل‌کثیر در شرایطی که قرمزپوشان در خط حمله فراز و نشیب‌های فراوانی داشتند، یکی از بهترین رخدادهای فصل گذشته این تیم بود.

رکورد آبی‌ها در جیب رقیب سنتی!

به رغم اینکه قرمزپوشان پایتخت در لیگ بیست‌ودوم تنها با اختلاف یک امتیاز جام قهرمانی را از آن خود کردند، اما با ارائه عملکرد مطلوب در طول فصل رکوردهای مناسبی را از خود به جا گذاشتند که می‌توان گفت نقش مهمی در قهرمانی این تیم داشته است. شاگردان گل محمدی در فصل گذشته با کسب شش تساوی و ۲۰ پیروزی از مجموع ۳۰ بازی، موفق شدند کمترین میزان تساوی و بیشترین میزان پیروزی را در بین تیم‌های لیگ برتری از آن خود کنند و این در شرایطی بود که بهترین خط حمله لیگ به استقلال تعلق داشت و انتظار می‌رفت این رکورد به نام آبی‌پوشان باشد.

آنچه‌ از لیگ بیست‌ودوم به جا ماند/ستارگان مدعیان قهرمانی چگونه فصل را زیباتر کردند؟

شکست مشابه هرناندس و الهویی مقابل تیم قهرمان

یکی از نکات جالب توجه درخصوص دیدارهای پایانی قرمزپوشان در فصل گذشته این است که شاگردان گل‌محمدی در دو جدال پایانی لیگ با نتیجه‌ای مشابه رقبای خود را از پیش رو برداشتند. پرسپولیس در هفته بیست‌ونهم برابر گل‌گهر سیرجان با نتیجه چهار بر صفر به پیروزی رسید و در هفته آخر نیز نساجی مازندران را با همین نتیجه از پیش رو برداشت تا شاگردان گل‌محمدی به‌نوعی اثبات کنند علاوه بر اینکه عزم راسخی برای پیروزی در هفت تقابل پایانی داشتند، با هدف شکست سنگین رقبای خود پا به میدان می‌گذاشتند و در واقع این دو عامل اصلی‌ترین دلیل قهرمانی سرخ‌ها در لیگ بیست‌ودوم بود.

آنچه‌ از لیگ بیست‌ودوم به جا ماند/ستارگان مدعیان قهرمانی چگونه فصل را زیباتر کردند؟

چشمی و معجزه‌ای به نام جام‌جهانی!

روزبه چشمی هافبک و مدافع میانی آبی‌پوشان پایتخت تا پیش از رقابت‌های جام‌جهانی، آنچنان که باید و شاید عملکرد مطلوبی از خود ارائه نداد اما پس از دعوت شدن به اردوی تیم ملی برای حضور در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و گلزنی مقابل تیم ملی ولز، با انگیزه‌های فراوان پا به گردونه رقابت‌های لیگ برای استقلال گذاشت و با ارائه عملکرد مطلوب در خط میانی آبی‌پوشان و شرکت در امور دفاعی این تیم تبدیل به یکی از مهرهای ترکیب اصلی ساپینتو و البته کارآمد استقلال شد. به این ترتیب می‌توان گفت دوران اوج روزبه چشمی برای آبی‌ها در فصل گذشته، هفته‌های پس از رقابت‌های جام جهانی بود.

آنچه‌ از لیگ بیست‌ودوم به جا ماند/ستارگان مدعیان قهرمانی چگونه فصل را زیباتر کردند؟

مهدی قایدی؛ آقای گل استقلال یک گام عقب ماند

استقلال تهران در لیگ بیست‌ودوم خریدهای متعددی داشت و جالب این است که تمام آن اقدامات توسط مدیریت وقت باشگاه یعنی مصطفی آجرلو انجام شد و می‌توان گفت ساپینتو هیچ دخالتی در بستن تیم آبی‌پوش فصل گذاشته نداشت. شاید به همین دلیل ضعف‌های این تیم در فصل گذشته حضور نداشتن یک هافبک بازی‌ساز با کیفیت ایدئال در خط میانی زمین و ترافیک شدید در خط حمله این تیم بود. در هر حال مدیران آبی در نقل و انتقالات تابستانی فصل گذشته محمد محبی را به‌طور قرضی از سانتا کلارا به خدمت گرفتند و مهدی قایدی را نیز پس از کش و قوس‌های فراوان از شباب الاهلی به جمع استقلالی‌ها اضافه کردند که هزینه این انتقالات قرضی، اعتراض شدید هواداران سایر تیم‌ها به‌ویژه پرسپولیس را به همراه داشت. در هرحال به‌رغم اینکه بسته نشدن استقلال توسط ساپینتو انتقادهای شدیدی را به همراه داشت، اما عملکرد مهاجمان بوشهری استقلال تا حدودی سبب شد موج انتقاد هواداران آرام شود. قایدی پس از طی کردن یک فصل ناموفق در شباب الاهلی با زدن ۱۲ گل در ۲۹ بازی برای استقلال تلخ‌کامی فصل ناموفق خود را جبران کرد و اگر شهریار مغانلو در آخرین تقابل لیگ در دقایق اضافه موفق به گلزنی نمی‌شد هم‌اکنون قایدی بهترین گلزن فصل گذشته به‌شمار می‌رفت.

آنچه‌ از لیگ بیست‌ودوم به جا ماند/ستارگان مدعیان قهرمانی چگونه فصل را زیباتر کردند؟

محمد محبی؛ ستاره قرضی خوش درخشید

محمد محبی نیز در کنار قایدی تبدیل به یک مهاجم زهردار برای رقبای استقلال شده بود و در مجموع ۲۱۲۷ دقیقه بازی با پیراهن این تیم موفق به زدن هشت گل برای شاگردان ریکاردو ساپینتو شد که با توجه به فراز و نشیب آبی‌ها در فصل گذشته و کمبود هافبک بازی‌ساز در میانه میدان آن‌ها آمار نسبتاً مطلوبی به‌شمار می‌رود.

استقلال برای همه خوش یمن نیست!

رضا میرزایی، وینگر جوان آبی‌پوشان که با هدف رها شدن از طلسم نیمکت‌نشینی در ابتدای لیگ بیست‌ودوم سپاهان را به مقصد استقلال ترک کرد، در جمع شاگردان ساپینتو نیز موفق به اثبات توانایی‌های خود نشد تا کادر فنی آبی‌پوشان نیز این بازیکن را به عنوان یکی از مهره‌های تعویضی در نظر بگیرد. تمام داستان پرماجرای میرزایی با استقلال به همین نیمکت‌نشینی ختم نمی‌شود، چراکه این بازیکن با هدف رشد و ارتقا پا به یکی از تیم‌های بزرگ پایتخت گذاشت اما با وجود درخشش در برخی از جدال‌های این تیم همچون تقابل با گل‌گهر که موفق به زدن یک گل و کسب پنالتی در دقایق پایانی بازی شد، به دلیل مصدومیت از ناحیه رباط صلیبی فرصت بازی تا اواسط فصل بعد را از دست داد.

آنچه‌ از لیگ بیست‌ودوم به جا ماند/ستارگان مدعیان قهرمانی چگونه فصل را زیباتر کردند؟

خط آتشین استقلال خنثی شد

ریکاردو ساپینتو از ابتدای فصل گذشته با یک تیم هجومی به مصاف رقبای خود رفت اما به دلیل هماهنگ نبودن بازیکنان این تیم با یکدیگر تا اواسط لیگ بیست‌ودوم خط حمله این تیم با فراز و نشیب فراوانی مواجه بود. اما درخشش زوج قایدی و محبی در انتهای فصل سبب شد استقلال بعضی از دیدارهای پایانی خود همچون جدال با هوادار و تراکتور را با پیروزی پرگل پشت سر بگذارد که حاصل آن کسب عنوان بهترین خط حمله لیگ برتر با ۵۲ گل بود. ناگفته نماند به‌رغم عملکرد مطلوب مهاجمان آبی‌پوش در خط حمله، لغزش‌های سیدحسین حسینی و مدافعان این تیم سبب شد شاگردان ساپینتو با ۲۲ گل خورده تفاضل ۳۰ را از خود به جا بگذارند که پایین‌تر از پرسپولیس و سپاهان است.

آنچه‌ از لیگ بیست‌ودوم به جا ماند/ستارگان مدعیان قهرمانی چگونه فصل را زیباتر کردند؟

بازگشت عقاب به آشیانه طلایی‌پوشان

پیام نیازمند نیز با شرایطی مشابه علیرضا بیرانوند در ابتدای لیگ بیست‌ودوم به صورت قرضی راهی سپاهان شد تا پس از طی کردن یک فصل ناموفق در پرتغال، با درخشش در تیم طلایی‌پوش اصفهان بار دیگر شانس پوشیدن پیراهن تیم ملی را پیدا کند. بدون تردید عملکرد نیازمند یکی از دلایل موفقیت شاگردان مورایس در لیگ بیست‌ودوم بود. چراکه در فصل گذشته خط دفاع طوفان زرد تا حدودی لغزنده ظاهر شد و واکنش‌های نیازمند در رقابت‌های حساس گره‌گشای تیم مورایس می‌شد. گلر ملی‌پوش سپاهان پس از ثبت ۱۴ کلین‌شیت در این تیم توجه سرمربی تیم کشورمان را به خود جلب کرد و در لیست بازیکنان منتخب وی قرار گرفت.

رامین رضائیان؛ بمب انگیزه یا موشک از راه دور؟

طلایی‌پوشان اصفهان نیز همچون فصول گذشته با خریدهای متعدد پا به گردونه رقابت‌های لیگ برتر گذاشتند و مطابق با روال معمول نیز در سکوت خبری خریدهای پر سر و صدایی را انجام دادند. رامین رضائیان جزو همین بازیکنان پرسروصدای لیگ به‌شمار می‌رفت که به دلایل مختلف حاضر به همکاری با پرسپولیس نشد و در نهایت سپاهان را به عنوان مقصد فوتبالی خود در لیگ بیست‌ودوم انتخاب کرد. در هر حال عملکرد رضائیان که از تیم قرمزپوش پایتخت پا به اصفهان گذاشته بود، زیر ذره‌بین هواداران طلایی پوش قرار داشت و از طرفی هم انگیزه‌های شخصی وی سبب شد این بازیکن در سپاهان و در تیم ملی عملکرد مطلوبی از خود به جا بگذارد. مدافع راست تیم مورایس با زدن ۷ گل در ۲۹ بازی و ارسال پاس گل برای سایر هم‌تیمی‌های خود تبدیل به یکی از مهره‌های کارآمد طوفان زرد شد و شاید به همین دلیل خبر جدایی وی تا حدودی هواداران این تیم را نگران کرده است. ناگفته نماند که مدافع راست سپاهان علاوه بر عملکرد فنی مطلوب نیز در خارج از زمین مسابقه یکی از مهره‌های فعال تیم مورایس به‌شمار می‌رفت و بارها از طریق مصاحبه یا صفحه اینستاگرامی خود هواداران طلایی‌پوش را برای حمایت همه‌جانبه از این تیم ترغیب می‌کرد که همین موضوع نشان می‌دهد رضائیان یکی از ستارگان بی‌چون‌وچرای سپاهان در فصل گذشته بود.

آنچه‌ از لیگ بیست‌ودوم به جا ماند/ستارگان مدعیان قهرمانی چگونه فصل را زیباتر کردند؟

استعدادی که توسط مورایس کشف شد!

ژوزه مورایس در فصل گذشته به‌رغم استفاده از بازیکنان نام‌آشنا و مؤثر، استعداد و توانایی بازیکنان آکادمی سپاهان را نیز با دقت نظر خاصی مورد بررسی قرار می‌داد و همین مسئله سبب شد، آریا یوسفی که توسط محرم نویدکیا به تیم بزرگسالان اضافه شده بود با تصمیم کادر فنی طلایی‌پوشان در لیگ بیست‌ودوم تبدیل به یکی از بازیکنان تأثیرگذار سپاهان و البته جانشین رامین رضائیان شود. یوسفی نیز با عملکرد مطلوب خود به‌خوبی پاسخگوی اعتماد مورایس بود و به دلیل انگیزه‌های فراوان در تقابل سپاهان با پرسپولیس پس از حضور در زمین مسابقه زمینه‌ساز گل سه امتیازی طلایی‌پوشان در ورزشگاه آزادی شد و بدون تردید در آینده می‌تواند از سرمایه‌های این باشگاه اصفهانی باشد.

آنچه‌ از لیگ بیست‌ودوم به جا ماند/ستارگان مدعیان قهرمانی چگونه فصل را زیباتر کردند؟

دفاع گران‌قیمت طلایی‌پوشان، ستاره بود

محمد دانشگر نیز در بازار نقل و انتقالات تابستان از استقلال جدا شد و تیم طلایی‌پوش اصفهان را به عنوان مقصد بعدی خود برگزید که البته این انتخاب وی سبب شد رسانه‌های ورزشی مبلغ‌های سنگینی را برای خرید دانشگر توسط سپاهان مطرح کنند. به‌طور کلی این مدافع بلندقامت در ۲۵ بازی برای سپاهان راهی میدان شد که حاصل آن به ثمر رساندن یک گل با لباس این تیم و البته عملکرد موفق در قلب دفاع طوفان زرد بود.

ژوزه کاپیتان علی‌محمدی را احیا کرد

بدون تردید می‌توان گفت سرمربی پرتغالی سپاهان با صبر و آرامش خود زمینه ثبات تیمی طلایی‌پوشان و حتی احیا شدن برخی بازیکنان این تیم را فراهم کرد. جلال علی‌محمدی از جمله بازیکنانی به‌شمار می‌رفت که در چند فصل اخیر تبدیل به یکی از مهره‌های نیمکت‌نشین سپاهان شده بود اما عملکرد مناسب وی سبب شد مورایس به سبک و سیاق بازی علی‌محمدی علاقه بسیاری پیدا کند و این بازیکن تبدیل به یکی از مهره‌های کارآمد و اصلی سپاهان شود.

آنچه‌ از لیگ بیست‌ودوم به جا ماند/ستارگان مدعیان قهرمانی چگونه فصل را زیباتر کردند؟

مانوئل؛ شکننده مثل شیشه

فرناندز یکی از خریدهای ناموفق سپاهان در لیگ بیست‌ودوم به‌شمار می‌رفت و با قاطعیت می‌توان گفت خرید این بازیکن چیزی جز زرق و برق به همراه نداشت. چراکه هافبک پرتغالی و کهنه‌کار طلایی‌پوشان به دلیل شرایط سنی با مصدومیت‌های پی در پی مواجه بود و در عمل موفق به درخشش برای طوفان زرد نشد. مانوئل در مجموع ۱۴ بازی تنها یک گل برای شاگردان مورایس به ثمر رساند و جالب این است که در بیش از نیمی از ۱۴ بازی نیز به عنوان یار تعویضی برای تیم خود راهی میدان شده است. در هرحال خرید فرناندز و عملکرد وی به مدیران سپاهان اثبات کرد، تنها رزومه قوی نمی‌تواند معیار مناسبی برای خرید بازیکن باشد و مسائل فنی نیز تأثیر فراوانی در خرید بازیکنان خارجی دارد.

آنچه‌ از لیگ بیست‌ودوم به جا ماند/ستارگان مدعیان قهرمانی چگونه فصل را زیباتر کردند؟

شهریار اصفهان کفش طلا گرفت!

در نیم‌فصل اول لیگ بیست‌ودوم شهریار مغانلو به دلیل فراز و نشیب‌های فراوانی که در خط حمله طلایی‌پوشان داشت، با انتقاد شدید هواداران این تیم روبه‌رو شد اما حمایت همه‌جانبه مورایس در مقابل موج انتقادات از مهاجم بلندقامت طوفان زرد سبب شد این بازیکن با انگیزه فراوان در نیم فصل دوم تبدیل به یکی از بازیکنان زهردار سپاهان شود. ناگفته نماند که شهریار مغانلو تحت هدایت مورایس موفق شد با ۱۳ گل عنوان آقای گل لیگ بیست‌ودوم را از آن خود کند. با این تفاسیر می‌توان گفت کادر فنی تمام پرتغالی طوفان زرد توانایی رشد و احیای بازیکنانی همچون مغانلو را نیز دارد.

آنچه‌ از لیگ بیست‌ودوم به جا ماند/ستارگان مدعیان قهرمانی چگونه فصل را زیباتر کردند؟

بدشانس مثل سپاهان مورایس

با بررسی آمار و ارقام می‌توان گفت سپاهان یکی از بدشانس‌ترین تیم‌های لیگ بیست‌ودوم بود که به‌رغم برتری در جدال‌های رودررو با تیم‌های مدعی همچون استقلال و پرسپولیس با اختلاف یک امتیاز عنوان قهرمانی را به حریف خود واگذار کرد.

طلایی‌پوشان در فصل گذشته با سه شکست کمترین میزان باخت در میان تیم‌های لیگ برتری را از آن خود کردند. همچنین شاگردان مورایس موفق شدند با ۴۹ گل پس از استقلال عنوان یکی از بهترین خطوط حمله لیگ را به خود اختصاص دهند و پس از پرسپولیس نیز با ۱۹ پیروزی یکی از تیم‌های شایسته فصل گذشته باشند که با بدشانسی تمام قافیه را به رقیب تهرانی خود باختند.

آنچه‌ از لیگ بیست‌ودوم به جا ماند/ستارگان مدعیان قهرمانی چگونه فصل را زیباتر کردند؟

تراکتور؛ تغییر نکنید تا مدعی باشید!

تراکتور تبریز در لیگ بیست‌ودوم با هدایت قربان بردیف پا به گردونه رقابت‌های لیگ برتر گذاشت اما عملکرد نه چندان مطلوب پرشورهای تبریزی با وی و البته پیشنهادهای خارجی برای بردیف سبب شد این سرمربی در میانه فصل نیمکت تراکتور را ترک کند تا پاکو خمز هدایت تی‌تی‌ها را برعهده گیرد. قرمزپوشان تبریز پس از حضور خمز در رأس کادر فنی این تیم سبک و سیاقی متفاوت در پیش گرفتند و با ۵۲ امتیاز جایگاه چهارم جدول را از آن خود کردند. به‌طور کلی یکی از مسائلی که سبب شد تراکتور در فصل‌های گذشته موفق به کسب جایگاه مناسب در جدول نشود، تغییرات فراوان این تیم در نیمکت است و شاید بتوان گفت مدیران این تیم با حفظ ثبات در کادر فنی تی‌تی ها می‌توانند با خمز تبدیل به یکی از مدعیان کسب عنوان قهرمانی شوند.

آنچه‌ از لیگ بیست‌ودوم به جا ماند/ستارگان مدعیان قهرمانی چگونه فصل را زیباتر کردند؟

گل‌گهر؛ این بار بدون حاشیه وارد لیگ شوید!

یکی از تیم‌هایی که در ادوار اخیر لیگ برتر با استفاده از مهره‌های مؤثر تبدیل به یکی از مدعیان فوتبال ایران شده گل گهر سیرجان است که در دو فصل گذشته با هدایت قلعه‌نویی از تیم‌های بالانشین جدول به‌شمار می‌رفت اما حواشی فراوان تیم سبب شد نماینده سیرجان به جایگاه مناسبی در جدول دست پیدا نکند. در لیگ بیست‌ویکم خرید اریک باگناما که تنها جریمه و کسر امتیاز انضباطی را به همراه داشت شاگردان سعید الهویی را از کورس قهرمانی دور انداخت و در فصل گذشته نیز کش‌وقوس‌های گل‌گهر در بیرون از زمین مسابقه با سایر مدعیان و البته جدایی امیر قلعه‌نویی در میانه فصل، سبب شد نماینده کرمان بار دیگر به‌رغم شایستگی در جایگاهی قرار گیرد که در خور این تیم نیست. در هر حال اگر مدیران سیرجانی تلاش کنند تا یک تیم منسجم و بدون حاشیه را برای فصل بعدی مسابقات آماده کنند بدون تردید شاگردان الهویی نیز توان رقابت در کورس قهرمانی را با سایر تیم‌ها خواهند داشت.

آنچه‌ از لیگ بیست‌ودوم به جا ماند/ستارگان مدعیان قهرمانی چگونه فصل را زیباتر کردند؟

نیازمندی‌ها؛ مدعیان چگونه مهیای فصل بعد شوند؟

با توجه به بررسی‌های انجام شده در خصوص عملکرد بازیکنانی که با حواشی فراوان توسط تیم‌های مدعی به خدمت گرفته شدند می‌توان گفت پرسپولیس نسبت به سایر رقبای خود کمی هوشیارانه‌تر عمل کرده است و اگر اولویت مدیران این تیم حفظ شاکله اصلی سرخ‌ها باشد به احتمال فراوان آن‌ها فصل بعد نیز برای تکرار عنوان قهرمانی خواهند جنگید. سپاهان نیز با توجه به جدایی پنج بازیکن خارجی خود که در مجموع سه گل را به ثمر رساندند فرصت خوبی برای تقویت خط حمله و دفاع خود دارد و با خریدهای مناسب در این خطوط می‌تواند طلسم چندین ساله قهرمانی را بشکند. هر چند اگر لغزش مدافعان این تیم برابر ملوان نبود، طلایی‌پوشان قهرمان لیگ بیست‌ودوم به‌شمار می‌رفتند.

در تیم آبی‌پوش پایتخت حضور نداشتن یک هافبک خلاق و بازی‌ساز به وضوح احساس می‌شد و شاید بتوان گفت اگر این خلأ توسط مدیران برطرف می‌شد خط حمله زهردار ساپینتو توانایی حفاظت از عنوان قهرمانی خود در لیگ بیست‌ودوم را داشت. هرچند که به زعم بیشتر کارشناسان، استقلال در خط دفاع نیز نیاز مبرمی به بازیکنان مؤثر داشت و تقویت این پست نیز می‌تواند در لیگ بیست‌وسوم از آبی‌پوشان یک تیم مدعی بسازد.

کد خبر 665647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.