۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۸
خوشه ستاره‌ای M10 را رصد کنید

یک کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: خوشه کروی M10 هنگام غروب (حدود ساعت ۱۹:۵۰) ۲۴ درجه بالاتر از افق شرقی شما قابل مشاهده خواهد بود، سپس ساعت ۲۳:۵۰، ۵۸ درجه بالاتر از افق جنوبی شما به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد.

فاضل بیژنی درباره رویداد نجومی امشب _سه‌شنبه شانزدهم خردادماه_ در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: امشب خوشه کروی M10 در صورت فلکی مارافسای به‌خوبی در آسمان قابل رصد است و با میل چهار درجه و پنج دقیقه قوسی جنوبی، دیدن آن تقریباً در تمام نقاط زمین امکان‌پذیر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: رصد خوشه ستاره‌ای M92 را از دست ندهید

وی افزود: به‌طور دقیق می‌توان خوشه کروی M10 را در عرض‌های جغرافیایی بین ۶۵ درجه شمالی تا ۷۴ درجه جنوبی مشاهده کرد که از مختصات رصدخانه لارستان تمام شب قابل مشاهده خواهد بود. خوشه کروی M10 هنگام غروب (حدود ساعت ۱۹:۵۰) ۲۴ درجه بالاتر از افق شرقی شما قابل مشاهده خواهد بود، سپس ساعت ۲۳:۵۰، ۵۸ درجه بالاتر از افق جنوبی شما به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد.

این کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان خاطرنشان کرد: خوشه کروی M10 قبل از طلوع آفتاب حدود ساعت ۰۳:۵۱، ۲۴ درجه بالاتر از افق غربی ناظر زمینی غیرقابل رصد خواهد شد. خوشه‌های کروی از ده‌ها تا صدها، هزارها و حتی یک میلیون ستاره تشکیل شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: این خوشه‌ها تقریباً گرد است و بیشتر از ستارگان پیر تشکیل شده است و همه در ارتباط گرانشی با یکدیگر قرار دارند. تشکیل این خوشه‌ها به زمان شکل‌گیری کهکشان راه شیری بازمی‌گردد؛ خوشه کروی M10 با قدر ۶.۶، جرم کم‌نوری است و مطمئناً با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست، اما می‌توان به‌کمک یک دوربین دو چشمی یا یک تلسکوپ این خوشه را مشاهده کرد. M10 با فاصله ۲۴ هزار و ۷۵۰ سال نوری از ما و قطر ۱۴۰ سال نوری، با جرمی به اندازه ۲۵۰ هزار برابر جرم خورشیدی، یک خوشه کروی نسبتاً متوسط است.

کد خبر 665435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.