۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۸
جوان‌ترین کشورهای جهان کدامند؟

جوان‌ترین کشورهای جهان شامل سودان جنوبی، کوزوو، مونته‌نگرو، تیمور شرقی و اریتره می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بسیاری از کشورهای جهان برای مدت طولانی وجود داشته‌اند، اما کشورهای جدید و نوظهوری در دنیا هستند که تنها چند دهه از عمرشان می‌گذرد. از آنجا که برخی افراد، شهرهای مستقل را به عنوان کشور قلمداد می‌کنند و برخی دیگر آن‌ها را جزو کشورهای جهان نمی‌دانند، در مورد تعداد کشورهای جهان، اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد. همچنین سرزمین‌های زیادی وجود دارد که گاهی اوقات به اشتباه، کشور نامیده می‌شود، اما در واقع کشور نیستند، زیرا به وسیله کشورهای دیگر اداره می‌شوند. در ادامه شما را با جوان‌ترین و نوظهورترین کشورهای دنیا و زمان استقلال آنها آشنا می‌کنیم:

سودان جنوبی

تاریخ استقلال: ۹ جولای ۲۰۱۱

سودان جنوبی در تاریخ نهم ژوئیه ۲۰۱۱، از سودان اعلام استقلال کرد و به جوان‌ترین کشور جهان تبدیل شد. این کشور در منطقه شرق آفریقا قرار دارد. سودان از سال ۱۸۹۹ تا ۱۹۵۶ توسط بریتانیا و مصر اداره می‌شد. متأسفانه به دنبال استقلال سودان، دو جنگ داخلی آغاز شد. اولین جنگ داخلی در سودان از سال ۱۹۷۲ تا ۱۹۸۳ ادامه پیدا کرد و جنگ داخلی دوم سودان، بلافاصله پس از جنگ اول آغاز شد و تا سال ۲۰۰۵ به پایان رسید. سودان جنوبی در سال ۲۰۱۱ به‌طور کامل مستقل و به‌طور رسمی به عنوان یکی از اعضای سازمان ملل به رسمیت شناخته شد. ۷۳.۷ درصد از جمعیت این کشور زیر ۳۰ سال سن دارند.

جوان‌ترین کشورهای جهان کدامند؟

کوزوو

تاریخ استقلال: ۱۷ فوریه ۲۰۰۸

کوزوو، یکی از کشورهای دیگری است که در چند دهه اخیر اعلام استقلال کرده است. این کشور که در دهه گذشته، رشد اقتصادی بالایی را توسط مؤسسات مالی بین‌المللی تجربه کرده است، در هفدهم فوریه ۲۰۰۸ استقلال خود را از صربستان اعلام کرد، اما صربستان، کوزوو را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسد و تنها ۹۷ کشور از ۱۹۳ کشور (۵۰.۲۶%) به‌طور رسمی کوزوو را به رسمیت شناخته‌اند. طبق آمار جدید، کوزوو حدود ۱.۹ میلیون نفر جمعیت دارد که ۹۵ درصد آن‌ها نژاد آلبانیایی دارند و تقریباً یک‌چهارم مردم کوزوو زیر ۱۵ سال سن دارند.

مونته‌نگرو

تاریخ استقلال: ۲ ژوئن ۲۰۰۶

مونته‌نگرو، یکی دیگر از کشورهای جوانی است که روابط خود را با صربستان قطع کرده است تا به یک کشور مستقل تبدیل شود. مونته‌نگرو پس از جنگ جهانی اول، بخشی از یوگسلاوی بود. این کشور با کوزوو، آلبانی، صربستان و کرواسی همسایه است. مونته‌نگرو و صربستان از زمان فروپاشی یوگسلاوی در دهه، ۱۹۹۰ یک فدراسیون تشکیل داده‌اند و در سال ۲۰۰۶، پس از اعلام استقلال مونته‌نگرو، کنفدراسیون به‌طور مسالمت‌آمیز لغو شد. تعداد کودکان (۰ تا ۱۷ ساله) در مونته‌نگرو در اواسط سال ۲۰۲۱، ۲۱.۶ درصد از کل جمعیت گزارش شده است.

جوان‌ترین کشورهای جهان کدامند؟

تیمور شرقی

تاریخ استقلال: ۲۰ مه ۲۰۰۲

تیمور شرقی یک کشوری جزیره‌ای در جنوب شرقی آسیا است که تا سال ۲۰۰۲ مستعمره اندونزی بود. پرتغالی‌ها، تیمور شرقی را در قرن شانزدهم میلادی تصرف و تا سال ۱۹۷۵ بر آن حکومت کردند. در آن سال، تیمور شرقی استقلال خود را اعلام کرد، اما بلافاصله توسط کشور اندونزیایی همسایه مورد حمله قرار گرفت. در جریان استعمار خشونت‌آمیز اندونزی در تیمور شرقی، چندین هزار نفر از مردم جان خود را از دست دادند، اما با کمک سازمان ملل، این درگیری در سال ۱۹۹۹ به پایان رسید. میانگین سنی جمعیت این کشور فقط ۲۰.۸ سال است.

اریتره

تاریخ استقلال: ۲۷ آوریل ۱۹۹۳

اریتره کشوری در منطقه شاخ آفریقا است که در سال ۱۹۹۳، بر اساس یک همه‌پرسی به استقلال قانونی دست پیدا کرد. جنگ استقلال اریتره ۳۰ سال طول کشید. عثمانی‌ها در قرن شانزدهم، بخش‌های زیادی از شمال شرقی اریتره امروزی را برای چندین دهه اشغال کردند. اولین اروپایی‌هایی که به این منطقه رسیدند، پرتغالی‌ها بودند، اما اریتره مستعمره آن‌ها نشد. ایتالیا در پایان قرن نوزدهم، مستعمره جدیدی از اریتره ایجاد کرد. انگلیسی‌ها در طول جنگ جهانی دوم، ایتالیایی‌ها را از اریتره اخراج کردند. این کشور هرگز انتخابات ملی قانون‌گذاری و ریاست‌جمهوری برگزار نکرده است. از سال ۱۹۹۳، زمانی که اریتره یک کشور مستقل رسمی شد، ایسایاس آفورکی به عنوان رئیس‌جمهور به این سرزمین خدمت کرده است. ۴۲.۱ درصد از جمعیت این کشور، زیر ۱۵ سال هستند.

جوان‌ترین کشورهای جهان کدامند؟

کد خبر 665370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.