۱۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۴
ماه در اوج خورشیدی قرار می‌گیرد

یک کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: قرار گرفتن ماه در اوج خورشیدی معمولاً همزمان با ماه کامل اتفاق می‌افتد که خورشید و ماه در آسمان در دو سمت مخالف نسبت به زمین قرار می‌گیرند، بنابراین حدوداً همزمان با غروب خورشید از سمت افق غربی می‌توانیم شاهد طلوع ماه از سمت افق شرقی باشیم.

اسرا باقریه در رابطه با رویداد نجومی دوشنبه _پانزدهم خردادماه_ در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: ماه در حرکت در مداری به دور زمین، ساعت ۰۵:۲۸ به دورترین نقطه خود از خورشید - نقطه اوج مداری - در فاصله (۱/۰۱۶۹ AU) واحد نجومی می‌رسد. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که تقریباً ماه در فاز کامل یا نزدیک به آن است. فاصله بین زمین و ماه ۰/۰۰۲۵ AU (۳۶۷ هزار کیلومتر) و فاصله زمین و خورشید ۱/۰۱۴۵ واحد نجومی خواهد بود.

بیشتر بخوانید: تقویم نجومی خردادماه ۱۴۰۲ (بخش سوم) + دانلود جدول

وی افزود: در این زمان ماه در صورت فلکی مارافسای و خورشید در صورت فلکی ثور قرار دارد. ماه ۱۷ روزه با ۹۷ درصد روشنایی ساعت ۱۹:۱۹ طلوع و ساعت ۰۵:۴۰ روز بعد غروب می‌کند. ساعت طلوع و غروب خورشید به ترتیب ۰۴:۵۵ و ۱۸:۴۶ است. قرار گرفتن ماه در اوج خورشیدی معمولاً همزمان با ماه کامل اتفاق می‌افتد که خورشید و ماه در آسمان در دو سمت مخالف نسبت به زمین قرار می‌گیرند، بنابراین حدوداً همزمان با غروب خورشید از سمت افق غربی می‌توانیم شاهد طلوع ماه از سمت افق شرقی باشیم.

کد خبر 665216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.