پیگیر سیاست‌ بازآفرینی شهری هستیم / چشم‌انداز ۱۰ ساله برای کاهش سطح بافت‌های فرسوده کشور

نایب رئیس مجمع رؤسای کمیسیون شهرسازی کلان‌شهرها و مراکز استان‌های کشور با بیان اینکه دستور برگزاری ستادهای استانی به‌منظور پیگیری ساخت مسکن به استانداران ابلاغ می‌شود، گفت: پیگیر برگزاری جلسات ستاد ملی و بازآفرینی شهری هستیم.

فریدون بابایی‌اقدم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: بر اساس قانون جهش تولید، تاکید شورای ششم پیگیری قوانین و اسناد مربوط به بازآفرینی شهری است.

وی با بیان اینکه در این دولت قرار بر ساخت چهار میلیون مسکن بوده است، افزود: بر اساس قانون جهش تولید به ویژه ماده ۱۲ آن، به‌صراحت بیان شده است که بخشی از این واحدهای مسکونی باید در بافت فرسوده و حاشیه‌نشین ساخته شود، لذا از وزیر راه و شهرسازی درخواست کرده‌ایم گزارش عملکرد دولت را ارائه دهد تا بدانیم تاکنون چه اقداماتی در این راستا انجام شده است.

نایب رئیس مجمع رؤسای کمیسیون شهرسازی کلان‌شهرها و مراکز استان‌های کشور تصریح کرد: مقرر شده است هر سال ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در اراضی درون‌بافت شهرها ساخته شود که طی چهار سال فعالیت دولت معادل ۸۰۰ هزار واحد مسکونی می‌شود.

وی با بیان اینکه برای پیگیری این موضوع از دو طریق می‌توان اقدام کرد، گفت: در نخستین گام دولت باید عهده‌دار انجام این پروژه‌ها باشد و گام دوم ارائه تسهیلات بانکی است که سال‌های زیادی از طریق بانک مسکن و سایر بانک‌ها در اختیار مردم قرار می‌گرفت، لذا مقرر شده است کمیته مشترکی برای پیگیری این موضوع مهم صورت بگیرد که اولین جلسه آن بیستم خردادماه سال جاری در دفتر وزارت بازآفرینی راه و شهرسازی برگزار می‌شود تا وضعیت کلان‌شهرها در این زمینه مورد بررسی قرار گیرد.

بابایی‌اقدم با بیان اینکه دستور برگزاری ستادهای استانی به‌منظور پیگیری ساخت مسکن به استانداران ابلاغ می‌شود، گفت: پیگیر برگزاری جلسات ستاد ملی و بازآفرینی شهری هستیم؛ وزارت راه و شهرسازی نیز پیگیر بخش مشوق‌ها و سیاست‌های تشویقی است.

کاهش سطح بافت‌های فرسوده کشور در چشم‌انداز ۱۰ ساله

وی ادامه داد: در تبصره ماده ۵ آئین‌نامه اجرایی برنامه ملی بازآفرینی پایداری شهری به صراحت بیان شده است که اگر در حوزه بازآفرینی شهری قرار است ۱۰۰ تومان هزینه شود، ۷۰ تومان از این مبلغ را باید دولت پرداخت کند، همچنین به منظور اجرایی شدن طرح‌ها و برنامه‌های بازآفرینی شهری پایدار مصوب، سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است منابع لازم برای خدمات زیربنایی و روبنایی و وجوه اداره شده یا یارانه سود تسهیلات مورد نیاز برای ارائه تسهیلات ساخت مسکن و پرداخت ودیعه اسکان موقت را در لوایح بودجه سنواتی پیش‌بینی و تأمین کند و به آن تخصیص دهد.

نایب رئیس مجمع رؤسای کمیسیون شهرسازی کلان‌شهرها و مراکز استان‌های کشور با بیان اینکه بخش عمده‌ای از ساکنان سکونت‌گاه‌های غیررسمی اسناد رسمی ندارند، تشریح کرد: با توجه به اینکه در اراضی ملی ساخت‌وساز و نقل‌وانتقال املاک صورت گرفته است، اقدام مثبتی که در دولت و مجلس انجام شد، فهم این موضوع و در نظر گرفتن آن در بودجه ۱۴۰۱ بود، به همین دلیل بعضی استان‌ها تا حدودی موفق به انجام اقداماتی شدند، البته لازم است که صدا و سیما و شهرداری در سطح شهر تبلیغات محیطی انجام دهند و از طریق برنامه‌ها که و آموزش‌های شهروندی برای این مهم وقت بگذارند و اداره راه و شهرسازی با جدیت بیشتر پیگیر باشد و اقدامات لازم را انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه بزرگترین نقد وارده به بحث بازآفرینی شهری به‌ویژه بافت‌های فرسوده و حاشیه‌نشین شهرهای کشور، این است که هنوز در تثبیت این بافت‌ها موفق نشده‌ایم، تصریح کرد: به مرور زمان در یک برنامه چشم‌انداز ۱۰ ساله باید سعی کنیم سطح بافت‌های فرسوده را کاهش دهیم.

بابایی‌اقدم ادامه داد: از اعضای شوراهای اسلامی شهرها و شهرداران کشور درخواست دارم، با توجه به اینکه سال ۱۳۳۴ قانون شهرداری‌ها تصویب شد و در بخشی از بند ۲۱ ماده ۵۵ این قانون یک وظیفه قانونی بر عهده شهرداری‌ها مبنی بر اتخاذ تدابیری برای مسکن ارزان‌قیمت افراد بی‌بضاعت گذاشته شده است، عهده‌دار مسئولیت خود باشند و در بودجه و فعالیت‌ها جهت ساخت مسکن برای فقرا و بافت‌های پرخطر شهری با استفاده از ظرفیت‌های دولت اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: در شهر تبریز ۱,۰۰۰ میلیارد تومان برای ساخت مسکن در بافت‌های پرخطر شهری بودجه تخصیص دادیم.

کد خبر 665096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.