مناسبات بانک مرکزی ایران و صندوق بین‌المللی پول

دیدار اخیر رئیس کل بانک مرکزی با رئیس صندوق بین‌المللی پول فتح البابی بر دیدارهای رسمی مسئولان ایران با همتایان خود است که دستاوردهایی همچون امکان دسترسی سریع به ۶.۷ میلیارد دلار از اعتبار ایران در صندوق بین المللی پول را به دنبال داشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روز _سه‌شنبه نهم خردادماه_ «محمدرضا فرزین» رئیس‌کل بانک مرکزی به‌منظور دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های صندوق بین‌المللی پول، تهران را به مقصد واشنگتن ترک کرد. در این سفر «محسن کریمی» معاون امور بین‌الملل این بانک نیز رئیس‌کل بانک مرکزی را همراهی کرد.

فرزین ابتدا با «جیهاد آزور» مدیر بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین‌المللی پول دیدار و گفت‌وگو کرد.

درخواست حمایت صندوق بین‌المللی پول از تقویت بانکداری بین‌المللی ایران

حمایت صندوق بین‌المللی پول از برنامه‌های تقویت بانکداری بین‌المللی ایران برای ارتقا تبادلات تجاری با کشورهای مختلف، یکی از خواسته‌های رئیس کل بانک مرکزی از صندوق بین‌المللی پول بود که در این دیدار مطرح شد.

فرزین همچنین در این دیدار تاکید کرد که بخش واقعی اقتصاد ایران به رغم تکانه‌های ناشی از کرونا، تحریم‌های یک جانبه و غیر قانونی آمریکا و افزایش قیمت جهانی مواد غذایی رشد داشته و در بخش‌های مختلف احیا شده است.

وی به رشد ۴.۴ و ۳.۷ درصدی تولید ناخالص داخلی ایران در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲؛ تصریح کرد: در این سال‌ها، بخش نفت با رشد ۱۰ درصد و بخش صنعت با رشد ۴.۸ درصدی از بالاترین نرخ رشد در بخش‌های اقتصادی ایران برخوردار بودند. همچنین در این سال نرخ رشد منفی تشکیل سرمایه ثابت پس از سال‌ها به نرخ رشد مثبت ۵.۹ درصد شامل رشد ۱۵.۹ درصد در حوزه ماشین آلات و ۲.۱ درصد در بخش ساختمان برخوردار شد.‌

ایران ۴.۸ میلیارد حق برداشت ویژه در صندوق بین‌المللی پول دارد

در حاشیه دیدار با مقامات صندوق بین‌المللی پول، محمدرضا فرزین از فراهم شدن امکان برداشت ۶.۷ میلیارد دلار از منابع ایران در صندوق بین‌المللی پول خبر داد و گفت: می‌توان با کمترین تشریفات اداری و به سرعت از این منابع برای کمک به بهبود وضعیت اقتصادی موجود بهره برد.

آنطور که رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده است این منابع از محل خلق نقدینگی موسوم به (SDR Allocation) "حق برداشت ویژه"، فراهم می‌شود؛ اقدامی که صندوق بین‌المللی پول در مقاطع زمانی مختلف که اقتصاد جهانی با رکود مواجه می‌شود برای کمک به اعضای خود و برون رفت آنها از رکود انجام می‌دهد.

براین اساس، ایران تا پیش از سال ۲۰۲۱، ۱.۴ میلیارد SDR (حق برداشت ویژه) در حساب خود در صندوق بین‌المللی پول داشته است و پس از آن مبلغ ۳.۴ میلیارد SDR برای مقابله با رکود اقتصادی ناشی از کرونا به این موجودی اضافه شده و در مجموع اعتبار ایران از این محل در صندوق بین‌المللی پول معادل ۶.۷ میلیارد دلار است.

دیدار با رئیس صندوق بین‌المللی پول

فرزین در ادامه برنامه‌های خود در واشنگتن با کریستالینا جورجیِوا(Kristalina Georgieva ) رئیس صندوق بین‌المللی پول دیدار کرد.

تاکید بر افزایش تعاملات با صندوق بین‌المللی پول مهم‌ترین بخش این دیدار بود که رئیس کل بانک مرکزی به آن اشاره کرده و گفته است که این اقدام باید با با رعایت منافع ملی بالاخص در شرایط تحریم‌های غیرقانونی انجام شود.

در این دیدار همچنین به ارائه داده‌های اقتصادی به صندوق بین‌المللی پول اشاره شده و آنطور که رئیس کل بانک مرکزی گفته است پس از انجام هماهنگی‌های داخلی، این مهم به اطلاع مقامات صندوق رسانده خواهد شد. البته فرزین به این موضوع نیز اشاره کرده که به دلیل تحریم‌های یک جانبه و غیرقانونی آمریکا برخی از اطلاعات اقتصادی کشور طبقه بندی محرمانه داشته و قابل دسترس نیست.

ازسرگیری تعاملات بانک مرکزی ایران با صندوق بین‌المللی پول

کریستالینا جورجیِوا نیز در این نشست که بعد از چند دهه اولین نشست رسمی صندوق بین‌المللی پول با ریاست کل بانک مرکزی ایران بود، ضمن تبریک بابت انتصاب فرزین از ملاقات با ایشان ابراز خشنودی کرد و از تلاش‌های ایران به عنوان ریاست کرسی جمهوری اسلامی ایران در صندوق شامل کشورهای پاکستان، مراکش، الجزایر، تونس، لیبی، غنا و افغانستان در حمایت از اعضا تشکر کرد.

وی تاکید کرد: این نشست شروع مجدد ازسرگیری تعاملات بانک مرکزی ایران با صندوق بین‌المللی پول است و می‌تواند به ارائه تصویری مثبت از اقتصاد ایران بینجامد.‌

نظر کارشناسان اقتصادی درباره دیدار فرزین و رئیس صندوق بین‌المللی پول

کارشناسان درباره دیدار فرزین و رئیس صندوق بین‌المللی پول واکنش‌های مثبتی داشته و معتقدند این دیدار اتفاق بزرگ و کم سابقه‌ای است. گفته شده که چنین دیدارهایی بر روابط اقتصادی، سیاسی و تجاری ایران در عرضه بین‌المللی و حتی بازار و کسب و کارهای داخلی نیز می‌تواند تأثیر مثبت داشته باشد.

همچنین برخی کارشناسان به ثبات بخشی به شرایط اقتصادی ایران پس از این دیدارها و گسترش روابط مسئولان کشورمان با مقامات و مجامع بین‌المللی بزرگ دنیا اشاره و این دیدار را فتح الباب آغاز دیدارهای رسمی مسئولان بلند پایه ایران و با همتایان خود در عرصه بین‌المللی در آینده دانسته‌اند.

به عقیده کارشناسان اقتصادی درست است که دسترسی سریع به ۶.۷ میلیارد دلار از منابع ایران در صندوق بین‌المللی پول در مقایسه با دارایی ما در خارج از کشور مبلغ زیادی نیست اما این اتفاق می‌تواند امیدوارکننده بود و موج مثبتی در اقتصاد ایران به وجود آورد. همچنین چنین دیدارهایی منجر به بهبود دیدگاه سرمایه گذاران به اقتصاد ایران شده و می‌تواند افزایش سرمایه گذاری در ایران را به دنبال داشته باشد.

کد خبر 665030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.