۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۵
خور؛ شهری آباد در دل کویر

خور، شهری تاریخی و گردشگرپذیر در شرقی‌ترین بخش استان اصفهان است؛ نخل‌های سربه فلک کشیده، چشمه‌های جوشان و بناهای تاریخی منحصربه‌فرد زمینه را برای رونق گردشگری این شهر حاشیه کویر فراهم کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهرهای ایران هرکدام به واسطه موقعیت جغرافیایی دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد هستند که در تمام ابعاد قابل شناسایی و توسعه است، تمرکز مدیران شهر روی این شاخص‌ها می‌تواند تا حد زیادی فرایند توسعه شهر را بهبود بخشد و به توسعه پایدار شهر کمک کند.

خور و بیابانک یکی از شهرستان‌های استان اصفهان به مرکزیت شهر خور است و در شرقی‌ترین بخش استان واقع شده است. این شهرستان یکی از تاریخی‌ترین و دیدنی‌ترین مناطق ایران است. وجود گنجینه‌های تاریخی و آثار باستانی متعدد در این منطقه نشان از قدمت طولانی آن دارد که مهر تأییدی بر اثبات تاریخی بودن خور و بیابانک است.

شهر خور سرشار از شگفتی است، از قلعه‌های تاریخی تا تپه‌های کویری پوشیده از شن، دریاچه تماماً سفید نمک و کویرهای وسیع با شب‌های پر از ستاره که تنها بخشی از شگفتی‌هایی است که در سفرتان به این شهر به چشم می‌بینید. وارد خور که می‌شوید، اگر به سمت کوچه‌های قدیمی و ساباط‌دار سمت حسینیه بروید در یکی از این کوچه‌ها، کنار محله عرب‌ها، مسجدی به همین نام وجود دارد.

این مسجد دو طبقه است، چند سال پیش مرحوم حاج فرمان یغمایی با اضافه کردن بخشی از زمین خود به مسجد آن را ترمیم کرد و مقداری به مساحت آن افزود، اما شکل آن را تغییر نداد. مسجد عرب‌ها بنایی مربوط به دوره قاجار و سبک معماری این مسجد شبیه سبک دوره سلجوقی است. فاصله خور و بیابانک تا تهران ۶۸۵ کیلومتر و تا اصفهان ۴۰۲ کیلومتر بوده و جمعیت این شهر براساس سرشماری سال ۱۳۹۵، بیش از شش هزار نفر بوده است.

خور؛ شهری آباد در دل کویر

اقتصاد شهر خور در ریل گردشگرپذیری رونق می‌گیرد

خور، مرکز شهرستان خور و بیابانک در شرقی‌ترین نقطه استان اصفهان است که در کناره جنوبی کویر مرکزی و شمال‌غربی کویر لوت واقع شده است؛ با وجود کویری بودن شهر خور، فعالیت اقتصادی بیشتر شهروندان این منطقه به سبب وجود چشمه‌های متعدد، خاک حاصلخیز و موقعیت جغرافیایی و استراتژیک در زمینه کشاورزی، باغداری و دامپروری است و سالانه بخش قابل توجهی از تولیدات دامی و محصولات کشاورزی از جمله خرما، پسته، انار و زیتون از این شهر روانه بازار دیگر مناطق می‌شود.

در کنار کشاورزی و دام‌پروری، تولید منسوجات دستی، کرباس‌بافی و قالی‌بافی نیز بخشی دیگری از اقتصاد این شهر را پوشش می‌دهد و نقش ارزنده‌ای در توسعه اقتصادی شهر دارد. وجود اماکن تاریخی، جاذبه‌های دیدنی و چشم‌اندازهای طبیعی شگفت‌انگیز موجب شده است، خور سالانه میزبان مسافران و گردشگران زیادی از اقصی نقاط ایران است.

یکی از وظایف مدیریت شهری ایجاد امکانات رفاهی، تفریحی و خدماتی و افزایش و ارتقای سطح رفاه شهروندان است؛ لذا طی سال‌های اخیر مدیریت شهری خور عزمی راسخ برای زیباسازی و احیای نقاط گردشگری شهر داشته است تا رونق اقتصادی خور بر پایه و محور گردشگری محقق شود.

خور؛ شهری آباد در دل کویر

مسیر منتهی به نخلستان‌های شمال شهر منطقه گردشگری می‌شود

مهدی حلوانی، شهردار خور نیز با بیان اینکه در شش ماهه دوم سال گذشته اقدام به تعیین نقطه گردشگری شهر کردیم، اظهار می‌کند: مسیر منتهی به نخلستان‌های شمال شهر که در محله مسجد عرب‌ها واقع شده، به عنوان نقطه گردشگری شهر تعیین شده است.

شهردار خور ادامه می‌دهد: در حال حاضر با مشاور مربوطه برای تهیه طرح مطالعاتی این مسیر گردشگری قرار داد بستیم و با سازمان بازآفرینی شهری کشور نیز به منظور جذب اعتبار برای بازسازی بدنه و کف‌سازی کوچه‌های این محله قدیمی، تفاهم‌نامه منعقد کردیم.

حلوانی اضافه می‌کند: احیای مسیر نخلستان‌های شهر خور بر درآمدزایی شهر نقش مهمی دارد، در این مسیر اقامتگاه‌های گردشگری زیادی وجود دارد که با بازسازی آنها برای اقامت گردشگران مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی تاکید می‌کند: نیازی نیست زیرساخت‌های ویژه به منظور احیای نقطه گردشگری شهر فراهم شود، بلکه تأمین اعتبار از سوی دولت و اداره راه و شهرسازی می‌تواند کمک بزرگی به شهرداری برای مرمت کف، بدنه کوچه‌ها و دفع فاضلاب منطقه کند، همینطور لازم است برای اجرای طرح مطالعات مرمت و بازسازی این پروژه، میراث فرهنگی همکاری لازم را داشته باشد.

شهردار خور تصریح می‌کند: گردشگری نقشی مهمی در توسعه و رونق شهر خور دارد و می‌تواند به درآمدزایی و اشتغال شهروندان، افزایش گردش مالی و اقتصادی شهر کمک کند، هر سال از شهریور تا پایان فروردین‌ماه شاهد این اتفاق مهم در شهر هستیم، همچنین مهاجرت معکوس و جلوگیری از کوچ جوانان خور به شهرها از دیگر مزایای گردشگرپذیری شهر است.

حلوانی اضافه می‌کند: گردشگری نقش مهمی در توسعه شهر دارد، بیش از ۵۰ درصد گردش اقتصادی شهر وابسته به گردشگری است.

وی با بیان اینکه با وجود کویری بودن، شهر خور طی سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ توانست بیشترین توریست و گردشگر را جذب کند و به عنوان شهر نمونه کشوری در این زمینه انتخاب شد، می‌گوید: پتانسیل خور به لحاظ گردشگری کویر، صحرانوردی و آبشار نمک است، چراکه در کنار آبشار نمک، این جاذبه دیدنی یک دهکده نمک هم قرار دارد که برای گردشگران بسیار جذاب است.

شهردار خور تاکید می‌کند: طی سال‌های اخیر، بافت‌های قدیمی کارآمد شهر مرمت و به خانه‌های بوم گردی تبدیل شده است و در حال حاضر ۲۰ اقامتگاه بوم‌گردی در شهر خور وجود دارد. شهرستان خور به لحاظ دارا بودن بیشترین اقامتگاه بوم‌گردی به نسبت مساحت و جمعیت آن، رتبه نخست کشور را دارد، اما نیاز است حوزه گردشگری شهر مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

کد خبر 665006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.