انتقاد معاون استاندار کرمانشاه از نحوه توزیع برخی محصولات تولیدی این استان

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه با اشاره به اینکه استان کرمانشاه چند محصول بنیادی دارد که ارزش آن برای خارج از استان است و به داخل استان برنمی‌گردد، گفت: دام باید در داخل استان کشتار و بسته بندی و سپس از استان خارج شود و این موضوع را با جدیت دنبال می‌کنیم.

وحید محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه ۲۰ درصد اراضی کشاورزی دیم استان کرمانشاه زیر کشت نخود است، اظهار کرد: بنابراین ۲۰ درصد اقتصاد کشاورزان استان وابسته به کشت نخود است.

وی با تاکید براینکه سازمان جهاد کشاورزی و دیگر دستگاه‌های اجرایی مرتبط باید به دنبال تکمیل زنجیره عرضه این محصول باشند، افزود: برگزاری جشنواره ملی نخود اقدام مناسبی در راستای تکمیل زنجیره عرضه این محصول که باید برای سایر محصولات شاخص استان نیز انجام شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه گفت: اگر لازم باشد باید با اولویت بندی ارائه تسهیلات استان را به این سمت هدایت کنیم. تکمیل زنجیره به معنای بازگشت ارزش به داخل استان است که منجر به تقویت سرمایه‌های مردم و افزایش سرمایه گذاری در استان می‌شود. می‌توانیم زنجیره‌های مختلف محصول و عرضه آن را در داخل استان تعریف کنیم.

محمدی با اشاره به مسائلی که در برگزاری جشنواره ملی نخود ایجاد شد، اضافه کرد: یکی از محصولات ارزش آفرین استان نخود است که ۲۰ درصد اقتصاد کشاورزان را در اختیار دارد. بنابراین برای برگزاری جشنواره ملی نخود تلاش کریم تا این جشنواره برای اولین به صورت ملی و با موفقیت برگزار شد.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره اسب کرد در تاریخ ۱۷ و ۱۹ خرداد، تصریح کرد: در اینجا نیز بحث تکمیل زنجیره اسب کرد مطرح است و از رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان درخواست داریم به جشنواره نخود ختم نشویم و سایر محصولاتی را که باید به مردم و سرمایه گذاران معرفی کنیم برای تکمیل شدن زنجیره این مسیر ادامه پیدا کند و خروجی آن را لمس کنیم.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه گفت: استان کرمانشاه چند محصول بنیادی دارد که ارزش آن برای خارج از استان است و به داخل استان برنمی‌گردد. به عنوان مثال گندم استان باید در اختیار واحدهای تولیدی استان باشد و نباید از استان خارج شود و در استان کرمانشاه باید تبدیل به آرد شود و در سیلوهای کرمانشاه نگهداری شود و پس از تبدیل به آرد آنگاه هر شخص و شرکتی تمایل داشت آن را خریداری کند.

محمدی اضافه کرد: ظرفیت واحدهای تولیدی استان خالی بوده و این در حالی است که استان کرمانشاه جزو استان‌های با نرخ بالای بیکاری است و جوانان این استان بیکار هستند و درخواست می‌کنم موازی با پیگیری‌های استانداری سازمان جهاد کشاورزی نیز از طریق وزارت متبوع پیگیری کند که اختیار گندم تولیدی در اختیار استان باشد و مازاد گندم را پس از تبدیل به آرد به خارج استان می‌دهیم. محصول گندم بسیار مهم است و باید زنجیره ارزش افزوده آن در استان فعال شود.

وی تصریح کرد: چرا باید دام استان کرمانشاه به نام تهران حواله بخورد و سر از بنادر جنوبی و برای صادرات به کشورهای حاشیه خلیج فارس سر در بیاورد؟ در حالی که ظرفیت برای کشتار و بسته بندی گوشت در داخل استان موجود است. دام باید در داخل استان کشتار و بسته بندی و سپس از استان خارج شود و این موضوع را با جدیت با هدف ایجاد اشتغالزایی و فعال شدن واحدهای تولیدی و بسته بندی استان از طریق وزارتخانه‌های کشور و جهاد کشاورزی تا رسیدن به نتیجه مطلوب پیگیری کنیم.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه گفت: نباید جزیره‌ای اقدام کنیم و برای منفعت تولیدکنندگان استان گوشت را به سراسر کشور ارسال می‌کنیم ولی به شکل جدید و پس از تکمیل زنجیره ارزش افزوده و دام باید در استان کشتار و گوشت آن به صورت بسته بندی از استان خارج شود و به دنبال افزایش تولید دام هستیم ولی با این هدف که ارزش افزوده آن به داخل استان برگردد.

محمدی تصریح کرد: واحدهای تبدیلی گوشت از جمله سوسیس و کالباس باید تقویت و واحدهای جدید احداث شود.

وی ادامه داد: محصول دیگر که باید با جدیت به دنبال ایجاد ارزش افزوده آن باشیم چغندر است که باید به دنبال احداث واحد جدید کارخانه قند و شکر در استان باشیم که چغندر کشاورزان استان در داخل استان تبدیل به قند و شکر شوند و موارد دیگر از جمله عسل و انار و دیگر محصولات که نیازمند توجه ویژه می‌باشند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه گفت: باید به دنبال برند سازی محصولات تولیدی استان باشیم تا با این اقدامات شاهد اشتغالزایی جدید باشیم و همه دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی باید به همدیگر کمک کنیم و پای کار باشیم

محمدی اضافه کرد: به دنبال رفع تعهد ارزی واحدهای تولیدی استان هستیم و باید به دنبال معامله با پول ملی دو کشور ایران و عراق باشیم و اتفاقاً از طرف عراق نیز استقبال شده که معاملات با دینار و ریال انجام شود

کد خبر 664972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.