عطارد در بیشترین ارتفاع قرار می‌گیرد

یک کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: کوچک‌ترین سیاره منظومه‌ی شمسی، ساعت ۰۳:۴۱ طلوع خواهد کرد و هنگام طلوع آفتاب زمانی که ۱۶ درجه بالاتر از افق است در روشنایی آسمان غیر قابل رصد خواهد شد.

فاضل بیژنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در رابطه با رویدادهای نجومی شنبه _سیزدهم خردادماه_ اظهار کرد: از مختصات رصدخانه لارستان، سیاره گریزپای تیر، شنبه _سیزدهم خردادماه_ به بالاترین نقطه در آسمان صبحگاهی در صورت فلکی نهنگ خواهد رسید و با قدر ۰.۴ بسیار درخشان خواهد بود. کوچک‌ترین سیاره منظومه‌ی شمسی، ساعت ۰۳:۴۱ طلوع خواهد کرد و هنگام طلوع آفتاب زمانی که ۱۶ درجه بالاتر از افق است در روشنایی آسمان غیر قابل رصد خواهد شد. سیاره عطارد در این زمان در فاز نیمه روشن قرار دارد و حدود ۴۹ درصد روشنایی خواهد داشت. خورشید ساعت ۴:۵۵ طلوع می‌کند.

بیشتر بخوانید: تقویم نجومی خردادماه ۱۴۰۲ (بخش سوم) + دانلود جدول

رصد خوشه ستاره‌ای M12 را از دست ندهید

وی افزود: خوشه کروی M12 در صورت فلکی مارافسای به خوبی در آسمان قابل رصد است. با میل یک درجه و ۵۶ دقیقه قوسی شمالی، دیدن آن تقریباً در تمام نقاط زمین امکان پذیر است. به‌طور دقیق می‌توان آن را در عرض‌های جغرافیایی بین ۶۸ درجه شمالی تا ۷۱ درجه جنوبی مشاهده کرد.

این کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان خاطرنشان کرد: رصد خوشه ستاره‌ای M12 از مختصات رصدخانه لارستان تمام شب قابل مشاهده خواهد بود. بدین صورت که هنگام غروب، حدود ساعت ۱۹:۴۸، ۲۴ درجه بالاتر از افق شرقی شما قابل مشاهده خواهد بود سپس در ۲۳:۵۲، ۶۰ درجه بالاتر از افق جنوبی شما به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد و قبل از طلوع آفتاب حدود ساعت ۰۳:۵۱ دقیقه، ۲۵ درجه بالاتر از افق غربی شما، غیر قابل رصد خواهد شد.

وی تصریح کرد: خوشه‌های کروی از ده‌ها تا صدها هزار تا حتی یک میلیون ستاره تشکیل شده‌اند. این خوشه‌ها تقریباً گرد بوده و بیشتر از ستارگان پیر تشکیل شده و همگی در ارتباط گرانشی با هم هستند. تشکیل این خوشه‌ها به زمان شکل گیری کهکشان راه شیری باز می‌گردد. M12 با قدر ۶.۱ جرم کم نوری است و مطمئناً با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست، اما می‌توان به‌کمک یک دوربین دو چشمی یا یک تلسکوپ این خوشه را مشاهده کرد .M12 تقریباً ۱۵ هزار و ۷۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارد و دارای قطری در حدود ۷۵ سال نوری است.

کد خبر 664903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.