توافق ایران و عراق برای تسهیل تردد، پذیرش و اقامت زائران در اربعین حسینی

با توجه به نزدیک شدن به محرم و صفر و اربعین حسینی، ایران و عراق توافقاتی برای تسهیل در تردد، پذیرش و اقامت زائران در این ایام داشته‌اند و یکی از این موارد صدور گذرنامه زیارتی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سردار احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی کشور با سرلشکر عبدالامیر الشمری، وزیر کشور و رئیس پلیس جمهوری عراق در ستاد فراجا دیدار و گفت‌وگو کرد و در این دیدار صمیمی در ارتباط با تبادل اطلاعات و تجربیات پلیس دو کشور در حوزه‌های آموزشی، مبارزه با قاچاق موادمخدر و سلاح، برخورد با جرایم سایبری، قاچاق سازمان یافته، انسداد مرز و تسهیل در تردد زائران اربعین حسینی (ع) بحث و گفت‌وگو شد.

سرلشکر عبدالامیر الشمری رئیس پلیس جمهوری عراق در این دیدار اظهار کرد: در مدتی که با هیئت همراه به کشور ایران سفر کردیم، پلیس ایران را به واسطه انجام مأموریت‌ها پلیس خوب و ممتاز می‌دانیم؛ تمایل داریم که پلیس ایران در حوزه‌های مختلف از جمله مبارزه با قاچاق مواد مخدر، قاچاق سلاح، جرایم سایبری و … تجربیات خود را به پلیس عراق انتقال دهد.

وی با تأکید بر اینکه آمادگی کامل برای انتقال تجربیات را با کشور ایران اسلامی در تمامی حوزه‌ها داریم، به برگزاری مراسم اربعین حسینی (ع) و توافقات دو کشور برای تسهیل در تردد زائران اشاره کرد و افزود: در این زمینه اقدامات خوبی برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی (ع) در ارتباط با صدور گذرنامه زیارتی و تسهیل در تردد در مرزها بین دو کشور صورت گرفته است.

رئیس پلیس جمهوری عراق گفت: دولت عراق آمادگی دارد با جمهوری اسلامی ایران در زمینه تسهیل در تردد زائران، پذیرش و اقامت آن‌ها همکاری تنگاتنگی داشته باشد و در این زمینه توافقات زیادی انجام شده است و برخی موارد مورد نیاز در این راستا نیز در کمیته مشترک بین دو کشور بررسی و اقدامات مؤثرتری انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: امسال شاهد حضور میلیونی زائران خواهیم بود که کنترل این موضوع نیازمند برنامه‌ریزی‌های اصولی و دقیق است که با برگزاری جلسات در قالب کمیته دوجانبه شاهد نتایج مطلوب و مؤثری در این زمینه خواهیم بود.

صدور گذرنامه زیارتی با هماهنگی عراق

سردار علی ذوالقدری، رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه انتظامی کشور، نیز پیش از این در مصاحبه‌ای درباره آخرین روند صدور گذرنامه، اظهار کرد: در حال حاضر روند صدور گذرنامه از طریق درخواست متقاضیان در دفاتر پلیس +۱۰ و سپس چاپ گذرنامه و ارسال توسط پست به در منازل میانگین پنج روز طول می‌کشد.

وی افزود: تعداد تقاضای صدور گذرنامه در روزهای اخیر نسبت به مدت مشابه در سال گذشته حدود ۷۰ درصد افزایش داشته است، با مقام عراقی در بحث صدور گذرنامه زیارتی هماهنگ هستیم.

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه انتظامی کشور گفت: با هماهنگی انجام شده برای اربعین امسال زائران می‌توانند برای تردد به کشور عراق از گذرنامه زیارتی استفاده کنند.

وی به ویژگی‌های گذرنامه زیارتی اشاره و اضافه کرد: گذرنامه زیارتی با اعتبار پنج ساله، تعداد صفحات کمتر و هزینه به مراتب خیلی پائین‌تر از گذرنامه بین‌المللی تنها در راستای سفر زیارتی سهل و آسان و ارزان، مراحل چاپ اولیه را گذرانده و در حال حاضر نسخه آزمایشی آن صادر شده است و بعد از گذراندن مراحل مختلف با اطلاع‌رسانی به مردم نسبت به صدور عمومی آن اقدام می‌شود.

ذوالقدری افزود: امید است که گذرنامه زیارتی برای اربعین امسال مهیا شود، گذرنامه عادی بین‌المللی برای سفرهای خارجی و حتی زیارتی اعتبار خود را دارند، صدور گذرنامه زیارتی در راستای اعطای تسهیلات به افرادی که فقط متقاضی سفر زیارتی هستند، است.

وی با اشاره به ارسال یک میلیون و ۳۰۰ هزار پیامک به افرادی که اعتبار گذرنامه‌هایشان منقضی شده است، گفت: ۹۵۰ هزار نفر افرادی بودند که اعتبار گذرنامه‌شان منقضی شده و بقیه پیامک‌ها نیز به افرادی ارسال شد، که در سه تا چهار سال گذشته در ایام اربعین به کشور عراق سفر داشته‌اند، با این پیامک‌ها به افراد اطلاع‌رسانی شده که با توجه به انقضای اعتبار گذرنامه خود برای درخواست صدور، اقدام کنند.

کد خبر 664797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.