افزایش ۲۲ درصدی تولید انرژی تجدیدپذیر در کشور

تولید انرژی‌های تجدیدپذیر از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۲ در ایران ۲۲ درصد افزایش پیدا کرد، به توجه به اینکه ایران در سال ۳۰۰ روز خورشیدی را به دارد، سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌های خورشیدی می‌تواند ایران را به یکی از ابرقدرت‌های انرژی‌های تجدیدپذیر تبدیل کند.

‏به‬ گزارش خبرنگار ایمنا، براساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی حدود ۱۱ درصد از گاز و ۱۳ درصد از برق تولیدی ایران در شبکه فرسوده انتقال و توزیع تلف می‌شود، همچنین سالانه ۱۸ میلیارد متر مکعب گاز در مرحله تولید تلف می‌شود که منجر شده بهره‌وری انرژی در ایران پایین باشد.

براساس این گزارش، تولید انرژی‌های تجدیدپذیر از سال ۲۰۱۱ تا ۲۲ در ایران ۲۲ درصد افزایش یافته است که با توجه به دارا بودن ۳۰۰ روز خورشیدی در سال می‌توان از انرژی‌های خورشیدی به عنوان یک ظرفیت بکر در ایران یاد کرد، بنابراین ایران می‌تواند با سرمایه‌گذاری بیشتر در این بخش، به یکی از ابرقدرت‌های انرژی جهان تبدیل شود.

افزایش ۲۲ درصدی تولید انرژی تجدیدپذیر در کشور

مدت‌هاست در دنیا حذف سوخت‌های فسیلی از اقتصاد آغاز شده است، در این راستا برای جایگزینی این سوخت با برق پاک اقداماتی همچون جایگزینی خودروهای الکتریکی با خودروهای معمولی، پمپ‌های حرارتی الکتریکی با گرمایش گازی و آبگرمکن‌ها و کوره‌های برقی با مشعل‌های گازی در کارخانه‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

به این منظور و برای اداره خانه‌ها، صنعت و وسایل نقلیه به وسیله برق، لازم است تولید برق در جهان دو برابر شود. همچنین باید توجه داشت که برق در تولید انرژی کارآمدتر از سوخت‌های فسیلی است به طوری که به عنوان مثال، ۷۵ درصد از بنزین در خودروهای معمولی به صورت گرما هدر می‌رود اما اتلاف انرژی در خودروهای برقی فقط ۱۵ درصد است. در ایران نیز فولاد مبارکه پیشتاز شده و اقدام به احداث نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۶۰۰ مگاوات کرده است.

براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته توسط منابع رسمی، استفاده از انرژی خورشیدی برای تولید برق در سال‌های آتی به نحوی افزایش پیدا می‌کند که سهم برق خورشیدی نسبت به سایر برق‌های تولید از نیروگاه‌های هسته‌ای، گازی، ذغال سنگی و آبی جهان بیشتر خواهد شد.

ظرفیت تولید انرژی خورشیدی در سال گذشته در جهان به بیش از یک تراوات رسید که در واقع حاکی از رشد سالانه حدود ۲۰ درصدی این حوزه است. با این احتساب در ۱۰ سال آینده حداقل شش تراوات از برق جهان در نیروگاه‌های خورشیدی تولید می‌شود که بیشتر از کل مجموع برق‌های تولیدی در سایر نیروگاه‌هاست.

افزایش ۲۲ درصدی تولید انرژی تجدیدپذیر در کشور

با توجه به روند رو به رشد مصرف انرژی در جهان، کشورهایی همچون اندونزی، هند و چین که جمعیت زیادی دارند نیازمند تأمین بیشتر برق خواهند بود. بنابراین در این کشورها توجه به برق ارزان قیمت تجدید پذیر می‌تواند به عنوان یک موهبت باشد.

تاکنون دنیا توسط کشورهایی که نفت در اختیار داشتند اداره می‌شد اما در ادامه مسیر انرژی در جهان به نظر می‌رسد توسعه و بهره برداری از نیروگاه‌های خورشیدی و استفاده از این منبع انرژی برای این کشورها نیز ضروری باشد.

هم اکنون نیز برق تجدیدپذیر در اروپا به شدت مورد توجه قرار گرفته است به نحوی که در هفته‌های گذشته قیمت برق در اروپا متأثر از افزایش عرضه ناشی از تولید تجدیدپذیرها کاهش یافت و این در حالی است که در نیروگاه‌های غیر تجدیدپذیر تولید برق بسیار گران بوده و محدود است که همین موضوع بسیاری از کشورها را در زمان اوج مصرف ناچار به اعمال برنامه‌های قطعی برق می‌کند.

کد خبر 664607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.