چگونه از پروفیل‌ها در معماری داخلی استفاده می‌شود
پروفیل های ساختمانی در انواع مختلف

با انتخاب شرکت شاهین فلز سپاهان، می‌توانید از نظر کیفیت و پشتیبانی کاملا آسوده‌خاطر باشید و تامین مصالح موردنیاز ساختمانی از جمله پروفیل‌ها را به این شرکت بسپارید.

ساخت‌وساز ساختمان‌ها در سال‌های اخیر رونق فراوانی یافته است و با پیشرفت تکنولوژی در نتیجه مصالح ساختمانی، سرعت و استحکام سازه‌ها به طور قابل‌توجهی افزایش یافته است. معماری خارجی و داخلی ساختمان هر دو می‌توانند مصالح مختلفی را به خود اختصاص دهند. پروفیل‌ها یکی از عمده مصالح ساختمانی هستند که تحول عظیمی را در صنعت ساخت‌وساز به ارمغان آورده‌اند. به طور کلی، پروفیل‌ها برای طراحی سازه‌های مختلف در معماری خارجی ساختمان استفاده می‌شوند. جالب است بدانید که این مصالح در معماری داخلی نیز کاربرد دارند؛ اما سوال این است که چگونه استفاده می‌شوند؟

پروفیل‌ها در اصل چه سازه‌هایی هستند؟

پروفیل‌ها در دسته مصالح ساختمانی قرار می‌گیرند و عمدتاً از جنس فلز هستند. فلزاتی مانند آلومینیوم و فولاد در ساخت این مصالح مورد استفاده قرار می‌گیرد. پروفیل‌ها بسیار متنوع هستند و بسته به نوع کاربرد، استفاده‌های مختلفی دارند. معمولاً این متریال‌ها را به‌صورت یک مقطع طولانی در نظر می‌گیرند که توخالی هستند و در معماری خارجی در سقف‌ها و دیگر موارد به کار می‌روند. اما کاربرد این متریال در معماری داخل کاملاً متفاوت و گسترده‌تر است. پروفیل‌ها در درها، پنجره‌ها و حتی در کف ساختمان نیز به کار می‌روند. پس می‌توان با تهیه این متریال‌ها استفاده‌های و مزایای زیادی را بدست آورد.

انواع پروفیل‌های مورد استفاده در معماری داخلی ساختمان‌ها

هیچ محدودیتی در نوع و شکل پروفیل وجود ندارد و انواع و اقسام پروفیل‌ها برای ساختمان‌سازی تولید می‌شوند. پروفیل‌ها به طور کلی به دو دسته باز و بسته تقسیم می‌شوند که هر کدام ویژگی‌های مربوط به خود را دارند. هر کدام از پروفیل‌ها برای کاربرد خاصی مناسب هستند و به همین علت باید آن‌ها را در گروه‌های مختلفی تقسیم بندی کرد که به شرح زیر هستند:

پروفیل Z

این نوع پروفیل‌ها از نوع باز هستند و بیشتر در موارد معماری خارجی استفاده می‌شوند. سالن‌های بزرگ که نیاز به مصالح زیاد و محکم دارند، پروفیل‌های زد را در سقف خود جای می‌دهند. همچنین این پروفیل تنوع شکل زیادی دارد، به همین دلیل برای اکثر ساختمان‌ها قابل استفاده خواهد بود. ساختمان‌هایی که معمولی نیستند و طبقات زیادی دارند، از فلز برای اسکلت‌بندی آن‌ها استفاده می‌شود. پس می‌توان نتیجه گرفت که پروفیل‌ها می‌توانند این سازه‌ها را به هم متصل کنند. اگر بخواهید استحکام سازه را افزایش دهید، باید پروفیل‌های زد را در اشکال مختلف به‌صورت ترکیبی در ساختمان استفاده کنید.

پروفیل‌های کامپوزیت

متریال‌های کامپوزیت به دلیل مقاوم بودن و سایر مزایایی که دارند، می‌توانند در انواع ساختمان‌ها جایگذاری شوند. اکثر پیمانکاران و مهندسین پروفیل‌های کامپوزیت را به دیگر پروفیل‌ها ترجیح می‌دهند، به همین دلیل اکثر پروژه‌های ساختمانی خرید پروفیل کامپوزیت را در اولویت قرار می‌دهند. هنگامی که دمای هوا پایین است، احتمال ترک خوردن ساختمان افزایش می‌یابد، پس نمی‌توان از همه پروفیل‌ها استفاده کرد. پروفیل‌های کامپوزیت این قابلیت را دارند که از ساختمان در برابر ترک خوردن و خوردگی محافظت کنند. همچنین به دلیل مواد اولیه‌ای که در ساخت آن‌ها به کار رفته، از بروز آتش‌سوزی نیز جلوگیری خواهند کرد.

پروفیل‌های ام دی اف

همانطور که از نام این پروفیل پیداست مواد اولیه آن از چوب ام دی اف (MDF) است به همین علت انواع مختلفی دارد. پروفیل‌های ام دی اف می‌توانند برای درب و کرکره استفاده شوند. پنل‌های دیواری برای اینکه به هم متصل شوند به چیزی نیاز خواهند داشت و پروفیل‌های ام دی اف این کار را راحت‌تر می‌کنند. همچنین این پروفیل‌ها در نبشی و لبه نیز کاربرد خواهند داشت.

پروفیل های سبک با سطح مقطع مربعی

پروفیل های سبک با سطح مقطع مربعی

نحوه استفاده از پروفیل در ساختمان‌ها

در ابتدا باید تصمیم بگیرید که برای کدام مکان می‌خواهید از پروفیل‌ها استفاده کنید. سپس باید برای اجرا نوع آن را انتخاب کرده و آن را طی مراحل مشخص جایگذاری کنید. پروفیل‌ها می‌توانند طبق موقعیت به‌صورت افقی یا عمودی استفاده شوند. با قرار دادن پروفیل‌ها در دیوار شکل نهایی بدست می‌آید و استحکام دیوار تا حد زیادی بالا می‌رود. اجرای پروفیل‌ها بسته به مکان آن می‌تواند متفاوت باشد. به طور مثال پروفیل‌های کف برای نصب باید بعد از اینکه پروفیل‌ها قرار داده شدند، با پیچ یا چسب در جای خود ثابت شوند و بعد از آن مرحله بعد از کف‌سازی انجام شود. روش اجرای پروفیل‌ها در پنجره‌ها کاملاً متفاوت است. شما می‌توانید ابتدا قاب و فریم پنجره‌ها را با استفاده از پروفیل‌های مناسب بسازید، سپس شیشه را در آن جایگذاری کنید و در دیوار نصب کنید. این روش تقریباً قدیمی است و برای ساختمان‌هایی مناسب است که هیچ محدودیتی در روش ساخت‌وساز ندارند.

اما در روش‌های جدید، از روش پی‌وی‌سی (PVC) استفاده می‌شود؛ به طوری که پروفیل‌های مناسب مانند کامپوزیت به شکل خاصی به هم متصل شده و پس از اینکه شیشه درون آن‌ها قرار گرفت نصب می‌شوند. انتخاب این روش‌ها بستگی به خودتان دارد، اما باید در نهایت راهی را انتخاب کنید که هیچ‌گونه آسیبی به ساختمان نزند.

پروفیل سبک چیست و چگونه در دکوراسیون داخلی استفاده می‌شود؟

این نوع از پروفیل‌ها سطح مقطعی مربعی‌شکل دارند و بیشتر در دکوراسیون داخلی استفاده می‌شود. در معماری خارجی نمی‌توان از آن استفاده کرد؛ به دلیل اینکه مقاومت کافی و تحمل وزن بالا را نخواهد داشت. این متریال را می‌توانید در انواع طول و ضخامت خریداری کنید و هیچ محدودیتی برای آن وجود ندارد. می‌توانید برای ساخت نرده‌ها، دیوارهای غیر باربر، سرویس‌های خواب و… از این پروفیل‌ها استفاده کنید.

قوطی های پروفیل به صورت دسته بندی شده

قوطی های پروفیل به صورت دسته بندی شده

برای بهبود معماری داخلی خانه، از پروفیل‌های شاهین فلز سپاهان استفاده کنید

ساخت‌وساز یک خانه یا ساختمان فرآیند بسیار پیچیده‌ای است و شما به مصالح بسیاری نیاز خواهید داشت. پروفیل‌ها هم از جمله متریال‌هایی هستند که کاربردهای گسترده‌ای در زمینه ساخت‌وساز دارند. مزایای پروفیل‌ها، آن‌ها را به یک انتخاب محبوب برای پروژه‌های ساختمانی تبدیل می‌کند. اگر از این متریال‌ها برای ساختمان استفاده کنید، استحکام ساختمان را تضمین خواهید کرد. شرکت ساختمانی شاهین فلز سپاهان، با تولید انواع پروفیل‌های باز و بسته، انتخاب را برای شما آسان کرده و می‌توانید از بین گزینه‌های مختلف، پروفیل موردنیاز برای پروژه‌های عمرانی خود را سفارش دهید و قیمت پروفیل و قیمت قوطی آهن را استعلام بگیرید.

کد خبر 664584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.