مصرف نعنا برای چه افرادی ممنوع است؟

یک متخصص طب سنتی با بیان اینکه از تنتور گیاه نعنافلفلی در تمام موارد درمانی بهره گرفته می‌شود، گفت: کمپرس گیاه نعنافلفلی برای رفع التهاب مفاصل در محل دردناک مؤثر است.

بهنام یوسفیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره گیاه نعنافلفلی از خانواده نعنایان اظهار کرد: زمان گلدهی و برداشت این گیاه تیر تا شهریورماه است، نعنافلفلی گیاهی با طبیعت پایا، ریزوم‌دار با ساقه‌های هوایی برافراشته و شاخه‌ها و برگ‌های متقابل است، گل‌های این گیاه بنفش رنگ است و در انتهای شاخه‌ها به صورت خوشه‌ای می‌رویند، زیرا این گیاه به وسیله جوانه‌های موجود در ساقه زیرزمینی خود تکثیر می‌شود. نعنافلفلی امروزه به مقدار زیادی در دنیا کشت می‌شود.

وی افزود: امروزه برگ‌های این گیاه را در هوای گرم و آفتابی برای مصارف دارویی و غذایی جمع‌آوری می‌کنند و سپس در جریان هوا یا در خشک‌کن با حداکثر ۳۵ درجه سانتی‌گراد حرارت خشک می‌کنند؛ گیاهانی را که آفت زده‌اند، نباید جمع‌آوری کرد.

این متخصص طب سنتی تصریح کرد: این گیاه حاوی اسانس (منتول، کارواکرول و کارون)، عصاره‌های تلخ و تانن‌ها است، نعنافلفلی ترشح شیر معده را تحریک می‌کند، گاز شکم و اسهال را کاهش می‌دهد همچنین تحریکات و تشنج‌های دستگاه گوارش را تسکین می‌دهد و ترشح صفرا را نیز تحریک می‌کند، این گیاه مسهل صفرایی بسیار خوبی است، آرام‌بخش، بادشکن، مقوی معده، ضدنفخ، ضداسپاسم، ضدسرفه، ضدعفونی‌کننده و ضد بوی دهان ناشی از سوءهاضمه است و در رفع دل‌پیچه‌های زمان اسهال مفید است.

وی با بیان اینکه مصرف این گیاه به صورت بخور برای زکام، ورم حنجره و برونشیت‌ها اثر ضدعفونی‌کننده ضعیفی دارد، اضافه کرد: به سبب مقدار زیاد منتول موجود در این گیاه آن را به آب‌های معطر یا قطره‌ها اضافه می‌کنند و در ماساژ برای تسکین سردرد و در خمیردندان‌ها به کار می‌برند، از تنتور آن در تمام موارد درمانی نیز بهره می‌گیرند، همچنین کمپرس آن برای رفع التهاب مفاصل در محل دردناک استفاده مؤثری دارد.

یوسفیان با اشاره به موارد منع مصرف و احتیاط گیاه نعنافلفلی گفت: در افراد حساس، احتمال واکنش آلرژیک وجود دارد و مصرف مداوم این گیاه برای افراد دچار اضطراب ممنوع است، همچنین نعنا محرک غشاهای مخاطی است و نباید آن را بیش از یک هفته بدون وقفه به کودکان داد و هیچ شکلی از آن را نباید به نوزاد داد.

وی افزود: مصرف دم‌کرده نعنا هنگام شب باعث بی‌خوابی می‌شود، مصرف مقادیر زیاد برگ‌های نعنا به‌طور خام یا در سالاد توصیه نمی‌شود. نعناع نباید توسط مبتلایان به سنگ صفرا و مجاری صفراوی، کیسه صفرا و بیماری شدید کبدی مصرف شود، زیرا سبب افزایش جریان صفرا از کبد می‌شود، نعنا باعث کاهش جریان شیر می‌شود، بنابراین در دوران شیردهی باید در مصرف خوراکی آن احتیاط کرد، البته مصرف روغن آن به صورت موضعی سبب افزایش شیردهی می‌شود، همچنین قطره کارمینت، سوپرمینت، گریپ‌واتر، ماسومینت، منتازین، منتول مایع، قطره پرسیکا و گرانول پلانتاژل از فرآورده‌های موجود در بازار و تهیه شده از گیاه نعنافلفلی است.

کد خبر 664569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.