نقش فناوری هسته‌ای در تحقیقات فضایی

یک ستاره‌شناس و مخترع فناوری‌های حوزه نجوم گفت: فناوری هسته‌ای در صنایع فضایی کاربردهای بسیاری دارد که یکی از آن‌ها بهره‌مندی از مواد هسته‌ای در تحقیقات است، به‌طور مثال امروزه از طریق رادیوایزوتوپ‌های هسته‌ای می‌توان فعالیت‌های تحقیقاتی بسیار گسترده‌ای انجام داد.

محسن منتظری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به نقش فناوری هسته‌ای در توسعه صنایع فضایی و کاربردهای این تکنولوژی اظهار کرد: این فناوری در صنایع فضایی کاربردهای گسترده‌ای دارد.

وی افزود: فناوری هسته‌ای در صنایع فضایی کاربردهای بسیاری دارند که یکی از آن‌ها بهره‌مندی از مواد هسته‌ای در تحقیقات است؛ به‌طور مثال امروزه با استفاده از رادیوایزوتوپ‌های هسته‌ای می‌توان فعالیت‌های تحقیقاتی بسیار گسترده‌ای انجام داد.

این ستاره‌شناس و مخترع فناوری‌های حوزه نجوم ادامه داد: برای شناخت بیشتر کاربردهای فناوری هسته‌ای می‌توان به آزمایشگاه سرن مراجعه کرد. در این آزمایشگاه دتکتورهای بسیاری مستقر است که بخش اعظم آن‌ها از فرآیندهای هسته‌ای استفاده می‌کنند.

وی در رابطه با دیگر کاربردهای فناوری هسته‌ای گفت: یکی دیگر از کاربردهای فناوری هسته‌ای زمانی مورد توجه قرار می‌گیرد که نیازمند انرژی بسیار زیادی در محیطی محدود هستیم.

منتظری تصریح کرد: در برخی مواقع برای پروژه‌های فضایی به انرژی در مقیاس بسیار زیادی نیاز داریم، اما فضای مورد نظر محدود است، به‌طور مثال در زمان آماده‌سازی پرتاب‌گرها با این شرایط مواجه می‌شویم.

وی در همین رابطه ادامه داد: درواقع برای آماده‌سازی پرتاب‌گر موشک‌هایی همچون انواع شاتل‌ها، موشک‌های قاره‌پیما و سایر موشک‌هایی که محدوده عملکرد آن‌ها فراتر از جو زمین است، بهترین راه استفاده از انرژی هسته‌ای است.

کد خبر 664458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.