تکرار ماجرای تلف شدن پلنگ ایرانی؛ این بار در بندرعباس

یک قلاده پلنگ ایرانی که شامگاه -دوشنبه هشتم خردادماه- در جاده بندرعباس-خمیر بر اثر تصادف با خودروی نیسان از ناحیه گردن، پاها و لگن مجروح شده بود با وجود تلاش گروه امداد محیط‌زیست، تلف شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک قلاده پلنگ ایرانی که شامگاه -دوشنبه هشتم خردادماه- در جاده بندرعباس-خمیر بر اثر تصادف با خودروی نیسان مجروح شده بود، امروز -سه‌شنبه نهم خردادماه- برای مداوا به بندرعباس منتقل شد، اما وضعیت این پلگ نامناسب اعلام شد.

در حادثه‌ای که برای این پلنگ رخ داد تیم سازمان حفاظت محیط زیست خود را بالای سر این حیوان رساندند تا اقدامات لازرم را برای نجاتش انجام دهند، بعد از رسیدن تیم امداد سازمان محیط‌زیست به دلیل کمبود امکانات و نبود اسلحه بیهوشی در شهرستان خمیر و اینکه باید اسلحه را از مرکز استان به محل حادثه می‌آوردند، عملیات زنده‌گیری پلنگ چندین ساعت به طول انجامید.

عملیات بیهوشی پلنگ حادثه‌دیده که به علت نور ماشین‌های عبوری به شدت ترسیده بود، چندین ساعت طول کشید که به گفته راننده، پلنگ‌ها دو قلاده بودند که یکی از آن‌ها فرار کرده، جنسیت این پلنگ نر اعلام شده است.

این پلنگ که از ناحیه گردن، دو پا و لگن به شدت دچار آسیب‌دیدگی شده بود با وجود تلاش گروه امداد محیط زیست امروز سه‌شنبه نهم خردادماه تلف شد؛ بنابراین اگر به موضوع تجهیزات و امکانات لازم در زمینه حفاظت از حیوانات در حال انقراض حتی در شهرهای کوچک و دورافتاده توجه می‌شد شاید این قلاده پلنگ را از دست نداده بودیم و نجات این پلنگ که دغدغه بسیاری از افراد از جمله فعالان حوزه محیط زیست است، مرهمی بر رنج انقراض این گونه مهم می‌شد.

محیط‌زیست وزن اندکی از اعتبارات کشور را به خود تخصیص داده است

سال گذشته در قائمشهر نیز نبود اسلحه بیهوشی باعث شد که پلنگ سرگردان در خیابان را که از حضور مردم ترسیده بود با تیر جنگی بزنند؛ در همان زمان سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با انتقاد از نحوه مواجهه مسئولان محیط‌زیست مازندران با پلنگ سرگردان در قائمشهر، اظهار کرد: چه توجیهی دارد که یک استان پهناور تنها یک تفنگ بیهوشی برای حیات وحش داشته باشد، چرا نباید این تفنگ‌ها در همه پاسگاه‌های محیط‌بانی باشد و دامپزشکان معتمد نیز در شهرستان‌ها آموزش ببینند تا در مواجهه با این‌گونه وقایع بتوان از کمک آن‌ها استفاده کرد؟»

حسن اکبری، معاون محیط طبیعی سازمان محیط‌زیست درباره اینکه چرا تنها دو تفنگ بیهوشی در استان مازندران وجود دارد، اظهار کرد: در شرایطی قرار داریم که محیط‌زیست، وزن اندکی از اعتبارات کشور را به خود تخصیص داده است؛ به نحوی که اکنون در بسیاری از ادارات سازمان محیط‌زیست در شهرستان‌های کشور که پاسگاه‌های محیط‌بانی نیز در آن وجود دارد، دو یا سه نیرو حضور دارند.

وی افزود: این مسئله باعث می‌شود که حجم کارهای تعریف شده برای برخی نیروهای سازمان محیط‌زیست در شهرهای مختلف کشور، بیش از حد توان این نیروها باشد و در بسیاری از مناطق ایران با کمبود نیروهای متخصص برای بسیاری از امور از جمله زنده‌گیری حیات‌وحش مواجه باشیم.

معاون محیط طبیعی سازمان محیط‌زیست تصریح کرد: استفاده از تفنگ بیهوشی به افراد کارآزموده، متخصص و دامپزشک نیاز دارد و حتی در صورت وجود تفنگ بیهوشی در یک منطقه به تعداد کافی، بازهم این طور نیست که همه افراد بتوانند از آن استفاده کنند. یعنی همان طور که ما با کمبود امکاناتی مانند سلاح بیهوشی مواجه هستیم، در بسیاری از موارد با معضلات ناشی از کمبود نیرو نیز دست و پنجه نرم می‌کنیم؛ به نحوی که ما در بسیاری از شهرستان‌ها با کمبود نیروهای لازم برای انجام امور تخصصی از جمله زنده‌گیری حیات وحش روبه‌رو هستیم.

کد خبر 664422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.