ضرورت تقویت حکمرانی شهری در برنامه هفتم توسعه

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: تلاش ما این است که برنامه هفتم توسعه در مجلس شورای اسلامی به‌نحوی پیش رود که ابعاد حکمرانی شهری تقویت شود، چراکه معتقدیم تقویت حکمرانی شهری در بهبود اعتماد عمومی و رضایت مردم تأثیرگذار است.

مصطفی نباتی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره برگزاری رویداد ملی تعالی حکمرانی شهری که در تالار همایش‌های وزارت کشور در تهران برگزار شد، اظهار کرد: این رویداد به همت سازمان شهرداری‌ها و وزارت کشور برگزار شد و اغلب استانداران و شهرداران کلانشهرها نیز در آن حضور داشتند.

وی افزود: شرکت در رویداد ملی تعالی حکمرانی شهری یک تجربه بی‌بدیل محسوب می‌شد، چرا که در این رویداد کلان‌شهرهای کشور تجربه‌های موفق خود را در زمینه‌های مختلف از جمله هوشمندسازی و شفاف‌سازی، همراه با مجموعه راهکارهای ثمربخش خود ارائه کرده بودند.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: این رویداد از آن جهت که وزیر کشور به‌طور دقیق از غرفه‌های کلان‌شهرها نیز بازدید کرد و سپس شهرداران کلان‌شهرها درباره مهمترین مشکلات سخنانی مطرح کردند، فرصتی بی‌بدیل بود.

وی افزود: برداشت و یافته ما از رویداد ملی تعالی حکمرانی شهری آن بود که بسیاری از مسائل کلان‌شهرها به هم نزدیک و حتی مشترک است.

نباتی‌نژاد ادامه داد: از دیگر دستاوردهای شرکت در این رویداد ملی آن بود که ابتکارات شهرداری اصفهان در حوزه هوشمندسازی، شفاف‌سازی، مشارکت‌جویی و اعتمادزایی به‌عنوان ابعاد حکمرانی شهری، قابل ستایش و در بسیاری از عرصه‌های کشور پیشتاز است.

برنامه هفتم توسعه شهرداری ستیز نگاشته شده است

وی با اشاره به اینکه در رویداد ملی تعالی حکمرانی شهری مشخص شد میزان خدماتی که از شهرداری اصفهان به‌صورت الکترونیکی به شهروندان ارائه می‌شود، نسبت به سایر کلان‌شهرها بیشتر است، اظهار کرد: در حاشیه این رویداد پیشنهادهای جدی مطرح شد، از جمله اینکه سازمان شهرداری‌ها باید در عرصه هوشمندسازی، ابتکار عمل در سکوی‌های فناورانه داشته باشد و شهرداری کلان‌شهرها نیز در صورت ضرورت و تمایل، در این عرصه سهیم شوند و به نسبت سهم خود مشارکت کنند.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه اکثر کسب‌وکارهای شهرداری اصفهان با کسب‌وکار سایر شهرداری‌ها مشترک است، گفت: تاکید بر تشکیل کارگروه‌های مختلف در زمینه‌های متعددی همچون شفاف‌سازی، هوشمندسازی، فعالیت در حوزه پسماند و فرایند جمع‌آوری و مدیریت آن از مبدا تا پردازش و دفن پسماندهای غیرقابل فرآوری و دیگر مشکلات کلان‌شهرها از دیگر دستاوردهای این رویداد ملی بود.

وی تصریح کرد: شایسته است این رویداد ملی که به درخواست وزیر کشور برگزار شد و شهرداری‌ها با قوت و قدرت در آن شرکت کردند، با رسالت و اهداف مجمع کلان‌شهرها که سابقه تشکیل بیش از یک دهه دارد، هم‌سو و هم‌افزا شود.

نباتی‌نژاد گفت: همچنین پیشنهاد می‌شود وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها در موضوع مطالبات شهرداری‌ها، گوش شنوا باشند و اساسنامه سازمان شهرداری‌ها با نظر شهرداری‌های کشور مورد بررسی بیشتر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه مطالبه محوری دیگری که اعضای شرکت‌کننده در این رویداد ملی داشتند، افزایش توجه دولت به مدیریت شهری، شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی در خصوص برنامه هفتم توسعه بود، تاکید کرد: برنامه هفتم توسعه شهرداری‌ستیز نگاشته شده و به‌خوبی تدوین نشده است، البته وزیر کشور مطالبات و صحبت شهرداران را در این خصوص شنید و قول داد دیدگاه‌ها را در این زمینه منتقل کند و در جمع‌بندی نهایی این برنامه که مراحل پایانی را طی می‌کند، برای اصلاح آن تلاش کند.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: تلاش ما این است که برنامه هفتم توسعه در مجلس شورای اسلامی به‌نحوی پیش رود که ابعاد حکمرانی شهری تقویت شود، چراکه معتقدیم هرچه حکمرانی شهری تقویت شود، اثر رو به بهبودی در اعتماد عمومی و رضایت مردم خواهد داشت.

وی ادامه داد: شهرداری اصفهان باید از برگزاری چنین رویدادهایی استقبال کند و حتی پیشگام باشد، چراکه با حضور در این رویدادها، نقاط قوت و ضعف خود را بهتر بشناسیم.

کد خبر 664330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.