موافقان رای اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش چه گفتند؟

موافقان رای اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از سوابق و برنامه‌های صحرایی دفاع کردند.

به گزارش ایمنا، در ادامه جلسه علنی امروز _سه‌شنبه نهم خردادماه_ مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، موافقان رأی اعتماد، از سوابق و برنامه‌های صحرایی دفاع کردند.

صحرایی مدیری باتجربه و جوان است

سیدمحسن دهنوی، نماینده مردم تهران در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار کرد: صحرایی شناخت مناسبی از فضای آموزش و پرورش دارد، ایشان کسی است که کار را از سال‌ها پیش و از معلمی شروع کرده و از مناطق محروم به بالاترین سطح در وزارت آموزش و پرورش رسیده است، لذا ایشان تجربه مناسبی در همه سطوح این وزارتخانه دارد.

وی در ادامه افزود: نکته بعدی جوان بودن ایشان است که یک امتیاز تلقی می‌شود. در کنار تجربه بالا، جوان بودن و پرتلاش بودن ایشان ویژگی خوبی است. در جلساتی که در مجلس شورای اسلامی با حضور ایشان برگزار شد متوجه شدم که ایشان شناخت مناسبی از فضا داشته و نقشه راه مناسبی برای حل مسائل آموزش و پرورش دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش با مشکلات متعددی مواجه است که مربوط به چند سال اخیر نیست. نبود ثبات مدیریتی، نبود توجه کافی دولت‌ها به این وزارتخانه، نبود توجه به مسائل معیشتی به ویژه توجه نکردن به حوزه پرورشی و فرهنگی از جمله چالش‌های این وزارتخانه است. امروز جامعه دانش‌آموزی به ویژه در حوزه پرورش و تربیت حال خوبی ندارد و این مسئولیت بزرگی است که صحرایی برعهده خواهد گرفت.

وی در ادامه تاکید کرد: برادر مؤمن و انقلابی من چندین نکته در مخالفت با ایشان مطرح کردند؛ ایشان گفتند که وزیر پیشنهادی در طول سه ماهه گذشته به دنبال رایزنی بوده است، من به عنوان عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید می‌کنم که تا قبل از معرفی ایشان به عنوان وزیر پیشنهادی، یک‌بار هم ایشان را در راهروی مجلس شورای اسلامی ندیدم، اگر جلسه‌ای برای لابی تشکیل شده است بیایید و به‌صراحت اعلام کنید؛ نباید از انصاف خارج شویم.

دهنوی ادامه داد: در جایی گفته شد که ایشان، جانبازی را برکنار کرده است، در جلسه‌ای که روز گذشته با ایشان داشتم از ایشان پرسیدم که شما فرزند شهید هستید و ایشان پاسخ داد که فرزند شهید بودن افتخار است اما پدر من بیش از هشت سال در مناطق عملیاتی و جانباز شیمیایی ۳۵ درصد بود و سال گذشته به رحمت خدا رفت. فردی که از چنین خانواده‌ای برخاسته است به‌طور قطع با فرهنگ ایثار و شهادت آشنا است و اگر در جایی فردی برکنار شده است نباید نگاه ایشان را زاویه‌دار تلقی کرد.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در دیداری که سوم خردادماه با مقام معظم رهبری داشتیم، ایشان بار دیگر لقب انقلابی بودن را به مجلس شورای اسلامی اعطا و توصیه کردند در مورد وزرایی که به مجلس معرفی می‌شود از سخت‌گیری پرهیز شود. هر یک روزی که این وزارتخانه با سرپرست اداره شود، میلیون‌ها دانش‌آموز و معلم و خانواده ایرانی ضرر می‌کند.

برنامه‌های صحرایی برای آموزش و پرورش منطبق با سند تحول بنیادین است

الهام آزاد، نماینده مردم نائین و خور و بیابانک، جریان بررسی برنامه و صلاحیت رضامراد صحرایی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، در موافقت با وزیر پیشنهادی اظهار کرد: به‌طور قطع ما نمایندگان چه مخالف و چه موافق وزیر پیشنهادی باید در پیشگاه خداوند پاسخگو باشیم، من همیشه معتقد بودم که رأی ما درخصوص هر مسئله‌ای چه سوال، چه استیضاح و چه طرح‌ها و لوایح باید با دقت نظر باشد. در بسیاری از مواقع اگر ابهامی داشتم، تلاش می‌کردم که رأیی که داده‌ام را مدنظر داشته باشم و در جاهایی که قطعیت و یقین داشتم، تلاش می‌کردم رأی خود را نیز به همکاران پیشنهاد دهم. امروز به عنوان موافق وزیر پیشنهادی اعتقاد راسخ دارم، چرا که ایشان را از قبل می‌شناسم. وی فردی توانمند و متعهد است که این مسیر را پله‌پله طی کرده تا به این جایگاه رسیده است.

وی افزود: در سال‌های اخیر بزرگترین مطالبه مقام معظم رهبری از آموزش و پرورش اجرای سند تحول بنیادین بوده است، مدرسه مهمترین سنگر انقلاب است که نیازمند تحول است و اگر امروز به داد آن نرسیم، فردا بسیار دیر خواهد بود. اکنون که دشمنان خارجی و داخلی انقلاب پروژه تعطیل‌سازی مدارس را کلید زده‌اند، نیازمند مدیری شجاع و کاردان هستیم که در عین احیای مدارس کشور و مقابله با پروژه تعطیل‌سازی مدارس، به صورت جدی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را اجرا کند.

نماینده مردم نائین و خور و بیابانک در مجلس یازدهم تصریح کرد: اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با کارهای نمایشی و تبلیغاتی شدنی نیست، تحول نیازمند وزیری است که در وهله اول برنامه‌ای نوآورانه و هوشمندانه برای سند تحول ارائه کند و در وهله دوم از توان رهبری و مدیریت عالی برای اجرای این برنامه برخوردار باشد. همچنین در وهله سوم در مواقع حساس که منافع مدافعان وضع موجود در خطر می‌افتد، برای گرفتن تصمیمات دشوار و تحولی شجاعت به خرج دهد.

آزاد خاطرنشان کرد: به‌طور قطع همه ما برنامه‌های صحرایی را به طور کامل مطالعه کرده‌ایم که قاطعانه می‌گویم در طول این سال‌ها هیچ‌یک از وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش چنین برنامه منسجمی برای اجرای سند تحول بنیادین ارائه نکرده‌اند. از طرفی مهمترین ویژگی برنامه‌های وزیر پیشنهادی در اجرای سند تحول بنیادین این است که تمام برنامه‌های ایشان مستند به سند تحول است. از برنامه‌های مربوط به نیروی انسانی گرفته تا برنامه‌های مربوط به سازوکارهای مدیریتی وزارتخانه، عدالت آموزشی، ارتقای کیفی آموزشی و پرورشی، اقتصاد آموزش و پرورش، مباحث مربوط به فضا و تجهیزات و توانمندسازی خانواده‌ها که همه و همه برخاسته از سند تحول بنیادین و مستند و زمانبندی مشخص ارائه شده است.

نماینده مردم نائین، خور و بیابانک در مجلس یازدهم افزود: همه شما نمایندگان اذعان خواهید کرد که تمام برنامه‌های وزیر پیشنهادی دقیق و مستند برای اجرای سند تحول بنیادین است. تحول وقتی رخ می‌دهد که ما نتیجه تحول‌های ستادی را در مدرسه مشاهده کنیم، اینکه در برنامه صحرایی تصریح شده است که الگوی مدرسه در تراز سند طرح تحول بنیادین پیاده می‌شود و برای آن الگوی آموزشی، ترویجی ویژه مدیران مدارس و معلمان تدارک دیده شده است، مایه امیدواری است که پس از ۱۲ سال شاهد تحول در سطح مدارس کشور باشیم.

وی گفت: ایشان برنامه مدونی را برای آموزش و پرورش دارند، همچنان که مقام معظم رهبری نیز در واکنش به سخنان صحرایی در اردیبهشت ماه فرمودند "اینها همه شدنی است و اگر کسی تصور کند که این بلندپروازی است و رفتن به سوی یک سری افق‌ها که دستمان به آنها نمی‌رسد، به‌طور قطع اشتباه کرده است، همه این‌هایی که گفتند توقعات ما بوده و شدنی است، همت می‌خواهد، کاردانی می‌خواهد، پیگیری می‌خواهد و کمک الهی شامل چنین حرکتی خواهد بود."؛ این امیدواری که مقام ولایت برای تحول آموزش و پرورش ارائه کردند، همه ما را بر اینکه بتوانیم در دوره مسئولیت صحرایی شاهد اجرای سند تحول بنیادین باشیم، امیدوار کرده است، به ویژه اینکه این موارد را در کنار شخصیت متین، جهادی، علمی و شجاع ایشان در دوره مدیریت بر دانشگاه فرهنگیان قرار می‌دهیم.

آزاد اظهار کرد: آموزش و پرورش مهمترین رکن پیشرفت کشور است که با تغییر مکرر وزرا و تصدی‌گری چندباره سرپرست‌های مختلف در رأس آن با بی ثباتی مدیریتی مواجه است. این حجم از بی‌ثباتی به هیچ‌وجه عادی نیست. با این بی‌ثباتی و تغییرات مکرر، نه تنها اجرای سند تحول بنیادین ممکن نیست، به سرانجام رساندن امور جاری وزارتخانه نیز نشدنی است. در پایان از تمام همکاران تقاضا دارم که با تأیید صلاحیت ایشان به عنوان فردی انقلابی و دارای روحیه جهادی نشان دهیم که شایسته مهر مجلس انقلابی هستیم.

وزیر پیشنهادی برای پیگیری حقوق معلمان با کسی تعارف ندارد

عبدالحسین روح‌الامینی نجف‌آبادی، نماینده تهران، در موافقت با برنامه و صلاحیت رضامراد صحرایی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: فرصت کمی به صحرایی برای ارائه برنامه‌ها داده شد و ایشان امکان دفاع از برنامه‌های خود را نداشت اما در همین فرصت کم دریافتیم معدل ایشان نسبت به معدل وزرای معرفی شده پیش از ایشان در دولت بالاتر است.

وی افزود: وزیر آموزش و پرورش باید وزیری شجاع، با استعداد و توانمندی در استفاده از ظرفیت‌های ذاتی آموزش و پرورش باشد که بتواند حقوق دانش‌آموزان و معلمان را در کنار هم ببیند و از آن استفاده کند که صحرایی نمره بالایی نسبت به سایر وزرای کابینه دریافت می‌کند.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: او کسی است که از روستا و مدرسه عشایری شروع کرده است و قومیت، زبان و گرایش برایش تفاوتی ندارد. بیانیه شب گذشته انجمن اسلامی معلمان که یک تشکل اصلاح‌طلب است و نسبت‌های ناروایی که به ایشان دادند، برایمان مشخص کرد که یک تشکلی که با راه امام (ره) و انقلاب فاصله دارد، درباره او اظهار نظر منفی می‌کند، چرا که ایشان در دوران مسئولیتش با جریان‌های مختلف همواره در راه انقلاب و امام (ره) ایستادگی کرد و از اصول کوتاه نیامد و اهل زد و بند نبود.

روح‌الامینی با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: توجه به این سند متعالی در برنامه‌های صحرایی یک نکته مثبت است. او در همین مدت کوتاه سرپرستی آموزش و پرورش نیز بسیاری از کارهای بر زمین مانده را انجام داد و نشان داد پیگیری خوبی نسبت به حقوق معلمان دارد، با کسی تعارفی ندارد و با بالادستی‌ها بر سر حقوق معلمان مماشات نمی‌کند. همچنین توجه ویژه به دانشگاه فرهنگیان از رئوس برنامه‌های او است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به انتظارات خود از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: انتظار داریم صحرایی شایسته‌سالاری و تغییرات در تیم مدیریت را مورد توجه قرار دهد، چرا که وزیر آموزش و پرورش قبلی را تیم ضعیف مدیریتی دچار مشکل کرد، همچنین با توجه به اینکه در آستانه تدوین برنامه هفتم هستیم، فرصت تدوین برنامه با تغییر وزیر آموزش و پرورش را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم در این مسیر تحولات خوبی شکل گیرد؛ چرا که یکی از سرفصل‌های مهم برنامه موضوع آموزش و پرورش است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: سهم آموزش و پرورش از درآمدهای مالیاتی و مالیات بر ارزش افزوده یکی از موضوعاتی است که می‌تواند به اقتصاد آموزش و پرورش کمک کند، همچنین تقویت اقتصاد آموزش و پرورش، برچیده شدن مافیای کنکور، کوتاه شدن دست پولدارها از آموزش و پرورش و تدوین نظام رفاهی برای معلمان و تبدیل به احسن کردن و مولدسازی املاک آموزش و پرورش به نفع معلمان همچنین اصلاح شرایط صندوق ذخیره فرهنگیان و توجه به مطالبات جدی بدنه آموزش و پرورش از مطالبات مهم ما از وزیر پیشنهادی است.

کد خبر 664313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.