بازیکن برتر دیدار فینال بودم/مسئولان ورزش باشگاه اختصاصی بیلیارد برای بانوان ایجاد کنند

« بانوان از نظر تمرینی شرایط متفاوت‌تری نسبت به آقایان دارند. زنان و دختران زیادی داریم که می‌خواهند حرفه‌ای تر رشته بیلیارد را دنبال کنند اما به علت نداشتن باشگاه شرایط برایشان سخت است.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، بیست‌وسومین دوره مسابقات رنکینگ اسنوکر بانوان کشور از سی‌ویکم اردیبهشت‌ماه تا سوم خردادماه به‌میزبانی استان گلستان برگزار شد و ارمغان حسنی در دیدار ۸ ساعته فینال با اختلاف کم نتیجه را واگذار کرد تا ضمن نایب قهرمانی این بانو اصفهانی به رنک نخست اسنوکر کشور برسد و مجدداً صدر جدول فهرست بهترین بانوان اسنوکرباز کشور را در سیطره خود درآورد.

ارمغان حسنی در گفت‌وگویی با خبرنگار خبرگزاری ایمنا درباره عملکردش در مسابقات رنکینگ کشوری صحبت‌هایی را مطرح کرد این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

با حمایت مسئولین استان دو روز به باشگاه صفه رفته و تمرین کردم

مسابقات رنکینگ کشوری در استان گلستان به میزبانی شهر گرگان برگزار شد که بسیار حائز اهمیت بود زیرا با این مسابقات رنک ثابت و سالیان افراد مشخص می‌شود. در این مسابقات بازیکنان کل کشور حضور داشتند از جمله بازیکنان قدیمی و ملی پوش در کنار بازیکنان جدیدی که برای اولین بار در این تورنمنت مسابقه می‌دادند. پس از اتمام این مسابقات توانستم از رنک دوم به اول برسم و مجدد نفر نخست کشور شوم البته به دلیل اینکه مسابقات تازه تمام شده، سایت فدراسیون هنوز این تغییرات را در جدول خود اعمال نکرده است. من و دیگر بازیکنان ملی پوش و دارای رنک کشوری همیشه باید آمادگی داشته باشیم زیرا بارها پیش آمده با قرار گرفتن بخشنامه مسابقه در سایت، زمان کمی برای تمرین و آمادگی داشته‌ایم. به همین علت هفته‌ای چند ساعت به باشگاه رفته و تمرین می‌کنم البته برای حضور در این مسابقات تمرینات کمتری داشتم زیرا در باشگاهی که تمرین می‌کردم، میزبان مسابقات آقایان بود و من وقت زیادی برای تمرین نداشتم. تمرین در این باشگاه به دلیل اینکه قبلاً در آن مسابقه داده بودم و تمرینات مسابقات کشوری را داشتم همچنین داشتن میزهای استاندارد و پارچه‌های نو برایم خیلی بهتر بود. در زمان مسابقات آقایان، با حمایت مسئولین استان دو روز به باشگاه صفه رفته و تمرین کردم. به دلیل شرایط اقتصادی کشور و تحریم‌ها میزهای استاندارد چندین سال است که وارد کشور نمی‌شود و این باشگاه به علت اینکه قبل از تحریم‌ها تأسیس شده میزهای استاندارد و خوبی دارد.

در فینال شانس نیاوردم وگرنه از خیلی لحاظ نسبت به حریف برتری داشتم

در مورد دیدار فینال باید بگویم اصلاً فکر نمی‌کردم که نتیجه را واگذار کنم زیرا از خیلی لحاظ نسبت به حریف برتری داشتم اما در رشته ما یک سری شرایط پیش می آید که شانس در آن دخیل است. بازیکن مقابل من قطعاً بازیکن قابل احترام و خوبی بود که توانست تا فینال بالا بیاید اما سر ضربات خیلی مکس می‌کرد و می‌شود گفت در اکثر ضربات وی، من ۵ دقیقه روی صندلی نشسته بودم که همین عامل باعث دوری من از فضای بازی می‌شد و شاهد دیداری ۸ ساعته بودیم. باید فشار روی بازیکن مقابل را نیز در نظر داشت که او را نیازمند به تمرکز بیشتری کرده بود در کل حریف خود و قوی بود. نمی‌شود خورده گرفت چون به هر حال از این قبیل اتفاقات پیش می آید. در طول دیدار فینال برای من شرایطی پیش آمد که نتوانستم رقابت کنم وگرنه از نظر تکنیکی به نظر خودم توانایی که داشتم را گذاشتم و بازیکن برتر بودم.

حمایت‌های باشگاه پادما ارزشمند است

در رشته بیلیارد مخصوصاً در بخش بانوان حمایت مادی آن‌چنانی و اسپانسرینگ خوبی در گذشته نداشتیم، در حال حاضر با رسانه‌ای‌تر شدن رشته‌ی بیلیارد شرایط بهتر شده و اسپانسرها ورود پیدا کرده‌اند. فعالیت من با باشگاه پادما یدک تقریباً از سال گذشته شروع شد و در این مدت حمایت خوبی هم در بحث مالی و هم رسانه‌ای کردن اخبار مسابقات و نتایجی که کسب کردم، داشتند. در رشته ما تمام هزینه‌های شرکت در مسابقات با شخص بازیکن است. حضور اسپانسر در کنار فرد بخصوص در مسابقاتی که در شهرستان‌های دیگر برگزار می‌شود خیلی به چشم می‌خورد و کمک کننده است تا بازیکن فشارهای کمتری احساس کند و با تمرکز بیشتری بر روی میز حاضر شود. خوشحالم که باشگاه پادما یدک وارد رشته بیلیارد شد زیرا بیلیارد یک رشته محروم از نظر اسپانسر است. حضور این باشگاه به شخص من خیلی کمک کرد. دیدن حمایت‌های پادما از من، برای بازیکنان دیگر جالب بود که باشگاهی در این رشته از یک خانم حمایت می‌کند. قطعاً بازیکنان دیگر دوست دارند اسپانسری همچون این باشگاه داشته باشند. اسپانسرینگ در رشته‌های دیگر به‌خصوص فوتبال با رشته ما کاملاً متفاوت است و نباید انتظاری همچون رشته‌ای دیگر از اسپانسرهای در بیلیارد داشت. باشگاه پادما برای من واقعاً سنگ تمام را گذاشت و همین که به نتایج مسابقاتم اهمیت می‌دادند و پیگیر کار من از پیش از شروع و در طول بازی بودند تا مشکلی نداشته باشم برایم خیلی مهم و ارزشمند بود.

بازیکن برتر دیدار فینال بودم/مسئولان باشگاه اختصاصی اسنوکر برای بانوان ایجاد کنند

نیاز اساسی به وجود باشگاه اختصاصی برای زنان حس می‌شود

به نظرم بانوان از نظر تمرینی شرایط متفاوت‌تری نسبت به آقایان دارند. زنان و دختران زیادی داریم که می‌خواهند حرفه‌ای تر رشته بیلیارد را دنبال کنند اما به علت نداشتن باشگاه شرایط سخت است. در بعضی از باشگاه‌ها نیز زمانی که به بانوان اختصاص داده می‌شود مناسب نیست و در هر صورت زنان محدودیت زمانی بیشتری را بر خلاف آقایان دارند. به نظر من موضوعی که باعث پیشرفت بانوان می‌شود این است که هر استانی حداقل یک باشگاه اختصاصی برای زنان در نظر بگیرد تا دختران ما زیر نظر مربی با دانش و خوب تمرین کنند. جدیداً دیده می‌شود افراد زیادی بدون هیچ دانش و سابقه‌ای ادعای مربیگری دارند که نه تنها کمک کننده نبوده بلکه مضر است. هیئت بیلیارد استان اصفهان باید با قدرت نفوذ کند و یک یا دو مربی با دانش را در نظر بگیرد تا افراد طبق استاندارهای درست آموزش ببینند و استعدادیابی شوند، اردوهایی در سطح استان با شرایط مسابقات کشوری را با وجود هواداران ایجاد کنند.

باید مسابقات با حضور تماشاگران و پخش زنده باشد

حضور علاقمندان در طول مسابقات بر روند بازیکنان تأثیر گذاری بالایی دارد، تمرین در این شرایط باعث می‌شود بودن دوربین بر روی میز و حضور علاقمندان در طول مسابقات از نظر روانی بازیکن را به هم نریزد. حضور علاقمندان و پخش مسابقات باعث می‌شود خانواده‌ها رغبت بیشتری برای حمایت از دختران خود برای حضور در رشته بیلیارد داشته باشند.

زمانی که فرد برای یک مسابقه بین‌المللی اعزام می‌شود نمی‌تواند تعیین کند که تماشاگران حضور نداشته باشد یا حتی در مسابقات کشوری، درست است که در حال حاضر به علت یک سری موضوعات محدودیت به وجود آمده است اما در گذشته به این صورت نبود و ما حضور علاقمندان را داشتیم و بازی‌ها به صورت زنده پخش می‌شد. همین حضور تماشاگران در مسابقات کشوری برای یک سری بازیکنان شهرستان‌ها و نه پایتخت خیلی سخت بود. بر خلاف باور عموم که تصور می‌کنند رشته بیلیارد فعالیتی ندارد، به بیلیارد شطرنج متحرک گفته می‌شود که در کنار فکری بودن فعالیت بدنی زیادی دارد و نیازمند آمادگی جسمانی و روانی بالایی است.

هیئت استان از ملی‌پوشان برای استعدادیابی در بیلیارد استفاده کند

هیئت بیلیارد استان اصفهان می‌تواند از بازیکنان ملی‌پوشی استان که زیر نظر مربیان بزرگ داخلی و خارجی بوده و تمرین کرده‌اند برای پرورش استعدادها استفاده کند تا در کنار قهرمان پروری آینده این رشته را روشن کند. تجربه مسابقه داشتن برای یک مربی خیلی مهم است. ما در اصفهان بازیکنان بزرگی داریم که در حال آموزش دادن و مربیگری هستند. از ۱۷ سالگی دوره‌های مربیگری را شرکت کرده و مدرک مربیگری گرفته‌ام و تقریباً از همان زمان شروع به تدریس و آموزش کردم. شاگردانی دارم حتی خودشان میز گرفته‌اند و در خانه به صورت شخصی آموزش می‌بینند و تمرین می‌کنند حتی شاگردانی از شهرهای دیگر دارم. از حمایت‌های هیئت استان می‌توان به معرفی باشگاه پادما یدک به من به هم اشاره کرد. در آن زمان در مسابقات بودم و در تهران تمرین می‌کردم و هنگامی که به اصفهان برگشتم هیئت بیلیارد با مدیر عامل باشگاه پادما جلسه‌ای تنظیم کرده بود که من در این جلسه با این باشگاه آشنا شدم و باعث شروع همکاریم با پادما شد. حمایت‌های هیئت در کل خوب است و برای تمرینات در باشگاه حرفه‌ای به مشکلی بر نخورده‌ام البته قبل از مسابقات رنکینگ به دلیل مسابقات آقایان مدتی نتوانستم در باشگاه مد نظرم تمرین کنم که به جبران آن در باشگاه دیگری تمرین داشتم. از نظر امکانات زیر ساختی حمایت‌ها مناسب است.

بازیکن برتر دیدار فینال بودم/مسئولان باشگاه اختصاصی اسنوکر برای بانوان ایجاد کنند

بدون اسپانسر، هزینه‌های نجومی مانع از حضور در مسابقات بین‌المللی می‌شود

به مسابقات برون مرزی زیادی اعزام شدم و حتی در مسابقات رنکینگ جهانی نیز حضور داشتم اما در حال حاضر به علت شرایط اقتصادی و بالا بودن قیمت دلار، شرایط برای اعزام و حضور در مسابقات بین‌المللی را ندارم مگر اینکه با کمک اسپانسر بتوانم شرکت کنم زیرا مسابقات برون مرزی با هزینه شخصی بوده هزینه‌های نجومی مانع از حضور می‌شود. هدف اصلی ورزشی امسال من قهرمانی کشور و کسب مجدد رنک اول کشور بود بود که توانستم رنک نخست را دوباره به دست آوردم. امیدوارم اگر در ادامه سال مسابقه‌ای گذاشته شد بتوانم قهرمانی کشور را مجدد کسب کنم. من ۹۰ مدال کشوری دارم و اینکه نتوانستم جایگاه قبلی خودم را پس بگیرم برایم سخت بود. انشاالله امسال سالی باشد که قهرمانی را دوباره به دست میاورم.

بیلیارد یک رشته ورزشی محروم محسوب می‌شود

رشته ما یک رشته ورزشی محروم محسوب می‌شود و کم کم در حال دیده شدن است و به طبع با دیده شدن، انتظارات نیز بیشتر می‌شود. در ابتدا از هیئت شهر و استان خودم انتظار دارم بانوان را بیشتر حمایت کند و من بازیکن را بیشتر مورد حمایت قرار دهند نه تنها از نظر تمرینی بلکه ایجاد شرایطی که در استان بتوان با چهار نفر در سطح خودم تمرین داشته باشم و بازی کنم. اگر چند بازیکن خوب در استان من باشد می‌توانیم رقیب تمرینی هم باشیم و باعث پیشرفت یک دیگر شویم یا با آقایانی که در اردو تیم ملی هستند یا رنک کشوری دارند تمرین داشته باشم تا از تجربیاتشان استفاده کنم و خودم را یک پله بالاتر بکشم. می‌دانم استان‌ها و شهرهای دیگر این امکانات را دارند. متأسفانه در اصفهان در رشته خودم حتی یک بازیکن بانو نداریم که با وی بازی کنم.

کد خبر 664296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.