۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۱
انقلاب حمل‌ونقل در تفلیس

گرایش روزافزون ساکنان تفلیس، پایتخت گرجستان، به عبور و مرور از طریق خودروهای خصوصی، مدیران شهر را به اعمال اقداماتی کارامد برای بهبود حمل‌ونقل عمومی با هدف ترویج تردد از طریق آن‌ها سوق داده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، افزایش چشمگیر جمعیت و مالکیت خودروهای خصوصی در تفلیس، نرخ عبور و مرور از طریق آن‌ها را به‌طور قابل‌توجهی افزایش داده، به‌طوری که این شهر افزایش بین هفت تا هشت درصدی سالانه را در بخش حمل‌ونقل خصوصی تجربه کرده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که شهروندان دارای خودروهای شخصی به‌طور میانگین در هر هفته، پنج روز کامل از وسایل نقلیه خود برای تردد بهره می‌گیرند و همین امر، کیفیت هوا و تغییرات اقلیمی را تحت تأثیر قرار داده است.

مدیران تفلیس پس از برگزاری جلسه‌های مختلف برای حل بحران ترافیک خودرویی و سایر مشکلات ناشی از حمل‌ونقل نظیر انتشار گازهای آلاینده و تشدید تغییرات اقلیمی در شهر به این نتیجه رسیدند که بهبود زیرساخت‌های عبور و مرور نه‌تنها می‌تواند این مشکلات را حل کند، بلکه زمینه را برای تردد راحت‌تر و بیشتر وسایل نقلیه خصوصی در سراسر شهر هموار می‌سازد. در این راستا، برنامه‌ریزان تصمیم گرفتند که اقدامات سیاسی و مالی بیشتری را با هدف افزایش تردد از طریق وسایل نقلیه عمومی اعمال کنند و به عبارت دیگر، انقلابی بزرگ را در بخش حمل‌ونقل شهری به وجود بیاورند.

وقوع انقلاب حمل‌ونقل در تفلیس

اقدامات مدیران تفلیس برای توسعه حمل‌ونقل عمومی

توسعه خطوط مترو، جایگزینی بیش از ۷۰۰ دستگاه اتوبوس عمومی با اتوبوس‌های جدید، صدور مجوز تاکسیرانی به افراد علاقه‌مند و ارائه کارت چندکاربری برای استفاده در تمام وسایل حمل‌ونقل عمومی از مهم‌ترین اقدامات مدیران تفلیس برای ایجاد تغییر در نحوه عبور و مرور شهروندان به‌شمار می‌رود، ضمن این‌که مدیران در نظر دارند مسیرهای بی‌شمار و باکیفیتی را نیز برای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی توسعه دهند تا هرچه بیشتر مردم را به اتخاذ تردد سبز تشویق کنند. علاوه بر این، ۱۰ مسیر جدید در شهر برای تردد اتوبوس‌های عمومی توسعه داده خواهد شد که مسافران را به مقاصد بیشتر در شهر هدایت خواهد کرد. اغلب این اتوبوس‌ها دوستدار محیط زیست خواهد بود و به همین دلیل از گاز طبیعی برای سوخت در آن‌ها بهره گرفته خواهد شد. مدیران ادعا کرده‌اند که به دلیل نبود زیرساخت شارژ خودروهای الکتریکی در تفلیس، در حال حاضر امکان خرید اتوبوس‌های الکتریکی برای شهر وجود ندارد، با این حال در آینده نزدیک زمینه را برای ورود این وسایل نقلیه سبز به پایتخت گرجستان فراهم خواهند آورد.

اعمال قوانین سختگیرانه برای پارک خودروها در فضاهای پارک خیابانی از دیگر تصمیمات مدیران تفلیس به‌حساب می‌آید که افزایش قابل‌توجه هزینه پارک را برای کاربران به دنبال خواهد داشت و البته مدیران پیش‌بینی کرده‌اند که در پی این اقدام، تعداد فضاهای پارک در سراسر شهر تا چهار هزار مورد کاهش را تجربه خواهد کرد.

ساخت ایستگاه‌های اتوبوس و زیرساخت‌های مربوط به آن‌ها در مناطق در حال توسعه برای دسترسی ساکنان چنین مناطقی به تردد سبز از دیگر اقدامات مدیران تفلیس خواهد بود که قابلیت عبور و مرور از طریق اتوبوس‌های عمومی را برای تمام مردم فراهم می‌آورد. توسعه نرم‌افزارهای مخصوص خودروهای اشتراکی نیز در اولویت برنامه‌های مدیران تفلیس قرار دارد که گرایش ساکنان شهر را به جایگزینی استفاده از این خودروها با وسایل نقلیه خصوصی خود را به دنبال خواهد داشت و در پی آن، انتشار گازهای آلاینده ناشی از حمل‌ونقل، کاهش چشمگیری را تجربه خواهد کرد.

وقوع انقلاب حمل‌ونقل در تفلیس

کد خبر 664121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.