چرا جمعیت بزرگی از مردم جهان در گرسنگی به‌سر می‌برند؟

گزارش‌ها حاکی از آن است که ۱۰ درصد از جمعیت جهان به خوراک کافی دسترسی ندارند که این نرخ طی یک دهه گذشته همواره در حال افزایش بوده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گرسنگی وضعیتی بسیار آزاردهنده است و زمانی اتفاق می‌افتد که بدن برای مدتی طولانی مواد مورد نیاز خود را دریافت نمی‌کند. چنان‌چه دوره‌های گرسنگی کشیدن افراد طولانی شود، مشکلات سلامتی بی‌شماری را برای آن‌ها به دنبال خواهد داشت، ضمن این‌که گرسنگی می‌تواند حتی فرد را با آسیب‌های جدی شناختی و ناتوانی برای انجام راحت‌ترین فعالیت‌های جسمی مبتلا کند که البته این وضعیت چنان‌چه در کودکان اتفاق بیفتد، عواقب جبران‌ناپذیری را در پی خواهد داشت. در واقع، دریافت ناکافی مواد غذایی به بدن موجب کاهش وجود ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری می‌شود و همین امر، فرد را به سوء‌تغذیه و اثرات مخرب ناشی از آن مبتلا می‌کند. اگرچه نرخ گرسنگی طی یک دهه متوالی کاهش قابل‌توجهی را تجربه کرده بود، با این حال در سال‌های بین ۲۰۱۹ و ۲۰۲۲ رو به افزایش گذاشت و طی همین بازه زمانی، ۱۵۰ میلیون نفر را به افراد گرسنه قبلی در جهان افزود و جالب این‌که وقوع چالش‌های متعدد در سطح جهانی، تغییرات اقلیمی، رکودهای اقتصادی و مهم‌تر از همه شیوع بیماری کووید -۱۹ بر شدت آن افزود.

گزارش‌ها حاکی از آن است که طی چند سال گذشته، نرخ گرسنگی در سراسر جهان رو به افزایش گذاشته و به ۸۲۸ میلیون نفر در دنیا رسیده است. فائو (سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد) ادعا کرده است که نسبت به سال گذشته بیش از ۴۶ میلیون نفر از مردم به جمعیت سابق افرادی افزوده شده است که شب‌های خود را با گرسنگی به صبح می‌رسانند. نکته جالب توجه این است که دوسوم جمعیت گرسنگان جهان را زنانی تشکیل می‌دهند که ۸۰ درصد از آن‌ها در مناطقی با بیشترین آسیب‌پذیری نسبت به تغییرات اقلیمی سکونت دارند.

چرا سهم بزرگی از مردم جهان در گرسنگی به سر می‌برند؟

افزایش سطح گرسنگی در جهان

گزارش‌ها حاکی از آن است که هزینه غذا در سال‌های بین ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ افزایش قابل‌توجهی را تجربه کرد و در این میان شکر، گوشت، غلات، لبنیات و روغن‌های گیاهی بیشترین افزایش قیمت را داشت.

اگرچه افزایش نرخ گرسنگی فرایندی فراگیر است، با این حال میزان شدت این بحران در کشورهای مختلف، متفاوت است که این امر تا حد زیادی به تدابیر پیاده شده در هر قلمرو برای مبارزه با گرسنگی بستگی دارد. در واقع مدیران در بسیاری از کشورهای دنیا به مردم خود یارانه‌های خوراکی می‌دهند و از این طریق، نرخ گرسنگی را در میان آن‌ها به حداقل می‌رسانند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که کشورهای آسیایی بالاترین نرخ گرسنگی در جهان را به خود اختصاص داده و تا پایان سال ۲۰۲۱، میزبان بیش از ۴۲۵ میلیون جمعیت گرسنه بوده است، البته شیوع گرسنگی در آفریقا نیز بسیار بالا بوده و به ۲۷۸ میلیون نفر در هر سال رسیده است.

تعداد افرادی که در سال ۲۰۲۲ در سراسر جهان وضعیت سوء‌تغذیه شدید را تجربه کردند، نسبت به سال‌های قبل به‌طور قابل‌توجهی افزایش پیدا کرد و به ۲۵۸ میلیون نفر رسید که محققان علت اصلی این امر را به رکودهای شدید اقتصادی در بسیاری از کشورهای جهان نسبت دادند.

کد خبر 664083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.