جشنواره «میراث کهن زرین‌شهر» برگزار می‌شود

شهردار زرین‌شهر گفت: شهرداری به بهانه فرارسیدن هفته نکوداشت زرین‌شهر، جشنواره «میراث کهن زرین‌شهر» را با هدف معرفی مشاغل کهن و آداب و رسوم به‌جا مانده از گذشتگان برگزار خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسین اسماعیلی‌احمدی در نشست برنامه‌های هفته نکوداشت زرین‌شهر اظهار کرد: زرین‌شهر از شهرهای ایران است که به لحاظ تاریخی قدمت زیادی دارد و گنجینه‌ای ارزشمند از استادکاران و پیشه‌وران را در دل خود جای داده است که در دوران‌های مختلف با فعالیت‌های اقتصادی و فرهنگی خود به بازار این شهر هویت بخشیدند، به نحوی که نام برخی از آنها همچون استاد علی پرورش که از چهره‌های ماندگار علمی و صنعتی استان اصفهان به‌شمار می‌آید، بر زبان‌ها جاری است.

وی با بیان اینکه بعضی از مشاغل و پیشه‌های سنتی زرین‌شهر ریشه در تمدن اصیل این دیار دارد، افزود: بعضی از مشاغل کهن زرین‌شهر همچون بوجاری، تنورسازی، عصاری، پالان‌دوزی، جهازدوزی، تخت‌کشی، حلواپزی، تورچینی، دنگ‌کوبی و رزازی از آن دسته مشاغلی است که شکل سنتی خود را از دست داده است و کمتر اثری می‌توان از آنها پیدا کرد.

شهردار زرین‌شهر خاطرنشان کرد: هرچند بعضی از مظاهر مشاغلی همچون طناب‌تابی، آهنگری و چلنگری در گوشه و کنار قابل مشاهده است و همچنان وارثانی هستند که چراغ شغل به ارث رسیده از پدرانشان را در زرین‌شهر روشن نگه داشته‌اند و با علاقه به حرفه کهن نیاکانشان اشتغال دارند، اما ابزار و وسایل قدیمی و دستی این شغل‌ها جای خود را به آلات و وسایل برقی و مدرن داده است.

شهردار زرین‌شهر با اشاره به ضرورت معرفی مشاغل کهن که نام آنها کمتر شنیده شده است و امروز اثری از آنها نیست، اضافه کرد: شهرداری به بهانه فرارسیدن هفته نکوداشت زرین‌شهر، جشنواره «میراث کهن زرین‌شهر» را با هدف معرفی مشاغل کهن و آداب و رسوم به‌جا مانده از گذشتگان که امروز در حال فراموشی است، برگزار خواهد کرد.

اسماعیلی‌احمدی ادامه داد: در این جشنواره که تحت عنوان «میراث کهن زرین‌شهر» برگزار خواهد شد، هنرمندان با استفاده از ابزارآلات و ملزومات مشاغل کهن روش انجام کار و زوایای مختلف پیشه‌های کهن، رسوم، سنت‌ها و فرهنگ لغات تخصصی مشاغل را با استفاده از هنر به نسل جوان معرفی خواهند کرد.

وی گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، نمایشگاه مشاغل کهن که بخشی از تاریخ و هویت زرین‌شهر است و علاقه‌مندان زیادی را به خود جذب می‌کند، در قالب این جشنواره برپا خواهد شد و شهروندان و گردشگران می‌توانند از ابزار و تجهیزات قدیمی، مشاغل کهن، صنایع‌دستی، هنرهای سنتی و لباس‌های محلی خطه طلایی ایران بازدید کنند.

شهردار زرین‌شهر افزود: جشنواره «میراث کهن زرین‌شهر» هشتم تا دهم خردادماه از ساعت ۱۷:۰۰ تا ۲۲:۰۰ در پارک ساحلی زرین‌شهر برگزار خواهد شد.

کد خبر 664079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.