سیر تا پیاز سنجش سلامت کلاس اولی‌ها

طرح سنجش سلامت جسمانی به تشخیص و مداخله به‌موقع در جهت رفع مشکلات نوآموزان کمک می‌کند. برنامه مداخله زودهنگام در طول پنج سال اول زندگی موجب توسعه تحولات رشد جسم و هوش کودکان می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هر ساله قبل از سال تحصیلی جدید طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان در کشور اجرا می‌شود، نشناختن به موقع مشکلات نوآموزان سبب می‌شود که آن‌ها سال‌های بیشتری را در مدارس عادی مشغول به تحصیل شوند و به واسطه وجود نارسایی‌های مختلف جسمانی یا کم‌توانی ذهنی قادر به ادامه تحصیل نباشند. با توجه به اهمیت موضوع مداخله به‌موقع سلامت سنجش دانش‌آموزان امسال در مقایسه با سال‌های گذشته، سن سنجش کودکان به چهار سال کاهش پیدا کرده است و اجرای فرایند سنجش نوآموزان از آذرماه آغاز شده تا خانواده‌ها بتوانند با اطمینان نوآموزان خود را وارد چرخه طرح سنجش کنند.

بر این اساس افزایش تعداد پایگاه‌های اولیه در هر استان متناسب با تعداد نوآموزان بدو ورود به دبستان با هدف کاهش تراکم جمعیت در پایگاه‌ها، کاهش تعداد پذیرش نوآموزان در هر پایگاه، افزایش زمان فعالیت پایگاه‌ها در ساعتی معین و پیش‌بینی اتاق انتظار ویژه والدین نوآموزان با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی از جمله این اقدامات است که فعالیت ۶۹ پایگاه سنجش نوآموزان در نواحی و مناطق استان اصفهان گواه بر اهمیت موضوع مداخله به‌موقع سلامت سنجش دانش‌آموزان است.

سیر تا پیاز سنجش سلامت کلاس اولی‌ها

نوبت‌گیری ۸۲ هزار نفر نوآموز اصفهانی بدو ورود به دبستان

روح الله خزایی، رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، از نوبت‌گیری ۸۲ هزار نفر در سامانه سنجش نوآموزان خبر داد.

وی با بیان اینکه تاکنون ۷۲ هزار نفر از متقاضیان سنجش بدو ورود به دبستان ارزیابی شده‌اند، گفت: فرایند نوبت‌دهی در وبگاه my.medu.ir برای دریافت نوبت از مراکز سنجش همه مناطق و نواحی استان از ابتدای فروردین‌ماه ۱۴۰۲ فعال است و خانواده‌ها می‌توانند با مراجعه به این وبگاه، شخصاً برای دریافت نوبت اقدام کنند.

مهلت و تکمیل فرآیند نوبت‌گیری تا ۲۵ خردادماه

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به اینکه پیش‌بینی‌ها از جامعه آماری که برای نوبت‌گیری سنجش بدو ورود به دبستان اقدام می‌کنند بیش از ۸۶ هزار نفر است، تأکید کرد: نوبت‌گیری برای سنجش تا بیست‌وپنجم خردادماه سال جاری تمدید شده است.

وی با بیان اینکه پایگاه‌های سنجش نوآموزان در سال ۱۴۰۲ برخلاف سال‌های گذشته، به جای تابستان در بهار فعالیت دارند، افزود: خانواده‌هایی که یک‌مرتبه این فرایند را طی کردند، نیازی به مراجعه مجدد و سنجش دوباره ندارند.

خزایی درباره فعالیت ۶۹ پایگاه سنجش نوآموزان در نواحی و مناطق استان، تصریح کرد: بر اساس طرح جدید سنجش سلامت نوآموزان، لازم است تمام خانواده‌هایی که فرزند آن‌ها در مهرماه سال ۱۴۰۲ وارد پایه اول می‌شود، با مراجعه به این سایت تا پایان مهلت مقرر نسبت به دریافت نوبت اقدام کنند.

وی ادامه داد: فرایند دریافت نوبت به شیوه‌ای ساده و آسان طراحی شده تا خانواده‌ها بتوانند بدون نیاز به مراجعه به کافی‌نت، این کار را از منزل با موبایل یا لب‌تاپ انجام دهند و هزینه آن را نیز به صورت برخط از درگاه اینترنتی my.medu.ir پرداخت کنند.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان تبدیل مراکز اختلالات یادگیری به مراکز جامع توان‌بخشی و آموزش را نخستین تغییر جالب توجه طرح تحول سنجش نوآموزان نسبت به قبل دانست و گفت: با این اتفاق، فرایند سنجش تنها محدود به فصل تابستان نشده و توسط یک مرکز ثابت در طول سال و به صورت مستمر انجام می‌شود.

سیر تا پیاز سنجش سلامت کلاس اولی‌ها

مزایای اجرای طرح تحولی سنجش نوآموزان چیست؟

وی کاهش بار مراجعان به مراکز و تراکم کار در فصل‌های تابستان و پاییز را از مزایای این تغییر دانست و اظهار کرد: در طرح جدید، امکان دریافت نوبت و پرداخت هزینه‌ها به صورت اینترنتی نیز میسر بوده که سبب کاهش بسیاری از مشکلات و چالش‌های گذشته شده است.

خزایی ادامه داد: کاهش سن سنجش و امکان ارزیابی مراجعان از چهار سال به بالا، سنجش شایستگی‌های حرکتی، اختلالات روانی و هیجانی و نیز ارائه خدمات مشاوره‌ای به خانواده‌ها، از دیگر مزایای اجرای طرح تحولی سنجش نوآموزان است که گام بلندی در راستای مداخله بهنگام و اثربخش محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه والدین سنجش سلامت نوآموزان را جدی گیرند، افزود: در تلاش هستیم که فرایند نوبت‌گیری و ثبت‌نام دانش‌آموزان در پایگاه‌های سنجش سلامت سطح استان تا بیست‌وپنجم خردادماه ۱۴۰۲ به اتمام برسد و از خانواده‌ها درخواست می‌کنیم در این روزها نسبت به فرایند سنجش سلامت فرزندان خود اقدام کنند و روند آن را به روزهای پایانی آخر ماه موکول نکنند.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه خانواده‌ها در بازه زمانی مشخص که از سوی مدیر مدرسه به آن‌ها اعلام می‌شود، باید به این پایگاه‌ها مراجعه کنند، تصریح کرد: اگر خانواده‌ای در تاریخ مشخص شده به پایگاه‌های مربوطه مراجعه نکند، مشمول پرداخت جریمه (واریز مجدد ۶۰ هزار تومانی) سنجش سلامت نوآموز خود می‌شود و باید منتظر نوبت‌دهی جدید توسط مدیر مدرسه باشد.

وی اضافه کرد: همراه داشتن شناسنامه والدین و دانش‌آموز، کارت واکسیناسیون، معرفی‌نامه از مدرسه و یک قطعه عکس برای انجام مراحل سنجش در پایگاه‌ها لازم است، تنها هزینه آن به صورت برخط از درگاه اینترنتی my.medu.ir قابل پرداخت خواهد بود و خانواده‌ها به هیچ‌وجه مبلغ مورد نظر را به مراکز تحویل نمی‌دهند.

شرط ثبت‌نام کلاس اولی‌ها انجام ارزشیابی سنجش سلامت

وی افزود: با توجه به اهمیت موضوع مداخله به‌موقع سلامت سنجش دانش‌آموزان امسال در مقایسه با سال‌های گذشته سن سنجش کودکان به چهار سال کاهش پیدا کرده است تا خانواده‌ها بتوانند با اطمینان نوآموزان خود را وارد چرخه طرح سنجش کنند.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان خاطرنشان کرد: داده‌های جمع‌آوری در فرایند سنجش نوآموزان در اختیار حوزه‌های پرورشی، آموزش ابتدایی و علوم پزشکی قرار خواهد گرفت تا خدمات مورد نیاز به دانش‌آموزان ارائه و زمینه برای کاهش آسیب‌ها فراهم شود.

سیر تا پیاز سنجش سلامت کلاس اولی‌ها

ضرورت گذراندن دوره پیش‌دبستانی برای نوآموزان

وجیهه فاضل، معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره آغاز ثبت‌نام دانش‌آموزان پایه اول دبستان از ابتدای خردادماه امسال، اظهار کرد: داشتن کارت سلامت، برگه سنجش و گواهی پایان پیش‌دبستانی از پیش‌نیازهای ثبت‌نام در پایه اول دبستان است.

وی با اشاره به آغاز فرایند سنجش نوآموزان از آذرماه، افزود: اطلاع‌رسانی کامل در این زمینه از طریق رسانه‌های مختلف انجام شده است و در حال حاضر دانش‌آموزانی که موفق به انجام سنجش شده‌اند آماده ورود به پایه اول و ثبت‌نام در مدرسه هستند.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان ادامه داد: دانش‌آموزانی که هنوز فرایند سنجش را طی نکرده‌اند والدین آن‌ها می‌تواند با ورود به سامانه my.medu.ir با دریافت نوبت، برای انجام سنجش به مرکز تعیین شده مراجعه کنند.

وی گفت: دانش‌آموزان برای ثبت‌نام در پایه اول باید دوره پیش‌دبستانی را گذرانده باشند و افرادی که دوره یک‌ساله را طی نکرده‌اند یا در مراکز بدون مجوز از آموزش و پرورش آموزش دیده‌اند، باید دوره یک ماهه را بگذرانند و گواهی پایانی را دریافت کنند.

فاضل اظهار کرد: اگر دانش‌آموزی به مرحله دوم سنجش رسید یا آزمون گیرنده تاریخ دیگری را برای سنجش تعیین کرد جای نگرانی نیست، چرا که کودک به دلیل استرس، خواب نامناسب یا موارد دیگر آمادگی لازم را برای سنجش در مرحله اول نداشته و والدین باید پس از انجام سنجش در مرحله دوم، برای ثبت‌نام اقدام کنند.

کد خبر 663870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.