تدابیری برای ایجاد شهرهای باکیفیت برای شهروندان

زیباسازی و اقدامات اصلاحی شهرها از اجرای هنرهای خیابانی گرفته تا بهبود روشنایی خیابان‌ها، از جنبه‌های مختلفی می‌تواند کیفیت زندگی شهروندان را تحت تاثیر قرار دهد و چه بسا از طریق جذب گردشگران، به رونق اقتصادی شهرها و ساکنان آن‌ها نیز کمک کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بدیهی است که زندگی در خانه‌های زیبا و تمیز حس شادی و امید را در میان ساکنان بیشتر می‌کند و آن‌ها را به تلاش برای انجام فعالیت‌های روزمره با انرژی بیشتر سوق می‌دهد. این واقعیت در مورد شهرها از اهمیت بیشتری نیز برخوردار است؛ هرچه شهرها جذاب‌تر و پاک‌تر باشد، نه‌تنها حس شادی میان شهروندان بیشتر می‌شود، بلکه گردشگران بیشتری نیز به سفر به چنین نقاطی سوق داده می‌شوند که این امر به سهم خود می‌تواند رونق را برای شهرها به ارمغان بیاورد.

در این راستا، مدیران باید عزم خود را جزم کنند تا طراحی‌های شهری را با تمرکز بیشتر بر سلامت روانی شهروندان انجام دهند و عناصری به آن‌ها بیفزایند که هرچه بیشتر مردم را به حضور در فضاهای عمومی و انجام فعالیت‌های جسمی سوق می‌دهد، ضمن این‌که در ترغیب آن‌ها به برقراری تعاملات اجتماعی، که می‌تواند منشأ بسیاری از دستاوردها برای شهرها و شهروندان باشد، نقش مهمی ایفا می‌کند. در ادامه به معرفی تدابیری می‌پردازیم که می‌تواند بر زیبایی و پاکی شهرها بیفزاید و آن‌ها را به مکان‌هایی پرشور برای حضور شهروندان و گردشگران تبدیل کند.

زیباسازی شهرها با هنرهای خیابانی

هنر یکی از مهم‌ترین جنبه‌های طراحی شهری محسوب می‌شود که می‌تواند در افزایش نشاط مناطق بسیار اثربخش باشد و چشم‌اندازهایی بسیار زیبا برای شهرها به وجود بیاورد. امروزه دیوارهای بسیاری از شهرهای جهان پوشیده در نقاشی‌هایی شگفت‌انگیز است که مناطق میزبان را همچون موزه‌هایی به محبوبیت در میان شهروندان رسانده و حتی در جذب گردشگران بسیار اثربخش بوده است. بدون شک، مدیران می‌توانند با دعوت از هنرمندان محلی خود به زیباسازی فضاهای عمومی، نه‌تنها چشم‌اندازهایی شگفت‌انگیز را برای شهرها به‌وجود بیاورند، بلکه از طریق هنرهای خیابانی، شهروندان را به حضور در فضاهای بیرون از منزل فرابخوانند که این امر به سهم خود می‌تواند در افزایش نشاط شهروندی بسیار مؤثر باشد و به جذابیت هرچه بیشتر شهر بیفزاید.

ملبورن در استرالیا یکی از شهرهای جهان با بیشترین هنرهای خیابانی به‌شمار می‌رود که به واسطه همین ویژگی به شهرتی وصف‌ناپذیر در میان گردشگران سراسر دنیا دست پیدا کرده و از رونق اقتصادی بسیار بالایی در صنعت میهمان‌نوازی برخوردار شده است.

تدابیری برای ایجاد شهرهای باکیفیت

افزایش فضاهای سبز

وجود فضاهای سبز در شهرها نه‌تنها چشم‌اندازهایی بسیار زیبا برای شهرها به‌وجود می‌آورد، بلکه در کاهش انتشار گازهای آلاینده و افزایش پاکی هوا بسیار اثربخش است. از سوی دیگر، روانشناسان استدلال کرده‌اند که گذراندن روزانه چند دقیقه زمان در فضاهای سبز می‌تواند انسان‌ها را ساعت‌ها از افکار منفی دور نگه دارد، ضمن این‌که تنفس هوای پاک را برای آن‌ها، دست‌کم در زمان حضور در چنین فضاهایی، فراهم می‌آورد.

چنان‌چه مدیران به گسترش فضاهای سبز به روش‌های مختلف نظیر توسعه پارک‌های بزرگ یا جیبی، ایجاد دیوارهای سبز و کاشت درختان و گیاهان در پشت‌بام سازه‌های بزرگ بپردازند، آن‌گاه تمام مزایای ذکر شده را به همه شهروندان هدیه می‌کنند و مهم‌تر این‌که شهرهایی با کمترین انتشار گازهای آلاینده را به وجود می‌آورند.

ولینگتون در نیوزلند از سبزترین شهرهای جهان به‌شمار می‌رود که وجود یک باغ گیاه‌شناسی ۶۰ جریبی، تفریح‌گاه‌های سبز بی‌شمار و خیابان‌هایی با پیاده‌روهای پوشیده در درختان در ایجاد یک چشم‌انداز کلی سبز در آن نقش مهمی ایفا کرده است.

تدابیری برای ایجاد شهرهای باکیفیت

گسترش مسیرها دوچرخه‌سواری

دوچرخه‌سواری در شهرها از جنبه‌های مختلف مزایای بی‌شماری را به دنبال دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به بهبود وضعیت جسمی و روانی شهروندان، کاهش سطح استرس در میان مردم، به حداقل رساندن انتشار کربن ناشی از تردد و کاهش سوانح خیابانی اشاره کرد. بدیهی است که هرچه زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری از کیفیت بالاتری برخوردار باشد، افراد بیشتری به تردد از طریق این وسیله نقلیه سبز روی می‌آورند که این امر می‌تواند در افزایش نشاط شهروندان و زمینه‌سازی برای برقراری تعاملات بیشتر شهروندان نقش مهمی ایفا کند.

کپنهاگ، پایتخت دانمارک بهترین شهر دوستدار دوچرخه‌سواری در جهان به‌حساب می‌آید که بیش از نیمی از مردم آن از طریق این وسیله نقلیه پاک به انجام امور روزمره خود می‌پردازند و این در حالی است که دوچرخه‌های اشتراکی امکان عبور و مرور گردشگران از طریق دوچرخه‌ها را برای گردشگران نیز فراهم آورده است.

تدابیری برای ایجاد شهرهای باکیفیت

افزایش تعداد کتابخانه‌های عمومی

بدیهی است که هرچه نرخ مطالعه میان مردم یک شهر بیشتر باشد، دانش آن‌ها از خود و دنیای اطرافشان افزایش پیدا می‌کند و به دنبال آن، امکان زیباسازی شهرها از جنبه‌های مختلف نظیر تلاش برای کاهش مصرف انرژی، به حداقل رساندن تولید پسماندها، انجام امور روزمره با کمترین میزان تولید کربن و اتخاذ تردد سبز توسط خود افراد فراهم خواهد آمد. کتابخانه‌های عمومی دسترسی همه شهروندان، از خردسال گرفته تا سالمند، را به کتاب‌هایی در مورد موضوعات مختلف افزایش می‌دهد و در نتیجه، می‌تواند مکان‌هایی برای افزایش نشاط شهروندان به‌شمار آید.

بدون شک، مردم نیز می‌توانند از طریق اهدای کتاب‌های قدیمی یا بدون استفاده خود به کتابخانه‌های شهری نقش مهمی در رونق آن‌ها ایفا کنند و افراد بیشتری را به مطالعه در آن‌ها سوق دهند. از سوی دیگر، مدیران در صورت کمبود فضاهای شهری برای توسعه کتابخانه‌ها می‌توانند به ایجاد کتابخانه‌های سیار در مکان‌های مختلف مانند فضاهای سبز، پارکینگ‌های خودرو، پیاده‌روها و حتی فضاهای خالی میان ساختمان‌ها بپردازند و از این طریق، علاقه مردم را به کتاب‌خوانی افزایش دهند، ضمن این‌که چشم‌اندازهایی فرهنگی‌تر را برای شهرها به وجود خواهند آورد.

ورشو، پایتخت لهستان، به عنوان بهترین شهر دوستدار کتاب در جهان شناخته شده چراکه نسبت به سایر نقاط دنیا، بیشترین کتابخانه عمومی را در خود جا داده است. در حال حاضر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در این شهر ۱۱.۵ کتابخانه وجود دارد و به همین دلیل، تمام شهروندان می‌توانند به کتابخانه‌های عمومی در نزدیک‌ترین مسافت ممکن به محل سکونت خود دسترسی پیدا کنند.

تدابیری برای ایجاد شهرهای باکیفیت

بهبود روشنایی شهری

یکی از نقاط ضعف شهرها، تاریک بودن بخش‌هایی از شهر است که معمولاً به عنوان بافت محروم شناخته می‌شوند. تعبیه تنها چند المان نوری می‌تواند این معضل را به‌راحتی حل کند و در عین حال از میزان جرم و جنایت ناشی از تاریکی شهرها بکاهد.

نقشه‌های نوری نشان می‌دهد که لاس‌وگاس درخشان‌ترین شهر جهان و پیونگ‌یانگ کره شمالی، تاریک‌ترین است. برنامه‌ریزان شهری برای کاهش مصرف انرژی ناشی از چراغ‌های خیابانی و افزایش روشنایی شهر، راهکار لامپ‌های ال‌ای‌دی و همچنین چراغ‌های خورشیدی را ارائه کرده‌اند. سنگاپور یکی از شهرهای موفقی است که توانسته است با راهکار خورشیدی کردن چراغ‌های خیابانی، پایداری بیشتری را تجربه کند.

تدابیری برای ایجاد شهرهای باکیفیت

کد خبر 663841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.