فرصت‌های پنهان شهری در پشت‌بام‌ها

پشت‌بام‌ها که حدود ۲۵ درصد از مساحت شهرها را تشکیل می‌دهند، در شهرسازی مدرن جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده‌اند؛ به‌طوری‌ که از زیرساخت‌های پایدار و کشاورزی شهری گرفته تا فضاهای اجتماعی و مکان‌های فرهنگی، پشت‌بام‌ها به عنوان پتانسیلی برای ایجاد یک شهر چندلایه شناخته می‌شوند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، انواع مختلفی از پتانسیل فضایی استفاده‌نشده در شهرها وجود دارد که در این میان پشت‌بام‌ها به عنوان یک فرصت قابل‌توجه اما کم‌تر استفاده شده، توجه برنامه‌ریزان را بیش از پیش جلب کرده است. سقف‌های شهری به‌ویژه پس از همه‌گیری کرونا وارد مباحث شهری شدند چراکه این بیماری نیاز شدید به فضای باز را آشکار کرد و پشت‌بام‌ها به عنوان یک افزونه مناسب برای فضای عمومی در نظر گرفته شدند.

البته ابتدا پشت‌بام‌ها در دهه ۱۹۹۰ به عنوان چیزی فراتر از یک سطح بدون استفاده در نظر گرفته شدند زیرا هم معماران و هم توسعه‌دهندگان شروع به درک فرصت از دست رفته یک فضای غیرقابل دسترس کردند تا تجربه طراحی شهری را در این رابطه تغییر دهند. بسیاری از برنامه‌ریزان از بام‌های شهری با عنوان «نمای پنجم» یاد می‌کنند، چراکه آن را به عنوان بخش مهمی از بنا در نظر می‌گیرند که قابلیت استفاده و بهره‌برداری را دارد.

پشت‌بام‌های موجود معمولاً از طریق سیستم‌های بام سبز، کشاورزی شهری یا نصب سیستم‌های تولید انرژی و مدیریت آب به‌خوبی مورد استفاده قرار می‌گیرند اما این تنها موارد استفاده بام‌های شهری نیست بلکه احداث پاتوق‌های شهری از مزایای دیگر این فضاها است.

فرصت‌های پنهان شهری در پشت‌بام‌ها

مدیران در بعضی از شهرهای جهان توجه به بام‌های شهری را در رأس برنامه‌های خود قرار داده‌اند، به‌طوری که در این رابطه نیز قوانین و الزاماتی را پیاده‌سازی کردند.

از سال ۲۰۱۰ سقف‌های سبز برای ساختمان‌های تازه ساخته شده در کپنهاگ اجباری شده است و فرانسه نیز از سال ۲۰۱۵ سقف‌های زنده (سبز) یا پنل‌های خورشیدی روی پشت‌بام ساختمان‌های جدید را به نوعی الزامی کرده است.

همچنین بارسلونا پشت‌بام‌های موجود شهری را به منظور استقرار زیرساخت‌های پایدار و ایجاد محیط شهری مقاوم‌تر مورد ارزیابی قرار می‌دهد. شهرداری این شهر دستورالعملی را تهیه کرده است که به ساکنان کمک می‌کند تا انواع مختلف بام‌های سبز را برای اهداف عملی و تفریحی ایجاد کنند.

طی سال‌های اخیر ابتکارات و رویدادهای مختلف باعث شده است تا عموم مردم از این منبع بکر برای گسترش فضای عمومی بیشتر آگاه شوند. جشنواره‌ای موسوم به «پشت‌بام به پشت‌بام» در آمستردام برگزار می‌شود که به ساکنان این امکان را می‌دهد تا شهر را متفاوت تجربه کنند و در عین حال در تغییر منظره پشت‌بام این شهر سهیم باشند. در واقع طی این رویداد، شهروندان مسیر جالبی را در چندین پشت‌بام به هم متصل به حالت پیاده‌روی طی می‌کنند و از برنامه‌هایی که در این گذرها ایجاد شده است، لذت می‌برند.

فرصت‌های پنهان شهری در پشت‌بام‌ها

برای هفته طراحی ملبورن امسال نیز معماران یک زیرساخت روی پشت‌بام محل برگزاری برای بهره‌برداری انرژی خورشیدی ایجاد کردند که به عنوان فضایی برای تعاملات اجتماعی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پروژه فرهنگ پشت‌بام ملبورن را گسترش می‌دهد و در عین حال انرژی پایدار را نیز ترویج می‌کند.

مونترال کانادا نیز در راستای تحقق بخشیدن به مفهوم پشت‌بام محوری شهری، میزبان بزرگترین مزرعه روی پشت‌بام جهان است که بیش از ۱۵ هزار متر مربع مساحت دارد؛ این مزرعه در هفته بیش از ۱۱ هزار کیلوگرم غذا تولید می‌کند که حدود دو درصد از جمعیت شهر را تغذیه می‌کند.

هنگ‌کنگ از بسیاری جهات بهترین شهر برای پشت‌بام‌ها است. این شهر میزبان آسمان‌خراش‌های بسیاری است و به علت داشتن آب و هوای مطلوب فضاهای مناسبی را برای تفریح شهروندان بر پشت‌بام‌ها ایجاد کرده است.

مسئولان شهر بارسلونا نیز در ساختمان‌هایی که دید ۳۶۰ درجه قرار می‌دهد، پاتوق‌های شهری ایجاد کرده‌اند تا علاوه بر تنوع‌بخشی به محیط‌های شهری، نشاط اجتماعی را به ارمغان بیاورند.

پشت‌بام‌ها اکنون نیز به عنوان راه‌حل‌های بالقوه برای بحران مسکن در شهرهای متراکم در نظر گرفته می‌شوند. شهرداری لندن مدتی است که برای کمک به کاهش کمبود مسکن، توسعه سقف‌ها را در مقیاس وسیع و هماهنگ در نظر گرفته است. با این حال، نظرات در مورد امکان‌سنجی این تلاش متفاوت است و مطالعات موردی هنوز در این رابطه انجام نشده است.

فرصت‌های پنهان شهری در پشت‌بام‌ها

از بین تمام کاربری‌هایی که پشت‌بام‌ها دارند، سبزسازی بیشترین استقبال را در بین برنامه‌ریزان شهری داشته است که در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌شود.

کربن کمتری تولید می‌شود: مزارع روی پشت‌بام‌های محلی ممکن است به کاهش انتشار کربن مرتبط با حمل‌ونقل غذا کمک کنند، زیرا دیگر نیاز نیست برای تهیه آن، مسافت‌های طولانی را طی کرد. بسیاری از مزارع روی پشت‌بام نیز از روش‌های کشاورزی پایدار و حتی پنل‌های خورشیدی استفاده می‌کنند که در مقایسه با روش‌های کشاورزی سنتی به کاهش انتشار CO2 مربوط به کشاورزی کمک می‌کند.

اثر جزیره گرمایی کاهش پیدا می‌کند: مطالعات نشان داده‌اند که باغ‌های پشت‌بام‌ها می‌توانند به خنک کردن مناطق اطراف کمک کنند و به‌طور بالقوه به مبارزه با «اثر جزیره گرمایی شهری» کمک کنند. بام‌های سبز به کاهش دما تا ۱۱ درجه سانتی گراد کمک می‌کنند و به این ترتیب باعث کاهش انرژی می‌شوند زیرا نیاز به خنک‌کننده ساختمان‌ها کاهش پیدا می‌کند.

• آب باران را حفظ می‌کند: مزارع روی پشت‌بام به حفظ آب باران کمک می‌کنند و ممکن است از هر گونه رواناب اضافی که ممکن است منطقه اطراف را در معرض خطر سیل قرار دهد، جلوگیری کند.

• مزایای روانشناختی دارد: بعضی مطالعات نشان داده‌اند که قرار گرفتن در معرض طبیعت و پوشش گیاهی می‌تواند به کاهش سطح استرس و اضطراب کمک کند.

فرصت‌های پنهان شهری در پشت‌بام‌ها

کد خبر 663834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.