ترکیه نباید در دامان غرب بیفتد

یک کارشناس اقتصادی گفت: جمهوری اسلامی ایران در امور داخلی سایر کشورها دخالت نمی‌کند اما این اشتیاق وجود دارد که رئیس‌جمهور ترکیه فردی باشد که در دامن غرب نیفتد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دور دوم انتخابات ترکیه امروز در حالی برگزار می‌شود که ۹۹ درصد پیش‌بینی‌ها حاکی از پیروزی اردوغان در این انتخابات است. البته اگر طرفداران اردوغان پیش‌بینی‌ها را باور کنند و در انتخابات شرکت نکنند، امکان پیروزی اردوغان در این انتخابات کمتر می‌شود. همچنین هشت میلیون نفر در دور اول انتخابات رأی نداده‌اند که اگر در این دور از انتخابات شرکت کنند، می‌توانند نتایج را تغییر دهند.

در دور اول این انتخابات اردوغان با وجود پیشتازی اکثریت آرا را به دست نیاورد که همین موضوع موجب شد انتخابات به دور دوم کشیده شود.

اردوغان در سیاست‌های اقتصادی خود روش‌های غیرمتعارفی همچون خودداری از افزایش نرخ بهره در مدت طولانی را در پیش گرفته بود که منجر به افزایش نرخ تورم در ترکیه و در پی آن افزایش قیمت کلاهای اساسی و هزینه‌های زندگی شد. اما با این وجود درصد قابل توجهی از مردم ترکیه به حمایت از او پای صندوق‌های رأی آمدند و او در دور اول ۴۹.۵ درصد آرا را از آن خود کرد.

ارزش لیر ترکیه نیز پس از رأی‌گیری در دور اول به پایین‌ترین سطح تاریخی خود رسید. در این بین تحلیلگران اقتصادی نیز معتقدند اگر اردوغان پیروز انتخابات ترکیه شود، بحران اقتصادی ادامه پیدا می‌کند و ترکیه شرایط بدتری را نیز تجربه خواهد کرد. همچنین گفته شده است در صورت روی کار آمدن مجدد اردوغان، ترکیه با تهدید بحران شدید ارزی و افزایش تنش در بانک‌ها مواجه خواهد بود.

رقابت‌های انتخاباتی ترکیه حتی بر قیمت کالاهایی همچون پیاز که یکی از اصلی‌ترین مواد غذایی ترکیه است نیز تأثیر گذاشته است، به‌طوری که پس از انتشار ویدئویی که ماه گذشته قلیچدار اوغلو برای ایجاد تضاد با اردوغان منتشر کرد و پس از آن پیش‌بینی انتخاب اردوغان به عنوان رئیس‌جمهور، قیمت پیاز از ۳۰ لیر به ۱۰۰ لیر رسید.

عبدالمجید شیخی، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: کاندیداهای ریاست‌جمهوری ترکیه رفتار قابل پیش‌بینی ندارند. البته شنیده می‌شود کمال قلیچدار اوغلو اعلام کرده است که اگر به عنوان رئیس‌جمهور ترکیه انتخاب شود، راه ابریشم را از طریق ایران تسهیل می‌کند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در امور داخلی سایر کشورها دخالت نمی‌کند اما این اشتیاق وجود دارد که رئیس‌جمهور ترکیه فردی باشد که در دامن غرب نیفتد.

این کارشناس اقتصادی گفت: رجب طیب اردوغان در حالی که در دامان غربی‌ها بود، همزمان اقداماتی انجام می‌داد که با سلیقه غربی‌ها همخوانی نداشت.

شیخی تصریح کرد: به نظر می‌رسد با تجربه دو دهه گذشته مردم به‌ویژه سیاستمداران ترکیه، با تغییر دولت، ترکیه نسبت به موقعیت، منزلت، قدرت اقتصادی، سیاسی و معنوی ایران در منطقه درک بهتری خواهد داشت.

وی گفت: شاید اردوغان تغییراتی در مواضع خود اعلام کرده باشد اما او به دنبال تقویت همکاری با اسرائیل با همکاری جمهوری آذربایجان است اردوغان همچنین در توطئه قطع ارتباط ایران و ارمنستان از طریق کریدور قفقاز نقش داشت.

کد خبر 663709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.