۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۵
مرهمی بر رنجی پنهان

یکی از مظلوم‌ترین افراد جامعه، خانواده زندانیان هستند، حمایت از آن‌ها از وظایف مهم هر فردی است، لذا علاوه‌بر سازمان‌های مردم نهاد می‌طلبد که مسئولان ذی‌ربط نیز در این راستا گام‌های موثری بردارند تا خانواده این افراد از دست و پنجه نرم کردن با مشکلات برآیند و از بروز معضلات اجتماعی پیشگیری شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از مهم‌ترین و اولین قربانیان یک ارتکاب جرم که منجر به دستگیری و زندانی شدن افرادی می‌شود، خانواده زندانیان هستند، از این جهت که علی‌رغم اینکه نقشی در آن اتفاق نداشته‌اند، برچسب خانواده زندانی بر آن‌ها می‌خورد و بسیاری از موقعیت‌های زندگی عادی را جامعه از دست می‌دهند و گاهی به چشم دیگری به آن‌ها نگاه می‌شود.

در کنار نگاهی که جامعه به این خانواده‌ها دارد، ایجاد مسائل و مشکلات اقتصادی ناشی از نبود سرپرست خانواده که منبع درآمدی اصلی خانواده به شمار می‌آمده، از دیگر معضلات خانواده زندانیان است که می‌تواند منجر به مشکلات دیگری در ادامه شود، از سوی دیگر اثرات روحی و روانی این اتفاق بر خانواده به‌ویژه کودکان و نوجوانان به حدی است که می‌تواند منجر به بروز آسیب‌های اجتماعی جدی در جامعه شود، با این تفاسیر، حمایت از خانواده‌های زندانیان از وظایف مهم هر شهروند در هر جایگاهی که قرار دارد، به شمار می‌آید.

مرهمی بر رنجی پنهان

انجمن حمایت از زندانیان، سازمانی مردم نهاد است

یکی از اصلی‌ترین حامیان خانواده زندانیان، انجمن‌های حمایت از زندانیان در سراسر کشور است، محمدجواد مددی، مدیرعامل این انجمن در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: انجمن حمایت از زندانیان اصفهان یک سازمان مردم‌نهاد است و هیچ بودجه دولتی برای خدمت‌رسانی به خانواده زندانیان نداریم.

وی افزود: وظیفه این انجمن، حمایت از خانواده زندانیان است خانواده زندانیان می‌توانند با ارائه مدارک تحت پوشش قرار گیرند و هیچ شرایطی هم برای آن‌ها متصور نیستیم. برای مثال همین که همسر یک خانم در زندان باشد، خانواده و فرزندان او تحت پوشش قرار می‌گیرند و تفاوتی ندارد که چه جرمی مرتکب شده باشد.

مدیرعامل انجمن حمایت از زندانیان اصفهان درخصوص خدمات انجمن حمایت از زندانیان، گفت: خدماتی که ارائه می‌شود، تمام خدماتی است که یک خانواده به آن نیاز دارد، درواقع از یک بسته معیشتی گرفته تا کمک هزینه‌های درمانی و آموزشی و مشاوره‌ای، تعمیر منزل و پرداخت هزینه‌های اجاره بهای منازل انجام می‌شود که در سرکشی مددکاران نیازهای خانواده‌ها مشخص می‌شود.

وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم تا مرهمی بر رنج خانواده زندانیان باشیم، تصریح کرد: تمام نیازهای خانواده‌های زندانی، تنها از طریق انجمن پاسخ داده نمی‌شود، در کنار آن کمیته امداد امام (ره)، خیریه‌های بومی و… که ما به آن‌ها معرفی‌نامه می‌دهیم نیز به درخواست‌ها و نیازهای خانواده پاسخ می‌دهند و پشتیبانی می‌شوند.

مرهمی بر رنجی پنهان

۳۰۰۰ نفر تحت پوشش انجمن حمایت از خانواده زندانیان اصفهان

مددی خاطرنشان کرد: افراد تحت پوشش انجمن، حدود سه‌هزار نفر هستند که از ۱۸۰۰ خانواده را شامل می‌شوند. ماهانه مستمری به‌صورت روتین به حساب آن‌ها واریز شده و واریزی‌ها نیز سر وقت انجام می‌شود.

مددی ادامه داد: محقق از سوی انجمن برای اطمینان از وضعیت خانواده‌ها به خانه آن‌ها سر می‌زند، اما اینکه این روند بدون سر و صدا و مشخص شده پیش برود، یکی از نکات مهم است که سعی می‌کنیم آن را رعایت کنیم، چرا که حفظ آبروی افراد برای انجمن، در اولویت قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه هیچ محدودیتی برای تحت حمایت قرار دادن خانواده‌ها نداریم، گفت: اینکه علت زندانی شدن چه می‌تواند باشد، تأثیری در خدمت‌رسانی ما به آن‌ها ندارد، اگرچه بیشتر خانواده‌های تحت پوشش، بانوانی هستند که همسرانشان به جرم‌های مرتبط با مواد زندانی هستند.

مدیرعامل انجمن حمایت از زندانیان اصفهان درخصوص ارائه خدمات حقوقی به خانواده زندانیان، گفت: وکلایی داریم که به انجمن مراجعه می‌کند و داوطلب کمک به خانواده‌های نیازمند زندانیان می‌شوند، اگرچه در خود زندان وکلای معاضدتی به‌طور کامل این بخش را برعهده دارند و زندانی به دلیل مشکل مالی بدون وکیل نمی‌ماند.

ضرورت ایجاد درآمدهای پایدار

وی درخصوص منابع درآمدی انجمن حمایت از خانواده زندانیان، اظهار کرد: در سال‌های گذشته به این نتیجه رسیدیم که شاید در آینده درآمدهای حاصل از کمک خیران کم شود و با توجه به شرایط اقتصادی نتوان درآمد زیادی از این بخش داشت، به همین جهت بهتر است به سمت ایجاد درآمدهای پایدار برویم.

مددی اضافه کرد: یکی از اقداماتی که برای ایجاد درآمد پایدار انجام دادیم این بود که سال گذشته، مرکز معاینه خودرو مخصوص خودروهای سبک و موتورسیکلت در اصفهان تأسیس کردیم و هم‌اکنون نیز در حال فعالیت است‌. این سرمایه‌گذاری را انجام دادیم تا درآمد پایداری برای حمایت از زندانیان داشته باشیم.

وی افزود: در اقدام دیگری، از شهرداری منطقه ۱۵ اصفهان قطعه زمینی گرفتیم که در نظر داریم پمپ بنزینی تأسیس کنیم و تمام درآمد این پمپ بنزین برای کمک به خانواده زندانیان هزینه خواهد شد.

مدیرعامل انجمن حمایت از زندانیان اصفهان تصریح کرد: در کنار این دو اقدام، اعزام نیروی زندانی رأی باز به محل‌های اشتغالی است، ما قراردادهایی در سطح شهر با شهرداری‌ها، ارگان‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی داریم که زندانیانی که توسط رأی قاضی ناظر زندان و طبق شورای طبقه‌بندی زندان حکم رأی باز می‌خورند، در این محل‌ها مشغول به کار می‌شوند.

ایجاد اشتغال برای زندانیان رأی باز

وی افزود: طبق جرمی که زندانی دارد، اگر جرم‌های خشن و سرقت نداشته باشد، با تضمینی که به دادگاه می‌دهد حکم رأی باز می‌خورد و زندانی به واسطه سندی که ارائه می‌کند، دیگر در زندان نخواهد بود و در محل‌های اشتغالی مشخص شده مشغول به کار می‌شود و دوره محکومیت خود را در محل‌هایی که قرارداد بسته‌ایم طی می‌کند.

مددی ادامه داد: این اقدام چندین مزیت دارد، اول اینکه زندانی دیگر در زندان نیست که دچار تنبلی و رخوت شود، دوم اینکه حرفه‌آموزی برای او رخ می‌دهد و شخصیت اجتماعی کسب می‌کند که پس از اتمام دوره محکومیت دور از اجتماع و اشتغال نباشد، همچنین همسر و فرزندان او در طی محکومیت بی‌سرپرست نیستند و کمتر دچار مشکلات اجتماعی می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ زندانی رأی باز در اصفهان داریم که روزانه مشغول به کار هستند و این اتفاق با کمک دادستان اصفهان رخ داده است.

مرهمی بر رنجی پنهان

مدیرعامل انجمن حمایت از زندانیان اصفهان گفت: اقدام شاخص دیگر، رنگ‌آمیزی جداول و نرده‌های خیابان‌ها است که باز هم کار انجمن حمایت از زندانیان اصفهان است، امسال نیز با شهرداری قراردادی به ارزش سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان منعقد شد و طی آن کل جداول و نرده‌های شهر رنگ‌آمیزی شد.

خانواده زندانیان؛ مظلوم‌ترین قشر جامعه

اسدالله گرجی‌زاده نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اهمیت رسیدگی و توجه به خانواده زندانیان اظهار کرد: خانواده زندانیان مظلوم‌ترین افراد هستند، در جامعه به عنوان کسی که برچسب خانواده زندانی خورده است به آن‌ها نگاه می‌شود، فرزندان یک فرد زندانی شرایط خاصی برای زندگی شخصی، تحصیل و ازدواج دارند.

وی افزود: خانواده زندانیان هم با خانواده همه ما زندگی می‌کنند، اگر مشکلی برای آن‌ها به وجود آید، برای خانواده ما هم مشکل‌آفرین خواهد بود و نسبت به آن‌ها مسئول هستیم.

رئیس ستاد دیه استان اصفهان با بیان اینکه مسائلی در جامعه وجود دارد که ناپیدا است، اضافه کرد: ما در شغلی که داریم می‌بینیم که خانواده زندانیان تا زندانی آزاد شود، چه هزینه‌های سنگینی می‌پردازند، لازم است برای آزادی زندانیان و همچنین به خانواده آن‌ها کمک کنیم تا اگر نیازی دارند، رفع شود.

وی تصریح کرد: این مشکلات ممکن است برای هر کدام از ما به‌وجود آید، این مشکل را دور از خودمان ندانیم و خانواده زندانیان را خانواده خود بدانیم.

کد خبر 663624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.