چهره‌های ماندگار و داشته‌های فرهنگی زرین‌شهر نباید فراموش شوند

رئیس شورای اسلامی زرین‌شهر گفت: خطه طلایی ایران داشته‌های فرهنگی فراوان و چهره‌های ماندگار بسیاری دارد که اگر با کاهلی و کم‌همتی خودمان اجازه دهیم این ارزش‌ها به‌دست فراموشی سپرده شود، آیندگان ما را نخواهند بخشید و مورد تهاجم فرهنگی قرار خواهیم گرفت.

علی سلیمیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: زرین‌شهر از جمله شهرهای تاریخی ایران است که از قرن‌ها پیش تاکنون در زمینه‌های مختلف دینی، سیاسی، علمی، فرهنگی و هنری سرآمد بوده و شخصیت‌های بزرگی را در دامان خود پرورش داده است، به‌گونه‌ای که تاریخ کهن خطه طلایی ایران را می‌توان در سفرنامه‌هایی همچون سفرنامه ابن‌بطوطه، ناصر خسرو و ابن‌حوقل جست‌وجو کرد.

وی افزود: مسجد صباحی، مسجد جامع زرین‌شهر (رحیم‌خان)، برج کبوتر باغ برجی، گرمابه حاج رضاقلی و گرمابه دوقلو، از اماکن تاریخی به‌جامانده از گردش زمان در این شهر به‌شمار می‌آید که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و گواه از تاریخ غنی این دیار زرخیز است.

رئیس شورای اسلامی زرین‌شهر تصریح کرد: طبیعت خطه طلایی ایران در خردادماه به اوج زیبایی خود می‌رسد و به‌خاطر کشت برنج از سرسبزی خاصی برخوردار است، عطر برنج لنجان در کنار زاینده‌رود فضای دل‌نشینی را خلق می‌کند و بر همین اساس، بسیاری از مردم و گردشگران خردادماه را برای گشت‌وگذار در زرین‌شهر انتخاب می‌کنند.

وی ادامه داد: هنرهای سنتی و صنایع دستی در این دیار کهن از سابقه طولانی برخوردار است، به‌گونه‌ای که می‌توان سوابق آن را در دوران صفوی جست‌وجو کرد و امروز نیز هنرمندان زرین‌شهر در رشته‌هایی از جمله قلم‌زنی، معرق چوب، منبت‌کاری، گلیم‌بافی، سازسازی، کنده‌کاری روی چوب، نقاشی روی سفال، سراجی سنتی (مصنوعات چرمی)، قالی‌بافی و نگارگری ایرانی زبانزد هستند.

سلیمیان با بیان اینکه زرین‌شهر در طول تاریخ در حوزه‌های مختلف خوش درخشیده است، اضافه کرد: شهدای هشت سال دفاع مقدس نقش اساسی در امنیت و آرامش کشور ایفا کردند و زرین‌شهر نیز در آن دوران با اعزام رزمنده به جبهه‌های حق علیه باطل خوش درخشید و ۳۳۴ شهید تقدیم اسلام کرد.

وی تصریح کرد: سردار شهید حسین قجه‌ای، از سرداران شاخص ایران اسلامی، در زرین‌شهر به دنیا آمد، پرورش پیدا کرد و با مقاومت خود شاه‌کلیدی برای فتح خرمشهر در سوم خرداد شد.

رئیس شورای اسلامی زرین‌شهر گفت: ویژگی‌هایی همچون فرهنگ، مفاخر و چهره‌های ماندگار، شهدای هشت سال دفاع مقدس، سنت‌های اصیل، آداب و رسوم کهن و طبیعت منحصر مزیدی بر علت شد که یازدهم خردادماه با مصوبه شورای اسلامی شهر به نام روز زرین‌شهر شناخته شود تا ضمن گرامیداشت وجهه فرهنگی، اجتماعی و هنری این شهر، شاهد ایجاد نشاط و شادابی برای شهروندان باشیم.

وی ادامه داد: تهاجم فرهنگی از جمله مباحثی است که شهرهای ایران با آن مواجه هستند و با توجه به اهمیت موضوع پرداختن به مباحث فرهنگی طی سال‌های متمادی توسط مقام معظم رهبری گوشزد شده است؛ یکی از راهکارهای مقابله با جنگ ترکیبی زنده نگه‌داشتن فرهنگ اصیل و ایرانی-اسلامی است.

سلیمیان خاطرنشان کرد: خطه طلایی ایران داشته‌های فرهنگی فراوان و چهره‌های ماندگار بسیاری دارد و اگر با کاهلی و کم‌همتی خودمان اجازه دهیم این ارزش‌ها به دست فراموشی سپرده شود، آیندگان ما را نخواهند بخشید و مورد تهاجم فرهنگی قرار خواهیم گرفت.

وی با بیان اینکه شورای اسلامی زرین‌شهر در دوره ششم پرداختن به مباحث فرهنگی را سرلوحه خود قرار داده است، گفت: برگزاری هفته نکوداشت زرین‌شهر فرصت مناسبی است که در آن شهروندان به‌ویژه نسل جوان بیشتر با آثار تاریخی و پیشینه تاریخی شهر و مفاخر آن آشنا شوند و در میان هیاهوی شهری به جایی که در آن ساکن هستند، بیشتر فکر کنند؛ از این‌رو برنامه‌های متعدد و متنوعی برای این هفته در نظر گرفته شده است که به مرحله اجرا خواهد رسید.

کد خبر 663588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.