پروژه‌های شهری اراک زیر ذره‌بین شورای ششم

نظارت دقیق شورای اسلامی شهرها بر فعالیت‌های عمرانی با هدف افزایش کیفیت احداث پروژه‌ها یکی از موضوعات مهم و ضروری شهرها است؛ این موضوع در دوره ششم مدیریت شهری اراک بیشتر مورد توجه قرار گرفت تا شهروندان از منافع حاصل از اجرای این پروژه‌ها بهره‌مند شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، انجام دقیق نظارت‌ها در حوزه‌های مختلف به‌ویژه نظارت بر کیفیت ساخت پروژه‌ها، از دوباره‌کاری و هدر رفت منابع جلوگیری می‌کند و رضایت‌مندی شهروندان را به‌همراه دارد؛ در پروژه‌های عمرانی باید در کنار توجه به صرفه و صلاح سازمان و رعایت اصل صیانت از منابع، به تخصص و ارزش‌های انسانی نیز توجه کرد و به اصولی همچون زمان‌بندی، مدیریت هزینه، هماهنگی، مشاوره تخصصی و نظارت که مسائل اصلی در این پروژه‌ها هستند، توجه ویژه صورت گیرد و با تقویت حضور میدانی، فرایند نظارت و اجرای پروژه‌ها با جدیت پیگیری شود.

طبق قانون اساسی برای پیشبرد سریع برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم با توجه به مقتضیات محلی، اداره امور هر روستا، بخش، شهر، شهرستان یا استان با نظارت شورایی به نام شورای ده، بخش، شهر، شهرستان یا استان انجام می‌شود که اعضای آن را مردم همان محل انتخاب می‌کنند.

قانون نظارت بر اموری همچون روند اجرای پروژه‌های شهری را بر عهده شورها گذاشته است که در همین راستا بازدید میدانی اعضای کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر اراک به با محوریت بررسی روند اجرای پروژه‌های شهرداری به‌ویژه پروژه احداث ساختمان شهرداری منطقه سه و مجتمع آفتاب صورت گرفت تا روند پیشرفت این پروژه‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

یکی دیگر از اقدامات دوره ششم مدیریت شهری اراک تعیین تکلیف پروژه‌های معلق و نیمه‌تمام شهری است، زیرا تأخیر در اجرا و تکمیل پروژه‌های مختلف عمرانی، فرهنگی، ورزشی و خدماتی می‌تواند آثار زیان‌باری برای کارفرما و مردمی که قرار است از منافع این پروژه‌ها بهره‌مند شوند، برجای گذارد.

حدود ۲۱۳ پروژه خرد و متوسط و کلان امسال در دستور مدیریت شهری اراک است که بیشترین آنها با ۱۰۰ پروژه در معاونت خدمات شهری تعریف شده و ۸۵ پروژه نیز در حوزه معاونت عمرانی است و تاکید شورای ششم این شهر، برآورد منطقی و واقعی پروژه‌ها، رفع مشکلات حقوقی بعضی پروژه‌ها و تمرکز بر اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام است؛ یکی دیگر از مطالبات شورا از شهرداری اراک در حوزه عمرانی، به‌کارگیری ناظران توانمند و داری تجربه است تا بتوانند انحرافات و اشکالات را به موقع و به‌خوبی تشخیص دهند.

موضوع دیگر تشکیل بانک اطلاعات پروژه است که به شورا در نظارت بهتر و ارزیابی پروژه کمک خواهد کرد؛ با توجه به اینکه شورای ششم اراک امسال حدود ۷۰ درصد از بودجه شهر را به پروژه‌های عمرانی اختصاص داده است، شهردار این شهر باید با رویکرد جدیدی پروژه‌های عمرانی را مدیریت کند.

پروژه‌های شهری اراک زیر ذره‌بین شورای ششم

تناسب بین بودجه و میزان پیشرفت پروژه‌ها، معیار سنجش عملکرد پیمانکاران است

وحید میرنظامی، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر اراک می‌گوید: وقتی سند بودجه تدوین می‌شود، مباحث مالی پروژه‌ها در آن پیش‌بینی می‌شود و در این راستا یکی از وظایف شورای اسلامی شهر رصد میزان پیشرفت پروژه‌ها با توجه به اعتبارات تخصیص داده شده است.

وی می‌افزاید: به‌تازگی دو پروژه مجتمع آفتاب و ساختمان شهرداری منطقه سه به‌دلیل شرایط ویژه‌ای که دارد، مورد بررسی میدانی قرار گرفت؛ پروژه مجتمع آفتاب به‌درستی جانمایی نشده است، چراکه با توجه به تک هسته‌ای بودن شهر اراک، هسته مرکزی شهر دیگر ظرفیت اجرای پروژه‌های تجاری را ندارد.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر اراک با اشاره به اینکه احداث پروژه مجتمع آفتاب در دوره‌های قبلی انجام شده است، ادامه می‌دهد: احداث این پروژه نزدیک به ۱۷ سال به‌طول انجامیده است و حال ما با این مشکلات مواجه شده‌ایم، ایراد دیگر این پروژه نحوه برآورد آن است که توسط شهرداری و به شکل غیرتخصصی صورت گرفته و موجب افزایش هزینه‌های پروژه شده است.

وی تصریح می‌کند: در حال حاضر نگرانی ما سرعت بسیار پایین اجرای پروژه است که امیدواریم طرف مقابل شهرداری به زمان‌بندی قید شده در قرارداد متعهد باشد و پروژه را به سرانجام برساند.

میرنظامی با ابراز خرسندی از پیشرفت مناسب پروژه‌های شهرداری منطقه سه اظهار می‌کند: یکی از چالش‌های اساسی حاضر در شهرداری نبود فضای مناسب برای خدمت‌رسانی است که در مناطق دو، سه و چهار با بیشترین مشکلات در این زمینه مواجه هستیم، چراکه ساختمان‌ها ایمنی لازم را ندارد و شهرداری در حال پیگیری این مشکل است.

وی ادامه می‌دهد: ما در این بازدید تناسب بین بودجه پیش‌بینی شده و میزان پیشرفت پروژه را معیار سنجش عملکرد پیمانکاران قرار دادیم تا نظارت شهرداری در این زمینه نیز ارزیابی شود که بر اساس این معیارها می‌توان گفت که پیشرفت پروژه آفتاب در حد انتظار شورای اسلامی شهر اراک نبوده است.

پروژه‌های شهری اراک زیر ذره‌بین شورای ششم

ساختمان شهرداری منطقه ۳ تا اوایل سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد

حجت‌الله مرادی، معاون امور زیربنایی و حمل‌ونقل شهرداری اراک اظهار می‌کند: در حال حاضر در زمینه پروژه‌های مجتمع آفتاب و احداث ساختمان منطقه سه شهرداری به دلیل طولانی شدن زمان احداث حساسیت‌هایی وجود دارد که به‌دنبال آن اعضای شورای اسلامی بازدیدی از روند اجرای این دو پروژه داشتند.

وی با اشاره به اینکه احداث پروژه مجتمع آفتاب از حدود ۱۷ سال پیش آغاز شده اما هنوز به سرانجام نرسیده است، می‌افزاید: آنچه در حال حاضر در این زمینه اهمیت دارد این است که پروژه هرچه زودتر به سرانجام برسد و همین موضوع می‌طلبد با حساسیت ویژه‌تری این کار را دنبال کنیم.

معاون امور زیربنایی و حمل‌ونقل شهرداری اراک تصریح می‌کند: در همین راستا از سال گذشته قراردادی با جهاد نصر برای تکمیل این پروژه منعقد کرده‌ایم که زمان‌بندی آن ۱۸ ماهه است و امیدواریم طبق همین زمان‌بندی، پروژه تا تیرماه سال آینده به اتمام برسد.

وی با بیان اینکه احداث ساختمانی با ۴۳۰۰ متر زیربنا در چهار طبقه به عنوان ساختمان اداری شهرداری منطقه سه از حدود دو سال پیش آغاز شده است، ادامه می‌دهد: اواخر سال گذشته قرارداد جدید این پروژه با رقم ۴۵ میلیارد تومان منعقد شد، قرارداد اولیه کار نیز با تخصیص ۱۳ میلیارد تومان منعقد شده بود که طی آن اسکلت ساختمان اجرا شد.

مرادی می‌گوید: به جز پروژه‌های مجتمع آفتاب و احداث ساختمان منطقه سه، دیگر پروژه‌های شهرداری طبق زمانبندی در حال انجام است؛ پروژه باغ ایرانی نیز یک مورد استثنا است، از جایی که جانمایی این پروژه مناسب نبوده و نقشه‌های آن نیز کامل نیست، کار چندانی برای آن انجام نشده است و در صورتی که محل جدید پروژه مشخص شود، عملیات اجرایی آن را آغاز خواهیم کرد.

کد خبر 663544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.