رونق اقتصادی شهر مرواریدهای سرخ

زازران به دلیل وجود باغات فراوان در کوچه پس کوچه‌ها و نوع متفاوت آلبالو، به شهر مرواریدهای سرخ معروف است. طی سال‌های اخیر با وجود آسیب‌هایی که تولید محصول در باغات شهر را تحت تاثیر قرار داده است، به همت مدیریت شهری تولید آلبالو از رشد مناسبی برخوردار بوده و به یک برند برای شهر تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برندسازی شهری نقش مهمی در رونق گردشگری و اقتصاد شهر دارد و می‌تواند در دو حوزه طبیعی و کالبدی اتفاق بیفتد. یکی از چالش‌های شهرهای کشور به ویژه آنهایی که پیشینه روستایی داشته‌اند، حفظ منابع طبیعی، فضای سبز و باغات است. نگهداشت منابع طبیعی شهرها علاوه بر حفظ زیست‌پذیری می‌تواند به رونق گردشگری شهر نیز کمک کند.

زازران شهری از توابع شهرستان فلاورجان در غرب استان اصفهان است؛ این شهر به نام مرواریدهای سرخ شناخته می‌شود. هم‌زمان با آغاز فصل تابستان برداشت آلبالو در شهر زازران آغاز و باغداران این محصول را به عنوان یک‬ میوه سودمند از سطح باغات شهر جمع‌آوری می‌کنند.

زازران به دلیل وجود باغات فراوان در کوچه پس کوچه‌ها به شهر آلبالوها معروف است و کیفیت آلبالوی تولیدی در آن با سایر نقاط متمایز است. طی سال‌های اخیر به همت مدیریت شهری و تلاش برای حفظ باغات، کشت و تولید آلبالو از رشد مناسبی برخوردار بوده است. شناسایی پتانسیل‌های شهر در حوزه گردشگری یکی از برنامه‌های مهم مدیریت شهری است و با توجه به اینکه مساحت قابل توجهی از باغ‌های آلبالو شهر هم به لحاظ کمی و هم از نظر کیفی مطلوب است، به عنوان برند شهر تعریف شده است.

این محصول اواخر خرداد تا نیمه تیرماه قابل برداشت است و در این مدت زمینه اشتغال ۳۰۰ نفر به صورت روزانه برای برداشت ۵۰۰ تن محصول فراهم می‌شود، در راستای معرفی بیشتر شهر هر ساله جشنواره شهر مرواریدهای سرخ و برداشت آلبالو برگزار و تمبر مربوط به آلبالو رونمایی می‌شود.

رونق اقتصادی شهر مرواریدهای سرخ

یکی از طرح‌هایی که شهرداری به منظور برندسازی و حفظ باغات شهر در دست اجرا دارد و در حال پیگیری است، طرح باغ‌شهر زازران به منظور جلوگیری از کوچک‌سازی املاک و باغات است که در قالب طرح باغ‌شهر چهار نقطه از باغات قدیمی شهر را در بر می‌گیرد. باغات محدوده و حریم شهر شناسایی شده و مدیریت شهری به دنبال آن است که با الحاق این محلات به شهر بتواند این طرح را اجرایی کند. طرح باغ‌شهر زازران در اداره کل جهاد کشاورزی استان در حال پیگیری است.

رونق شهر از سال ۱۳۹۶ تاکنون از حیث درآمدزایی به دلیل معرفی برند شهر (مرواریدهای سرخ) افزایش داشته است؛ برخی باغداران سلیقه به خرج داده‌اند و خریداران را تشویق به چیدن آلبالو می‌کنند که همین موضوع سبب افزایش گردشگر و خرید آلبالو توسط آنها شده است.

اجرای طرح پهنه‌بندی باغات در راستای جلوگیری از تغییر کاربری

یدالله مومن‌زاده، شهردار زازران می‌گوید: زازران از قدیم باغات زیادی داشته است و می‌توان نحوه شکل‌گیری باغات را در قالب دو تا سه دوره تعریف کرد، یکسری باغات تا سال ۱۳۸۴ شکل گرفته و بعضی دیگر از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۵ ایجاد شده است، تعدادی از باغات نیز به دلیل تغییر کاربری‌های به صورت غیرمجاز احداث شده است.

وی با اشاره به نقش مدیریت شهری در توسعه باغات، می‌افزاید: نخستین اقدام شهرداری تقسیم‌بندی باغ‌هایی است که تا قبل از سال ۱۳۸۴ شکل گرفته و طبق قانون برای آنها مجوز صادر شده است.

رونق اقتصادی شهر مرواریدهای سرخ

شهردار زازران خاطرنشان می‌کند: منطقه‌بندی و پهنه‌بندی حریم شهر آماده و نقشه هوایی تهیه شده است. طرح باغ‌شهر در استانداری مطرح و پس از تأیید به سازمان جهاد کشاورزی ارسال شده است؛ امیدوارم پس از بررسی قدمت باغات، امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی جواب طرح پهنه بندی حریم را ارائه کند.

مومن‌زاده اضافه می‌کند: نخستین ویژگی طرح پهنه‌بندی جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیر مجاز، تفکیک و کوچک شدن زمین‌های کشاورزی است.

وی تصریح می‌کند: پیگیری‌ها برای اجرای طرح پهنه‌بندی باغات انجام شده است و کشاورزان و باغداران از این طرح استقبال کرده‌اند؛ مدیریت شهری نیز با تمرکز روی آن از تفکیک و تغییر کاربری باغات و ساخت‌وسازهای غیرمجاز جلوگیری می‌کند.

شهردار زازران با بیان اینکه برخورد با متخلفان خارج از محدوده شهر وظیفه جهاد کشاورزی است، تاکید می‌کند: طی سال‌های شیوع کرونا، برخی آپارتمان‌نشین‌های ساکن در کلانشهر اصفهان به سمت زازران آمدند و با خرید باغات اقدام به تفکیک غیرمجاز کردند، برخی کشاورزان نیز با بالا رفتن ارزش ملک خود اقدام به فروش برای رفتن به اصفهان کردند و در این بین یک فرآیند مخرب شکل گرفت.

رونق اقتصادی شهر مرواریدهای سرخ

جشنواره آلبالوها اواخر خردادماه برگزار می‌شود

مومن‌زاده می‌گوید: شهرداری مالکیت باغات شهر زازران را ندارد؛ باغ‌ها شخصی است و اقدامات شهرداری تنها در راستای حفظ و توسعه باغات است.

وی با اشاره به تأثیر خشکسالی بر میزان محصول باغات، می‌افزاید: طی یک بازه زمانی خشکسالی تأثیر مستقیم روی تولید محصولات باغی گذاشته است و شاهد خشک شدن بعضی درختان بودیم که موجب کاهش تولید شد و اشتغال تعداد زیادی از افراد را تحت تأثیر قرار داد، در نتیجه مردم به سمت ویلاسازی و تغییر کاربری رفتند.

شهردار زازران با بیان اینکه امسال وضعیت آب نسبت به سال‌های قبل بهتر است و امید می‌رود تولید باغات دوچندان شود، خاطرنشان می‌کند: از اواخر خرداد تا اوایل تیرماه، جشنواره آلبالوها برگزار می‌شود؛ لذا با توجه به نزدیکی زازران به اصفهان مردم از نقاط مختلف به شهر زازاران سفر و ضمن شرکت در جشنواره آلبالوها از کوچه باغات شهر مرواریدهای سرخ دیدن می‌کنند.

مومن‌زاده اظهار می‌کند: گردشگران می‌توانند با نرخ پایین‌تر از مرکز شهرها، میوه‌های بهاره به ویژه آلبالو را خریداری و در این فضای اقتصادی با خرید میوه از باغ‌داران به صورت مستقیم به معیشت کشاورزان و به طور غیرمستقیم به رونق شهر و حفظ باغات کمک کنند.

وی ادامه می‌دهد: نمایشگاه مرواریدهای سرخ در قالب برپایی غرفه‌های متعدد به منظور فروش محصولات باغی از اواخر خردادماه دایر می‌شود، از طرفی طی هماهنگی‌هایی که با بانوان خانه‌دار انجام داده‌ایم در این نمایشگاه به صورت مستقیم مراحل تولید شربت و مربای آلبالو انجام می‌شود و در معرض دید بازدیدکنندگان به فروش می‌رسد.

کد خبر 663508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.