از تراژدی زمین سوخته تا بیم رژیم صهیونیستی از مانور حزب‌الله لبنان

حوادث و اظهار نظر های مقامات در خصوص اتفاقات جاری مهم را در بسته خبری سیاست بین الملل امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسته سیاست بین الملل به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در یک هفته گذشته می‌پردازد:

باخموت، تراژدی زمین سوخته

وزارت دفاع روسیه بامداد یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که در مسیر تاکتیکی آرتیموفسک، در نتیجه اقدامات تهاجمی واحدهای واگنر و با حمایت هوایی و توپخانه‌ای گروه «یوگ»، آزادسازی شهر آرتموفسک کامل شد.

این در حالی است که یوگنی پریگوژین فرمانده گروه شبه نظامی واگنر شنبه در پیامی تصویری که در تلگرام منتشر شد، گفت که تمام شهر باخموت ظهر روز شنبه توسط نیروهای واگنر تصرف شده است.

پریگوژین ادامه داد که این عملیات با نام «چرخ گوشت باخموت» در ۸ اکتبر سال گذشته (۱۶ مهر ۱۴۰۱) آغاز شد و به مدت ۲۲۴ روز ادامه داشت.

بیم رژیم صهیونیستی از مانور حزب‌الله لبنان

سازمان پخش رژیم صهیونیستی به نقل از رئیس سازمان اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی گزارش داد: نصرالله با پرتاب پهپاد از سوریه مرتکب اشتباهی می‌شود که چه‌بسا منجر به جنگی بزرگ شود.

وی افزود: هرگونه تشدید تنش علیه ما از سوریه یا لبنان، چه‌بسا منجر به درگیری گسترده‌ای با حزب‌الله در لبنان شود.

حزب الله روز یکشنبه (۳۱ اردیبهشت ماه) و چند روز مانده به بیست و سومین سالگرد آزادسازی جنوب لبنان از دست نظامیان رژیم اشغالگر صهیونیستی در جنوب لبنان رزمایش برگزار کرد.

این رزمایش در یکی از پادگان‌های حزب الله در جنوب لبنان نزدیک به منطقه ملیتا برگزار و در آن از گلوله‌های جنگی استفاده و موشک‌ها و خودروهای نظامی به نمایش گذاشته شد.

در این رزمایش، یگان‌های تخصصی از رسته‌های مختلف نظامی حزب الله لبنان حضور داشتند.

توافق ایروان و باکو برای به رسمیت شناختن تمامیت ارضی یکدیگر

منابع خبری جمهوری آذربایجان اعلام کردند که در نشست سه جانبه پنجشنبه روسای جمهور روسیه و ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مسکو، ایروان و باکو برای به رسمیت شناختن تمامیت ارضی همدیگر به توافق رسیدند.

در این نشست که به میزبانی ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه و با حضور الهام علی‌اُف رییس جمهور آذربایجان و نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان برگزار شد، طرفین از پیشرفت مذاکرات برای دستیابی به صلح خبر دادند.

بنا به اعلام این رسانه، ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه در این نشست، توافق باکو و ایروان بر سر تمامیت ارضی آذربایجان و ارمنستان را مهم ارزیابی کرد و گفت: بقیه مسائل موجود بین دو کشور در درجه دوم اهمیت قرار دارد.

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان نیز در این نشست گفت: ارمنستان و آذربایجان بر سر به رسمیت شناختن متقابل تمامیت ارضی یکدیگر به توافق رسیده‌اند و پیشرفت خوبی در جهت عادی سازی روابط دوجانبه داریم.

وی خواستار حل مساله حقوق و امنیت ارامنه ساکن قره باغ در چارچوب سازوکار بین‌المللی شد و افزود: امیدواریم به زودی گفتگوی سازنده بین باکو و ارامنه ساکن خانکندی آغاز شود.

الهام علی‌اُف رئیس جمهور آذربایجان نیز در این نشست گفت: با توجه به اینکه ارمنستان قره باغ را به عنوان بخشی از آذربایجان به رسمیت می‌شناسد، امکان دستیابی به توافق صلح بین باکو و ایروان وجود دارد.

علی‌اُف همچنین بدون ذکر جزئیات افزود: پیش نیازهای جدی برای عادی سازی روابط بین باکو و ایروان بر اساس به رسمیت شناختن تمامیت ارضی یکدیگر وجود دارد.

ناتوبازی!

نشریه فارن‌پالیسی حین جنگ همه‌جانبه روسیه و اوکراین که در آستانه نشست آتی ناتو تشدید شده است، اعلام کرد نباید وعده عضویت در ناتو به کی‌یف داده شود. این تحلیل در ادامه سخنان برخی سیاستمداران غربی است که اعتقاد دارند نباید فعلاً به صورت رسمی و رودررو با روسیه وارد جنگ شد.

بعد از حمله یک گروه شبه‌نظامی که دوشنبه از مرز اوکراین وارد منطقه «بلگورود» روسیه شدند، «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه ۲۴ مه (چهارشنبه) تهدید کرد مسکو بسیار سخت و خشن به حملات بیشتر پاسخ خواهد داد.

ارتش روسیه سه‌شنبه اعلام کرد شبه‌نظامیانی را که به بلگورود در منطقه مرزی روسیه حمله کردند، نابود کرده و بیش از ۷۰ شبه‌نظامی اوکراینی را کشته و سایرین را به داخل اوکراین بازگردانده است

شویگو گفت: ما به پاسخ دادن به این اقدامات شبه‌نظامیان اوکراینی به سرعت و بسیار سخت ادامه خواهیم داد. دست‌کم ۸ غیرنظامی در حمله یک گروه شبه‌نظامی که دوشنبه از مرز اوکراین وارد منطقه بلگورود روسیه شدند، زخمی شدند. وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای بعد از این حمله اعلام کرد: رژیم کی‌یف که متحمل شکست در شهر آرتموفسک (باخموت) شده بود، اقدام به انجام اقدامات تروریستی علیه مردم غیرنظامی کرد.

«متیو میلر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به پرسشی درباره حمله به منطقه بلگورود روسیه، بدون اشاره به گزارش‌ها درباره استفاده شبه‌نظامیان از تجهیزات نظامی آمریکا در این حمله گفت واشنگتن از حملات اوکراین به خارج از مرزهایش حمایت نمی‌کند. او با این حال تاکید کرد ارائه سلاح‌های بیشتر برای اوکراین از جمله جت‌های جنگنده اف ۱۶ برای دولت آمریکا و متحدانش در اولویت قرار دارد.

دوئل دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان برای رکود!

نشست نمایندگان ارشد کاخ سفید و جمهوری‌خواهان در کنگره برای توافق حل بحران سقف بدهی‌های امریکا و ممانعت از نخستین ورشکستگی اقتصادی تاریخ این کشور پس از دو بار وقفه، بدون هیچ نتیجه‌ای پایان یافت و نگرانی‌ها از وقوع این اتفاق تلخ را جدی‌تر کرد.

مذاکرات در دو نوبت صبح و عصر و در مدت کمتر از یک ساعت برگزار شد اما خشم نمایندگان جمهوری‌خواه سبب شد کوین مک‌کارتی، رئیس‌مجلس نمایندگان در هر دو جلسه، توقف مذاکرات را اعلام کند و نکته جالب توجه اینکه به‌رغم زمان کوتاه تا ضرب‌الاجل تعیین شده وزارت خزانه‌داری برای افزایش سقف بدهی‌ها، زمان جدیدی برای برگزاری مذاکرات دموکرات‌های کاخ سفید و جمهوری‌خواهان کنگره مشخص نشده است.

حتی در واپسین ساعات شامگاه جمعه، مشاوران ارشد مک‌کارتی نسبت به نتیجه مذاکرات در نشست‌های چند روز آتی نیز ابراز تردید کردند و دلیل خود را سرسختی مقامات کاخ سفید برای پذیرش کاهش بودجه اجتماعی دانستند. مک‌کارتی در برابر خبرنگاران گفت: «این واقعاً ناامیدکننده است که آنها با این دیدگاه پای مذاکرات بیایند که ما بپذیریم در سال آینده نیز مانند امسال بیش از سال‌های گذشته خرج کنیم.»

این دیدگاه در حالی بیان شده است که براساس پیش‌نویس شرایط مجلس نمایندگان برای افزایش سقف بدهی امریکا، کاهش حدود ۱۸ تا ۳۰ درصدی هزینه‌های اجتماعی برای کاخ سفید تعریف شده است که به باور کارشناسان اگر تیم بایدن با آن کنار بیاید، بدون‌شک دولت دموکرات امریکا در سال‌های پیش‌رو برای تحقق وعده‌های اجتماعی رئیس‌جمهور با مشکلات بسیاری روبه‌رو خواهد بود.

کارین ژان‌پیر، سخنگوی کاخ سفید که در روزهای اخیر به همراه جو بایدن به نشست گروه ۷ در هیروشیمای ژاپن رفته است، گفت: «بدون‌شک اختلافات جدی بسیاری داریم و این امر می‌تواند روند مذاکرات را دشوار کند، اما این به معنای شکست ما نیست و تیم رئیس‌جمهور به دنبال راهکارهای منطقی مورد توافق دو حزب برای متقاعد کردن کنگره هستند. گرچه این توافق تا حد زیادی به مک‌کارتی ارتباط دارد ولی ما به آینده بسیار خوشبین هستیم.»

کد خبر 663506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.