نبرد تورم در اقتصاد آمریکا به پایان نرسیده است / پیش‌بینی افزایش نرخ بهره فدرال رزرو

یک تحلیلگر مسائل اقتصادی و بانکی گفت: تا زمان کاهش میزان تقاضای مسکن و دارایی بلندمدت، نرخ بهره افزایشی پیش‌بینی می‌شود.

مهرداد حاجی‌زاده‌فلاح در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در ایالات متحده، نرخ‌های بالای بهره، هزینه‌های استقراض را به‌شدت افزایش داده و موجب کاهش رشد در بخش‌هایی همچون مسکن شده است که در ورشکستگی‌های اخیر سه بانک آمریکایی نیز نقش داشته است. تا زمان کاهش میزان تقاضای مسکن و دارایی بلندمدت نیز، نرخ بهره افزایشی پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: این ممکن است آخرین افزایش نرخ بهره در سال جاری باشد. افزایش شدید نرخ بهره، زمانی که قیمت‌ها در ایالات متحده با سریع‌ترین سرعت در دهه‌های اخیر افزایش پیدا کرد، رشد کرد؛ نرخ‌های بهره بالاتر، خرید خانه، وام گرفتن برای گسترش کسب‌وکار یا پرداخت بدهی‌های دیگر را گران‌تر می‌کند، با افزایش این هزینه‌ها، مسئولان انتظار کاهش تقاضا و کاهش قیمت‌ها را دارند.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی و بانکی با بیان اینکه رشد اقتصادی ایالات متحده با کاهش سرمایه‌گذاری شرکت‌ها کاهش پیدا می‌کند، گفت: از زمانی که فدرال رزرو درگیری خود را در بحث نرخ بهره، به عنوان اساسی‌ترین ابزار سیاست پولی را آغاز کرد، افزایش قیمت‌ها در ایالات متحده نشانه‌هایی از تعدیل را نشان داد.

حاجی‌زاده اضافه کرد: در ماه مارس، تورم، روی نقطه پنج درصد پایین‌ترین سطح طی دو سال گذشته بود که برای فدرال رزرو که نرخ دو درصدی را هدف قرار داده است، به طرز ناراحت‌کننده‌ای بالا است. خطرات برای اقتصاد آمریکا با کاهش فعالیت در حال افزایش است.

به نظر نمی‌رسد نبرد تورم تمام شده باشد

وی ادامه داد: ترس از رکود در ماه جاری امروز در اقتصاد بسیار وجود دارد. به نظر نمی‌رسد نبرد تورم تمام شده باشد، اما آمریکا در شرایطی است که شاهد کاهش تدریجی تورم است و در فضایی که نرخ‌های بهره بالا است، باید فعالیت‌های تجاری را محدود کند که این کار موجب کاهش بیشتر تورم در ماه‌های آینده خواهد شد.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی و بانکی گفت: مشتریان در ماه‌های اخیر به دلیل نگرانی‌های اقتصادی محتاط‌تر شده‌اند و شرکت‌ها در واکنش به افزایش قیمت‌ها، دوباره منابع خود را کاهش داده‌اند. فدرال رزرو به سرعت نرخ‌ها را افزایش داده است و ممکن است در نهایت تأثیر آن در اعداد اصلی تورم نشان داده شود. اما داده‌های اخیر این پیشرفت را زیر سوال برده است.

حاجی‌زاده اضافه کرد: به نظر می‌رسد فدرال رزرو به پایان چرخه افزایش نرخ بهره نزدیک می‌شود. نگرانی‌ها در مورد رکود اقتصادی، که فدرال رزرو در نشست سیاست‌گذاری بیست‌ویکم تا بیست‌ودوم مارس خود نیز بر آن تاکید کرد و نگرانی‌ها در مورد استرس بخش بانکی، بازارها را تشویق کرده است تا قیمت‌ها را تا پایان سال ۲۰۲۳ حداقل ۲۵ واحد کاهش دهند.

وی ادامه داد: در مواجهه با تورمی که بیش از دو برابر هدف دو درصدی فدرال رزرو، قدرت مداوم در بازار کار و کاهش قابل توجه استرس بخش بانکی در چند هفته گذشته است، احتمال کاهش نرخ کمتر از نرخ‌های بالاتر به نظر می‌رسد. بازدهی دو ساله خزانه‌داری آمریکا که معمولاً منعکس‌کننده انتظارات نرخ بهره کوتاه‌مدت است، در ماه گذشته نزدیک به ۷۵ واحد افزایش داشته است زیرا داده‌ها چشم‌انداز کاهش نرخ را کاهش داده است.

انتظار بارهای مالی برای افزایش نرخ بهره

تحلیلگر مسائل اقتصادی و بانکی گفت: در بخش داده‌ها، علی‌رغم کاهش نرخ تورم در ماه مارس، هنوز کارهای زیادی برای بازگشت به هدف دو درصدی باید انجام شود. باید توجه داشت که به دلیل تورم مسائل مربوط به نرخ بهره، به نرمی در بازار آمریکا وجود دارد، ورشکستگی‌های اخیر بانک‌ها و در نتیجه عقب‌نشینی پیش‌بینی شده در وام‌دهی، احتمالاً بر اقتصاد تأثیر می‌گذارد.

حاجی‌زاده اضافه کرد: تصمیم فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره به اتفاق آرا، مورد انتظار بازارهای مالی بود که به دنبال سرنخ‌هایی در مورد اقدامات بعدی این بانک هستند. این بانک در بیانیه‌ای کتبی، دستورالعمل‌های قبلی را که در ماه مارس ارائه کرده بود، لغو کرد و گفت: «ممکن است برخی سیاست‌گذاری‌های بیشتر برای کنترل تورم مناسب باشد.»

وی تصریح کرد: با توجه به این موارد، فدرال رزرو همچنان می‌تواند بسته به اتفاقی که در ماه‌های آینده رخ می‌دهد، نرخ بهره را افزایش دهد. تورم در جهت درستی در حال حرکت است، اما پیشرفت ناهموار بوده است. بنابراین توقف در اقدامات نرخ، مناسب است، اما اگر تورم ثابت شود، انقباض بیشتر قابل قبول است.

کد خبر 663393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.