دستاوردها و پیامدهای عملیات بیت‌المقدس

«فتح خونین‌شهر از آن جهت به یک دستاورد نظامی موفق تبدیل شد که کارشناسان نظامی غربی در دیداری که به دعوت صدام از این شهر داشتند، اذعان به نفوذناپذیر بودن خرمشهر کرده بودند؛ اما سلحشوران ایران اسلامی با آزادی خرمشهر معادلات نظامی ارتش‌های بزرگ استعماری جهان را زیر سوال بردند.»

به گزارش خبرنگار ایمنا و بر اساس یادداشتی که محمدرضا بکرانی، استاد دانشگاه و پژوهشگر دفاع مقدس در اختیار خبرگزاری ایمنا قرار داده است: «آزادی خرمشهر در سوم خردادماه سال ۱۳۶۱ در یکی از بزرگ‌ترین عملیات‌های دوران طلایی دفاع مقدس رقم خورد و با دستاوردهای بزرگ نظامی و سیاسی در عرصه بین‌الملل همراه بود تا جایی‌که پس‌لرزه‌های آن، دیکتاتور بغداد، همراهان غربی‌اش و حکام عرب حاشیه خلیج فارس را به فکر راهبردی جدید در مواجه با ایران سوق داد و این پیروزی افزایش اقتدار سیاسی جمهوری اسلامی ایران را در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی به همراه داشت.

فتح خرمشهر چنان تابلویی از نمایش قدرت خلق کرد که حامیان بین‌الملل و عرب‌های حاشیه‌نشین خلیج فارس را به تکاپو انداخت تا از گسترش انقلاب اسلامی و تقویت تشیع در منطقه جلوگیری کنند، شکست عراق از ایران در عملیات بیت‌المقدس، تغییر نگرش نسبت به نحوه برخورد با ایران اسلامی مقتدر را به دنبال داشت تا جایی که در راهبرد جدید، دشمن وادار به ارائه بسته پیشنهادی آتش‌بس شد و قطعنامه‌های متعدد هم از سوی شورای امنیت سازمان ملل صادر شد.

تغییر نگرش جهانی نسبت به توانمندی نیروهای مسلح ایران در ابتکار و خلاقیت از دیگر دستاوردهای سیاسی فتح خرمشهر بود، چرا که برتری ایران در عملیات بیت‌المقدس زمینه ایجاد نگرانی و وحشت را در بین حامیان عراق در عرصه بین‌الملل که با کمک‌های مالی و تسلیحاتی به پیروزی عراق امیدوار بودند، فراهم آورده بود، از سوی دیگر پیروزی رزمندگان در عملیات بیت‌المقدس، اقتدار سیاسی جمهوری اسلامی ایران در سطح بین‌الملل را افزایش داد.

دستاوردهای بی‌نظیر نظامی فتح خرمشهر بعد دیگری از عملیات ظفربخش بیت‌المقدس بود. در این عملیات شهرهای خرمشهر، هویزه، پادگان حمید و وسعتی به پهنای ۵۴۰۰ کیلومتر مربع از خاک ایران آزاد و بخش وسیعی از نیروها و ماشین‌های جنگی دشمن منهدم شد، غنایم فراوانی به‌دست آمد و نزدیک به ۱۹ هزار سرباز عراقی به اسارت در آمدند.

دستاوردهای فتح خرمشهر آن‌چنان چشمگیر بود که صفحات دفتر تاریخ نتوانست آن را به خوبی به تصویر بکشد. آزادی خرمشهر تنها راندن دشمن از وطن نبود، قصه خون و آتش بود که در آن مردانگی‌ها را محک می‌زدند، سره از ناسره را اندازه می‌گرفتند و در میان خون و دود، تابلویی از نینوا را به نمایش می‌گذاشتند.

شاید بزرگترین دستاورد فتح خرمشهر را باید در جغرافیای فناناپذیر نقشه ایران‌زمین جست‌وجو کرد، دستاوردی که با در خون غلتیدن قهرمان این مرزوبوم رقم خورد و خرمشهر برای همیشه خرمشهر ماند.

فتح خونین‌شهر از آن جهت به یک دستاورد نظامی موفق تبدیل شد که کارشناسان نظامی غربی در دیداری که به دعوت صدام از این شهر داشتند، اذعان به نفوذناپذیر بودن خرمشهر کرده بودند؛ اما سلحشوران ایران اسلامی بدون توجه به موانع متعددی که بر سر راه آن‌ها بودند به پیش رفتند و با آزادی خرمشهر معادلات نظامی ارتش‌های بزرگ استعماری جهان را زیر سوال بردند.

برتری میدان نسبت به دیپلماسی را می‌توان در فتح خرمشهر به نظاره نشست، آن‌گاه که فتح‌الفتوح بیت‌المقدس چنان گرگ بغداد و حامیان آن را به وحشت انداخت که از در آتش‌بس وارد شدند و بسته‌های جدیدی را به دیپلمات‌های ایران ارائه دادند.»

کد خبر 663224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.