آمار رضایت به اهدای عضو بیماران مرگ مغزی در اصفهان ۶۰ تا ۷۰ درصد است

مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی مرکز آموزشی درمانی الزهرا(س) اصفهان گفت: آمار رضایت در اصفهان حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد است، اما با توجه به فرهنگ‌سازی در خانواده‌ها، آمار اهدا رو به افزایش است.

مریم خلیفه‌سلطانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در پاسخ به این پرسش که چند نفر در لیست انتظار پیوند عضو در استان اصفهان قرار دارند، اظهار کرد: تعداد افراد در لیست انتظار با توجه به پرونده بیماران که فعال یا غیرفعال باشد، به‌صورت روزانه تغییر می‌کند. حدود ۵۰۰ نفر در اصفهان در لیست پیوند کلیه هستند.

وی افزود: بیشترین عضوی که پیوند می‌شود کلیه و بعد از آن کبد است. اولویت داشتن پیوند اعضا نسبت به یکدیگر, با توجه به شرایط بیمار مشخص می‌شود، همچنین لازم است بدانیم که به طور کلی، دوام پنج‌ساله عضوهای پیوند شده، حدود ۷۰ درصد است، البته با پیشرفت علم این عدد افزایش پیدا می‌کند.

مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) اصفهان ادامه داد: به‌طور معمول افرادی که در لیست پیوند کبد و قلب قرار دارند، نسبت به افرادی که در لیست پیوند کلیه قرار دارند، در اولویت خواهند بود، زیرا فردی که نیاز به پیوند کلیه دارد می‌تواند با دیالیز به زندگی ادامه دهد، اما فردی که نیاز به پیوند کبد و قلب دارد، باید بسیار سریع عمل پیوند عضو برای او انجام شود.

وی درباره وضعیت رضایت خانواده‌های بیماران مرگ مغزی به اهدای عضو تصریح کرد: آمار رضایت در اصفهان حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد است، اما با افزایش اهدا با توجه به فرهنگ‌سازی که در خانواده‌های خود افراد می‌شود، این آمار نیز رو به افزایش است.

خلیفه‌سلطانی با بیان اینکه ثبت‌نام در سامانه اهدای عضو نوعی وصیت به‌شمار می‌رود، گفت: کارت اهدای عضو تمایل فرد را در زمان حیات نسبت به اهدای اعضایش بعد از مرگ مغزی نشان می‌دهد، اما قانون اهدای عضو در کشور این است که بعد از مرگ از اولیای دم رضایت می‌گیریم، هرچند آن فرد کارت اهدا داشته باشد.

وی اضافه کرد: تفاوت داشتن کارت اهدای عضو این است که اگر فردی در زمان حیات خود ثبت‌نام کرده باشد یا به‌صورت شفاهی گفته باشد که به این کار تمایل دارد، خانواده‌ها در آن شرایط سخت می‌توانند راحت‌تر و سریع‌تر تصمیم گیرند.

مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) اصفهان در خصوص نحوه ثبت‌نام کارت اهدای عضو، خاطرنشان کرد: یک وبگاه کشوری از انجمن اهدای عضو ایرانیان وجود دارد که با ثبت‌نام در این وبگاه، کارتی ارسال نمی‌شود و تنها اطلاع دادن به خانواده و ثبت‌نام در سامانه کفایت می‌کند. افرادی که روی دریافت کارت تأکید دارند، می‌توانند به طبقه همکف بیمارستان الزهرا (س) مراجعه کنند و در ساعات اداری با ارائه مدارک شخصی کارت دریافت کنند.

کد خبر 662900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.