کاهش صادرات محصولات تاجیکی در ۴ ماه نخست ۲۰۲۳

تجارت خارجی تاجیکستان در چهار ماه اول سال جاری بیش از ۲.۱ میلیارد دلار برآورد شده که نسبت به زمان مشابه سال ۲۰۲۲ به مبلغ ۶۷.۲ میلیون دلار کمتر است.

به گزارش ایمنا، تجارت خارجی تاجیکستان در چهار ماه اول سال جاری در قیاس با زمان مشابه سال گذشته به مبلغ ۶۷.۲ میلیون دلار کاهش یافته و ۲.۱ میلیارد دلار را تشکیل داده است.

آژانس آمار تاجیکستان با اعلام این مطلب گفت که کاهش مبادلات تجاری، در نوبه اول با کاهش ۳۳.۲ درصدی (۲۱۴ میلیون دلاری) عرضه محصولات تاجیکی به خارج مرتبط است.

تاجیکستان در ماه‌های ژانویه – آوریل امسال به مبلغ ۴۳۰.۵ میلیون دلار محصولات به خارج صادر و به مبلغ حدود ۱.۷ میلیارد دلار و ۹.۵ درصد (۱۴۶.۶ میلیون دلار) کمتر از دوره مشابه سال گذشته، کالا وارد کرده است.

به این ترتیب، تراز تجاری منفی ظرف این مدت حدود ۱.۳ میلیارد دلار را تشکیل داده است.

میزان صادرات محصولات حیوانی و گیاهی، به ویژه پنبه، محصولات معدنی همچنین برق، فلزات غیر گرانبها (آلومینیوم) و فرآورده‌ای حاصل از آنها نسبت به سایر کالاها بیشتر کاهش داشته است.

حجم واردات به نوبه خود عمدتاً به دلیل کاهش عرضه محصولات شیمیایی، آرد، چربی و روغن کم شده است.

تاجیکستان در ماه‌های ژانویه – آوریل سال جاری با ۱۰۲ کشور مختلف جهان روابط تجاری داشته است.

مهم‌ترین شریک تجاری تاجیکستان همچنان روسیه خواهد بود. در این چهار ماه دو کشور به مبلغ بیش از ۵۱۲ میلیون دلار دادوستد داشته‌اند.

بعد از روسیه، چین با ۴۵۸ میلیون دلار، قزاقستان با ۳۱۹ میلیون دلار، ازبکستان با ۱۳۰ میلیون دلار و ترکیه با ۱۲۵ میلیون دلار قرار دارند.

در میان ۵ شریک تجاری برتر تاجیکستان در چهار ماهه اول سال جاری، افزایش تجارت با روسیه ۷.۵ درصد، چین ۲.۱ درصد و ترکیه ۶.۳ درصد ثبت شده است.

این در حالی است که حجم مبادلات تجاری تاجیکستان با قزاقستان ۱۵.۱ درصد و ازبکستان ۲۵.۷ درصد کاهش یافته است.

منبع: فارس

کد خبر 662836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.