کاهش آلایندگی با بهره‌گیری از پایان‌نامه تقاضامحور دانشجوی اصفهانی ممکن می‌شود

روش نوین به کار رفته در طرح پایان‌نامه تقاضا محور تحت عنوان "طراحی مفهومی و ساخت نمونه مخزن جمع آوری دود خروجی به منظور کاهش آلایندگی خودرو در زمان راه اندازی سرد" بدون افزایش مواد گران‌بهای پس پالایشگر (کاتالیست)، برای نخستین‌بار در دنیا مطرح شده است.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان، در سی‌ویکمین همایش سالانه بین المللی مهندسان مکانیک ایران، پایان‌نامه مهدی تیموری، دانش آموخته دانشگاه صنعتی اصفهان موفق به کسب عنوان پایان‌نامه کارشناسی ارشد برتر شد. همچنین از ایمان چیت‌ساز، استادیار دانشگاه صنعتی اصفهان به خاطر راهنمایی این پایان نامه تقدیر به عمل آمد.

این پایان‌نامه تقاضامحور تحت عنوان "طراحی مفهومی و ساخت نمونه مخزن جمع آوری دود خروجی به منظور کاهش آلایندگی خودرو در زمان راه اندازی سرد" به درخواست مرکز تحقیقات موتور ایران‌خودرو و با راهنمایی ایمان چیت‌ساز و مشاوره محسن دوازده‌امامی اعضای هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک انجام شده است.

روش نوین به کار رفته در این طرح، بدون افزایش مواد گران‌بهای پس پالایشگر (کاتالیست)، برای نخستین‌بار در دنیا مطرح شده است و محققان امیدوارند پس از رفع چالش‌های جانمایی به صورت انبوه در خودروهای بنزینی مورد استفاده قرار گیرد و آلایندگی خودروها در زمان راه‌اندازی سرد که از عوامل مهم آلودگی زیست محیطی است؛ کاهش یابد.

یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد، عملیاتی شدن این فرآیند در خودروها، انتشار کربن مونوکسید را از ۲۰ درصد تا ۳۵ درصد، انتشار هیدروکربن‌ها را از ۲۵ درصد تا ۳۴ درصد و انتشار نیتریک اکسید را از ۴۱ درصد تا ۵۱ درصد کاهش می‌دهد.

امکان اخذ استانداردهای روز آلایندگی دنیا، کاهش مصرف سوخت از طرق تغیر استراتژی‌های کنترلی موتور و افزایش طول عمر روغن موتور از طرق کاهش استهلاک موتور، از دیگر دستاوردهای علمی و فنی این طرح هست.

محققان این طرح علاوه بر توسعه این دانش در داخل کشور، امکان صادرات فناوری مذکور به کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی را نیز در آینده پیش بینی می‌کنند.

گفتنی است؛ در حال حاضر از یافته‌های علمی این پژوهش دو مقاله در حوزه انرژی، حمل و نقل و خودرو منتشر شده است. دستاوردهای این طرح تحقیقاتی در بهمن ماه ۱۴۰۱ نیز عنوان برگزیده سومین جشنواره ملّی امیرکبیر را به‌دست آورده است.

کد خبر 662823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.