مرغ در گیر و دار اظهارات اتحادیه و مسئولان

در حالی که در هفته‌های اخیر قیمت مرغ افزایش یافته، دولت با ورود جدی به حوزه تولید و توزیع مرغ به دنبال ایجاد آرامش در این بازار است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از شروع سال جاری، نوسان قیمت در بازار مرغ یکی از موضوعاتی بود که موجب تغییرات مسئولان مربوطه شد و به دنبال آن دولت به طور جدی به این مسئله ورود کرد.

مرغ در سال‌های اخیر قیمت مصوب داشته و همواره در کل کشور این قیمت به طور ثابت بوده است، البته در برخی از برهه‌های زمانی به دلیل پیشی گرفتن عرضه از تقاضا، قیمت مرغ حتی به کمتر از قیمت مصوب نیز می‌رسد که در این مواقع دولت برای مدیریت بازار و جلوگیری از متضرر شدن تولیدکنندگان، اقدام به خرید مرغ و ذخیره آن به صورت مرغ منجمد می‌کند تا در زمان‌هایی که تقاضا بیشتر از تولید است بتواند با عرضه این مرغ منجمد در بازار، بخشی از تقاضا را پاسخ داده و از افزایش قیمت جلوگیری کند.

شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی به ریاست سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در روز دهم اردیبهشت ماه، نرخ مصوب هر کیلو مرغ را ۷۳ هزارتومان تعیین و تاکید کرد که با فروشندگان متخلف برخورد قانونی خواهد شد. البته باید توجه داشت اعلام قیمت برای آخرین حلقه تولید مرغ و نظارت بر فروشندگان تا زمانی که مشکلات تولید رفع نشده و نهاده‌های تولید با قیمت‌هایی که مبنای محاسبه نرخ‌های مصوب فروش مرغ است، به دست تولیدکنندگان نرسد نمی‌توان انتظار داشت مسئله به صورت ریشه‌ای رفع شود.

افزایش خودسرانه قیمت مرغ در بازار

مشاهدات در بازار مرغ نشان می‌دهد این تهدیدها تغییری در روند فروش مرغ ایجاد نکرده و حتی مرغ به کیلویی ۹۳ تا ۹۶ هزارتومان نیز رسید، قیمت‌هایی که به نظر می‌رسد خودسرانه افزایش یافته است. مردم نیز از کمبود مرغ در بازار و یا قیمت‌های سرسام‌آور شکایت دارند. آنچنان که یک بانوی سرپرست خانوار به خبرنگار ایمنا می‌گوید: «شب گذشته به چندین مرغ فروشی سر زدم اما نتوانستم مرغ با قیمت مصوب تهیه کنم. این قیمت‌ها برای مرغ که یکی از مهم‌ترین اجزای سفره است بسیار زیاد است و توانایی تأمین آن را ندارم.»

همچنین در بخش فروش مرغ به صورت قطعه‌ای نیز، خبری از قیمت‌های مصوب نیست. در این بخش قانون و معیاری برای تعیین قیمت وجود ندارد و آنچنان که در سطح بازار مشاهده می‌شود، فیله مرغ حتی تا کیلویی ۱۸۵ هزارتومان نیز در بازار عرضه شده است.

در یک ماه گذشته که قیمت مرغ افزایش یافت مسئولان دلیل آن را کمبود عرضه ناشی از کاهش انگیزه تولید در دو ماه پیش از آن دانسته و این وعده را دادند که با افزایش عرضه در ماه‌های آینده، قیمت مرغ کاهش یابد. اما این اتفاق نیفتاد.

البته عواملی همچون افزایش قیمت جوجه یکروزه به محدوده ۳۰ هزارتومان در افزایش قیمت مرغ بی تأثیر نبوده است. موضوعی که وزیر جهاد کشاورزی مقصر ان را انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه می‌داند اما این انجمن آن را تکذیب کرد.

مرغ در گیر و دار اظهارات اتحادیه و مسئولان

علت گرانی مجدد مرغ چیست؟

سیدمحمد آقا میری، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفته است هنوز اتحادیه‌ها و تولیدکنندگان به همان قیمت‌های مصوب پایبند نیستند به عنوان مثال با وجود توافقی که با انجمن جوجه یک روزه برای عرضه جوجه به قیمت ۱۵ هزار و ۹۰۰ تا ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان وجود داشت، آنها به این توافق عمل نکردند و از فردای آن روز قیمت را به ۳۲ هزار تومان برای هر قطعه جوجه افزایش دادند.

وی مدعی است اگرچه برخی از این تولیدکنندگان متخلف از مصوبه وزارت جهاد کشاورزی، جریمه شده‌اند اما فعلاً این جریمه‌ها کارساز نشده و قیمت مرغ در بازار به همان روال سابق است.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی حتی گفته است که نرخ نهاده‌ها که حدود ۷۰ درصد در هزینه تمام شده تولید مرغ تأثیر دارد هم کاهش داشته و بنابراین مرغداران بهانه‌ای برای رشد ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت ندارند.

انجمن جوجه یکروزه مرکز فروش جوجه در اختیار ندارد

محمدرضا صدیق‌پور، دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص ادعاهایی مبنی بر افزایش قیمت جوجه یک روزه توسط انجمن تولیدکنندگان آن، اظهار کرد: انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه، هیچ مرکز فروش جوجه‌ای در اختیار ندارد که بتواند جوجه را با قیمت بالاتری به تولیدکنندگان مرغ عرضه کند.

وی افزود: انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه در خصوص عرضه جوجه براساس قیمت ۱۵ هزار و ۹۰۰ و ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان از اتحادیه سراسری درخواست کرده که آمار جوجه مورد نیاز واحدهای پرورش مرغ گوشتی را بر اساس رزرو قبلی از واحد مرغ مادر اعلام کند. همچنین اتحادیه بر توزیع این جوجه‌ها نظارت خواهد داشت.

قیمت ۳۲ هزارتومان برای جوجه یک‌روزه فقط یک ادعا است

دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه گفت: برخی از واحدهای مرغ گوشتی ادعا می‌کنند که قیمت جوجه یک‌روزه ۳۲ هزارتومان است. این افراد می‌توانند تخلفات را گزارش کنند تا دستگاه‌های نظارتی با آن برخورد کنند. اساساً قیمت ۳۲ هزارتومان برای جوجه یک‌روزه فقط یک ادعا است. انجمن و اتحادیه جوجه یک‌روزه، فروشنده جوجه نیستند و نمی‌توان گفت انجمن گران فروشی کرده است.

صدیق پور اضافه کرد: انجمن به همه تولیدکنندگان اعلام کرده است که جوجه‌های یک روزه را با نظارت کامل اتحادیه باید به فروش برسانند. واحدهای مرغداری براساس رزروهایی که دارند از اتحادیه استانی خود جوجه یک‌روزه درخواست می‌کنند و این جوجه‌ها با نظارت اتحادیه‌ها با قیمت مصوب در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

انجمن فقط ساز و کار خرید و فروش جوجه یک روزه را تعیین کرده است

وی تصریح کرد: انجمن فقط ساز و کار خرید و فروش جوجه یک روزه را تعیین کرده است که بر این اساس، جوجه باید حتماً با نظارت اتحادیه و با قیمت ۱۵ هزار و ۹۰۰ تا ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان براساس نژاد و سن، در اختیار واحدهای مرغ گوشتی قرار بگیرد.

در این بین، مرغداران نیز روایت‌هایی از چالش‌های تولید مرغ دارند که در نظر گرفتن آن می‌تواند به مدیریت بهتر بازار کمک کند. یکی از موضوعاتی که توسط مرغداران مطرح می‌شود مجوز صادرات مرغ در زمان‌هایی است که مازاد تولید وجود دارد. همچنین افزایش هزینه‌های دارو، واکسن و همچنین حضور دلالان در تأمین خوراک دام، از جمله مواردی است که مرغداران آن را برای افزایش هزینه‌های تولید بیان می‌کنند.

علاوه بر آنچه گفته شد؛ یکی از موضوعات قابل توجه در این بخش اشاره سرپرست وزارت جهاد کشاورزی به واردات مرغ است. روز جمعه ۱۵ اردیبهشت سرپرست جدید وزارت جهاد کشاورزی در سفر خود به استان مرکزی اعلام کرد اگر فروشندگان نرخ مصوب را رعایت نکنند، دولت از ترکیه مرغ وارد خواهد کرد.

مرغ در گیر و دار اظهارات اتحادیه و مسئولان

با واردات مرغ کاملاً مخالف هستیم

غلامحسین جافر، رئیس هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان مرغداران گوشتی کشور درخصوص امکان واردات مرغ، اظهار می‌کند: به عنوان یک تولیدکننده کامل مخالف واردات مرغ هستم، گاهی در تولید کسری‌های مقطعی به وجود می‌آید و درخواست واردات مرغ به عنوان مسکنی برای بازار مطرح شده بود.

وی اضافه می‌کند: اکنون تولید روند معمولی خود را طی می‌کند. قیمت مرغ نیز کاهشی شده و به هر کیلو ۵۴ تا ۵۵ هزار تومان رسیده است و در هفته آینده قیمت مرغ به قیمت مصوب می‌رسد.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان مرغداران گوشتی کشور می‌گوید: قیمت جوجه در ماه‌های گذشته افزایش یافته بود که منجر شد تولیدکنندگان رغبتی به تولید نداشته باشند چراکه جوجه ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومانی به قیمت ۲۸ تا ۳۰ هزار تومان به مرغداران فروخته می‌شد.

قیمت نهاده‌ها ثابت بوده است

جافر اضافه می‌کند: فعالان حوزه مرغ مادر قیمت جوجه را افزایش داده بودند و حضور واسطه‌ها نیز در این میان بی تأثیر نبود. قیمت نهاده‌ها کاهش نیافته و همواره با قیمت مصوب از طریق سامانه بازارگاه عرضه می‌شود.

وی تصریح می‌کند: هر تولیدکننده معادل میزان جوجه‌ریزی که انجام می‌دهد می‌تواند نهاده‌های تولید را با قیمت مصوب از سامانه بازارگاه دریافت کند. قیمت هر کیلو ذرت اکنون ۱۱,۳۰۰ تومان و قیمت هر کیلو سویا ۱۶,۳۰۰ تومان است.

مرغ در گیر و دار اظهارات اتحادیه و مسئولان

روند قیمتی در بازار مرغ گرم نزولی است

مسعود امرالهی، مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی امروز _چهارشنبه سوم خردادماه_ با اشاره به آرامش موجود در تولید و توزیع مرغ گرم در بازار، اظهار کرد: با پیگیری‌های انجام شده شاهد افزایش روند جوجه‌ریزی طی چند روز گذشته و افزایش تولید مرغ گرم هستیم.

وی ادامه داد: میزان ورود مرغ گرم به استان تهران نسبت به ابتدای سال جاری چهار برابر شده و در حال حاضر توزیع مرغ در میدان بهمن تهران کمتر از قیمت مصوب است.

مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر این که روند افزایش تولید مرغ ادامه‌دار خواهد بود، افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که روند قیمتی در بازار مرغ گرم نزولی بوده است.

امرالهی با اشاره بر تشدید نظارت بر بازار مرغ گرم در استان‌های شمالی کشور، یادآور شد: نیروهای متخصص دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی و همچنین دفتر امور طیور وزارت جهاد کشاورزی در بازدیدهای انجام شده از مرغداری‌های استان‌های شمالی، با مرغداری‌هایی مواجه شدند که سن گله آنها بیش از سن مصوب بود و گاهاً تا ۶۳ روز می‌رسید؛ این واحدهای متخلف به تعزیرات معرفی شدند.

وی اضافه کرد: از ابتدای طرح تشدید نظارت، حدود ۹۶ هزار و ۳۷۳ مورد بازرسی در حوزه مرغ در سراسر کشور انجام شده که ۱۸ هزار و ۵۹۰ پرونده به تعزیرات معرفی شده است.

کد خبر 662751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.