دم‌کرده «رازیانه» برای درمان کدام بیماری‌ها موثر است؟

یک متخصص طب سنتی گفت: دم‌کرده رازیانه را برای رفع اسهال و یبوست، بهبود ترشح شیر و بیماری‌های مجاری ادرار و به عنوان کمک درمان بیماری دیابت توصیه می‌کنند، از اسانس این گیاه برای تهیه آب رازیانه که برای قرقره کردن در دهان و شست‌وشوی چشمی به کار می‌رود، استفاده می‌شود.

بهنام یوسفیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره گیاه رازیانه از خانواده جعفری (چتریان) اظهار کرد: زمان گلدهی این گیاه از تیر تا شهریورماه بوده و زمان برداشت میوه‌های آن مردادتا شهریورماه است.

وی افزود: رازیانه گیاهی با طبیعت دو ساله، پایا، با ساقه‌ای راست و شیاردار و برگ‌های متناوب با بریدگی‌های عمیق و نخی‌شکل است و انتهای ساقه گل حاوی اسانس است. این گیاه بومی منطقه مدیترانه و قفقاز است؛ رازیانه امروزه به روش‌های مختلفی در مزارع و باغ‌ها کشت می‌شود.

این متخصص طب سنتی تصریح کرد: برای مصارف دارویی میوه‌های آن را که به صورت کامل رسیده باشد با دست می‌چینند و قسمت‌های نارس را تا زمان رسیدن رها می‌کنند، دانه‌های خشک و جداشده را در محلی خشک و درون پاکت به صورت کامل سربسته نگهداری می‌کنند. میوه‌ها اسانسی روغنی دارند که مواد اصلی آن آنتول همچنین آلبومین‌ها، قندها و لعاب است.

وی ادامه داد: دانه‌های آن دارای اثر آرام‌کننده، بی‌حس‌کننده برای دل‌درد و بادشکن است، دم‌کرده رازیانه را برای رفع اسهال و یبوست، بهبود ترشح شیر و درمان بیماری‌های مجاری ادرار و به عنوان کمک درمان بیماری دیابت توصیه می‌کنند، از اسانس رازیانه برای تهیه آب رازیانه که برای قرقره کردن در دهان و شست‌وشوی چشمی به کار می‌رود، استفاده می‌شود.

یوسفیان با اشاره به موارد منع مصرف و احتیاط گیاه رازیانه، اضافه کرد: اسانس میوه این گیاه به دلیل سمیت بالقوه، در نوزادان و اطفال منع مصرف دارد، در مصرف طولانی‌مدت میوه این گیاه باید با پزشک مشورت شود، در شرایط حساسیت‌های شدید آلرژیکی ناشی از سابقه قبلی حساسیت پوست با واکنش ریوی نیابد مصرف شود، مصرف مقادیر زیاد آن اثر تشنج‌آور (برخلاف رازیانه رومی و انیسون) دارد.

وی گفت: به دلیل اثرات قاعده‌آوری میوه گیاه رازیانه به ویژه در اشکال تغلیظ شده همچون اسانس و فعالیت فیتواستروژنی ترکیبات روغن فرار آن شامل آنتول، دی آنتول در بارداری منع مصرف دارد.

این متخصص طب سنتی خاطرنشان کرد: مطالعات در موش‌های صحرایی نشان داده است که رازیانه مانع از جذب سیپروفلوکساسین در روده‌ها می‌شود، همچنین در توزیع و دفع آن نیز تداخل ایجاد می‌کند. تجویز پوستی دم‌کرده آن موجب تشدید التهاب ایجاد شده توسط اسانس خردل، اشعه ماورابنفش می‌شود.

کد خبر 662691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.