واکسیناسیون بیش از ۷۰۰۰ زائر اصفهانی انجام شده است / جزئیات داروهای ممنوع در حج

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان توضیحاتی درباره واکسیناسیون بیش از هفت هزار زائر اصفهانی،جزئیات شرایط اعزام به حج و فهرست داروهای ممنوع توضیحاتی ارائه داد.

محمدنوید متقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: مدیریت مباحث درمانی در عملیات‌های دارو و درمان برون‌مرزی شامل حج، عمره و عتبات به جمعیت هلال‌احمر سپرده شده و در واقع مباحث دارو و درمان حجاج در زمان‌های پیش از اعزام، حین اعزام و در زمان برگزاری مراسم حج تا بازگشت به کشور، بر عهده جمعیت هلال‌احمر است.

وی افزود: در فاز اول، معاینات پزشکی افراد در دو بخش معاینه حضوری و مطالعات آزمایشگاهی و تصویربرداری انجام و در صورت محرز شدن شرایط، تاییدیه زائر بودن برای افراد صادر می‌شود. بیش از ۹۵ درصد افرادی که در سال جاری قصد اعزام به مراسم حج داشته‌اند تاییدیه پزشکی خود را دریافت کرده‌اند و تنها تعداد اندکی به علت بحرانی بودن شرایط سلامتی، دارای شرایط اعزام به حج نبودند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان با بیان اینکه دو مرکز پاستور تهران و مرکز توانبخشی جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان، امکان تزریق واکسن‌های برون‌مرزی را دارند و در زمان حج، بعضی از مراکز استان‌ها نیز در راستای واکسیناسیون افراد فعال می‌شود، تصریح کرد: پس از محرز شدن شرایط اعزام افراد به حج، حجاج در شرف تزریق واکسن مننژیت و دریافت کارت واکسن بین‌المللی قرار می‌گیرد.

به همراه داشتن کدام داروها در سفر حج ممنوع است؟

وی با بیان اینکه تعداد زائران در شرف تزریق واکسن استان اصفهان در سال جاری، حدود ۷۲۰۰ تا ۷۳۰۰ نفر بود که واکسیناسیون بسیاری از آنها انجام شده و واکسیناسیون سایر حجاج نیز در دست اقدام است، ادامه داد: جسم مرکب روح است و افراد با اعزام به حج به یک سفر معنوی و روحانی خواهند رفت و در صورتی که جسم آنها دچار آسیب باشد، به‌طور قطع روح آنها نیز در این سفر دچار چالش خواهد شد، بنابراین تمام حجاج باید رعایت مواردی که به منظور سالم نگه داشتن جسم لازم است را در دستور کار خود قرار دهند.

متقی گفت: در صورتی که حجاج دارای شرایط ویژه جسمانی هستند و امکان درمان آن در داخل کشور وجود دارد، پیش از اعزام نسبت به درمان اقدام کند و در صورتی که به منظور ادامه درمان نیاز به همراه داشتن دارو دارند، نسخه‌های پزشکی خود (به‌خصوص به زبان انگلیسی) و داروهای لازم را همراه داشته باشند. تمام داروهای مخدر از داروهای ممنوع محسوب می‌شود و داروهای دارای اثر تسکینی و داروهای دوپینگ نیز از گروه داروهای ممنوع است.

وی با بیان اینکه برخی از زائران داروی آرام‌بخش مصرف می‌کنند که به منظور جلوگیری از بروز مشکل در فرودگاه‌ها، باید نسخه انگلیسی داروی خود را همراه داشته باشند، خاطرنشان کرد: زائران باید واکسن مننژیت، دو دوز واکسن کووید _۱۹ شامل (آسترازنکا، سینوفارم و اسپوتنیک) را تزریق کرده باشند.

کد خبر 662643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.