رشد بورس عامل آرامش بازار خودرو

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: در ماه گذشته بورس به شدت برای حقیقی‌ها جذاب شده بود و توانست بخشی از نقدینگی موجود در بازار را به سمت خود جذب کند. بنابراین بازار خودرو نیز آرام گرفت و قیمت‌ها کاهشی شد البته همچنان به قیمت‌های پیش از عید نرسید.

امیرحسن کاکایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: پیش از شروع سال نو پیش فروش خودرو اعلام شد و مردم نقدینگی خود را برای ثبت نام این خودروها در بانک‌ها بلوکه کردند. حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان پول از این طریق بلوکه شد. از چهاردهم فروردین ماه که تعطیلات نوروزی به پایان رسید، قیمت‌ها در بازار خودرو به طور قابل توجهی افزایش یافته بود. البته این موضوع با توجه به افزایش قیمت دلار و کمبود عرضه خودرو در بازار امری طبیعی بود.

وی افزود: همچنین با اعلام قیمت جدید خودروهای داخلی، مجدداً هیجان به بازار تزریق شده و شیب افزایشی قیمت‌ها ادامه یافت به نحوی که قیمت برخی از خودروها نسبت به پایان سال گذشته افزایش ۳۰ درصدی داشت.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: در اردیبهشت ماه با افزایش تولید، قیمت خودروها روند کاهشی به خود گرفت. همزمان در ماه گذشته بورس به شدت برای حقیقی‌ها جذاب شده بود و توانست بخشی از نقدینگی موجود در بازار را به سمت خود جذب کند. بنابراین بازار خودرو نیز آرام گرفت و قیمت‌ها کاهشی شد البته همچنان به قیمت‌های پیش از عید نرسید.

کاکایی اضافه کرد: این موضوع که اعلام شد همه افراد می‌توانند خودروی خارجی دسته دوم وارد کنند نیز منجر به تغییراتی در بازار شد به نحوی که بیشتر افراد فروشنده شدند و آن دسته افرادی که قصد خرید داشتند نیز دست نگه داشتند.

خرید خودروهای مونتاژی جذاب شده است

وی تصریح کرد: همچنین قیمت خودروهای مونتاژی توسط شورای رقابت اعلام شد که خرید خودرو از خودروسازان خصوصی را نیز جذاب کرد چراکه اختلاف قیمت قابل توجهی بین قیمت اعلامی شورای رقابت و بازار برای این خودروها وجود دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: اینکه طرح واردات خودرو چگونه توسط دولت اجرایی شود نیز می‌تواند بر بازار خودرو تأثیرگذار باشد. مشکل اصلی در شرایط فعلی، تأمین ارز برای واردات خودرو است. بیش از یک ماه و نیم است که در صنعت با کمبود ارز مواجه هستیم چراکه صادرکنندگان از عرضه ارز خود در بازار متشکل ارزی خودداری کرده‌اند.

کاکایی اضافه کرد: واردات خودروی دست دوم برای سرمایه داران جذاب است چراکه حساب و کتابی ندارد و قیمت فروش آن به طور واضح مشخص نیست. همین موضوع منجر شده افرادی که ارز در خارج از کشور در اختیار دارند از واردات خودرو استقبال کنند چراکه با انجام این کار مجبور نیستند دلارهای خود را قیمت در محدوده ۴۴ هزارتومان به بازار متشکل ارزی عرضه کرده و می‌توانند با واردات خودرو، آن را در قیمت‌های ۵۵ هزارتومان به ریال تبدیل کنند.

در ماه‌های آینده با ثبات در بازار خودرو مواجه خواهیم بود

وی تصریح کرد: در چندماه آینده واردات خودرو دست دوم همچنان جدی است بنابراین با کاهش قیمت‌ها و به نوعی ثبات روبه‌رو خواهیم بود. سقوط بورس نیز می‌تواند مجدداً بازار خودرو را تحت تأثیر قرار دهد. خروج پول سنگینی از بورس در هفته‌های اخیر اتفاق افتاد که ممکن است به بازار خودرو سرازیر شود. از طرفی دولت به دنبال ایجاد تعادل در بازار خودرو است و این در حالی است که تعادل در سایر بازارها همچون ارز، بسیار شکننده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: اینکه تعداد زیادی خودرو در طرح یکپارچه به یکباره فروخته شد منجر به جذب سرمایه و همچنین تقاضای خودرو شد. هر خودرو اکنون به میزان مشخصی ارزش دارد که با عرضه بیش از حد، کم نمی‌شود. اینکه قیمت خودرو چقدر باشد بستگی به ارزش ریال دارد.

کاکایی اضافه کرد: کالاهایی همچون خودروی ساینا و ۲۰۷ حداقلی است، حتی اگر عرضه این خودرو زیاد شود، قیمت این خودروها از حدی پایین‌تر نمی‌آید. بیش از یک میلیون نفر اکنون در صف فروش خودرو هستند. مشخص است که این تعداد تقاضا برای مصرف ایجاد نشده و در واقع مردم در این حوزه سرمایه گذاری کرده‌اند.

بازار خودرو در ایران رقابتی نیست

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته هیچ گاه دولت به خودروسازان اجازه نمی‌داد پیش فروش‌های سنگین داشته باشند چراکه مشخص نبود می‌توانند این میزان تولید را محقق کنند یا خیر. بازار خودرو در ایران رقابتی نیست و رقابت فقط در بازار دلالی انجام می‌گیرد. خودروسازان می‌دانند هر خودرویی که تولید کنند حتماً مشتری دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: در کوتاه مدت ممکن است با عرضه‌هایی در این سطح قیمت خودرو کاهش یابد اما در نهایت با توجه به اینکه بسیاری از مواد اولیه تولید خودرو وارداتی است قیمت دلار بر قیمت خودرو نیز اثرگذار بوده و قیمت خودرو مجدداً افزایش می‌یابد.

کاکایی تصریح کرد: اکنون بازار خودرو در شرایط آرامش پیش از طوفان قرار گرفته است. در مرداد و شهریورماه مجدداً تقاضا برای خودرو افزایش می‌یابد و در آن زمان دولت نمی‌تواند این تقاضا را پاسخ دهد چراکه همه توان تولید خود را پیش فروش کرده است. همچنین باید توجه داشت آرامش بازار خودرو در ماه‌های گذشته تا حدودی متأثر از رونق بورس بود.

کد خبر 662521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.