۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۳
چای چه خواص درمانی دارد؟

یک متخصص طب سنتی گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده، چای سبز و چای سیاه خاصیت ضد سرطانی دارد، افرادی که روزانه چهار فنجان چای سبز می‌نوشند کمتر نسبت به سایر افراد دچار سرطان می‌شوند.

بهنام یوسفیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره خواص چایی اظهار کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده، چای سبز و چای سیاه خاصیت ضد سرطانی دارد، افرادی که روزانه چهار فنجان چای سبز می‌نوشند کمتر نسبت به سایر افراد دچار سرطان می‌شوند.

وی با بیان اینکه چای می‌تواند کلسترول بد را در بدن فرد کاهش دهد، افزود: مصرف به اندازه و معتدل چای سیاه برخی از ناراحتی‌های قلبی و لخته‌شدن خون را کاهش می‌دهد.

این متخصص طب سنتی تصریح کرد: تحقیقات نشان می‌دهد میزان پروتئین‌های اثربخش و مرتبط با انعقاد خون در افرادی که چای سیاه می‌نوشند، کاهش پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: یک فنجان چای سبز می‌تواند اثربخشی فراوانی برای سوزاندن چربی‌ها داشته باشد، چای سبز و سیاه آنتی‌اکسیدان فراوانی دارند، حتی آنتی‌اکسیدان چای از کلم بروکلی، هویج و اسفناج نیز بیشتر است.

یوسفیان گفت: دم‌نوش چایی مؤثر است که از برگ‌های پهن نسبت به چای‌های خرد (کله مورچه‌ای) تهیه شده باشد، زیرا درصد بالایی آنتی‌اکسیدان دارد.

وی اضافه کرد: چای سفید که از گل‌ها و سرشاخه‌های چای تهیه می‌شود، نسبت به چای سبز دارای خاصیت ضد سرطانی بیشتری است، چای سبز، چای سیاه و چای سفید هر سه از فرآورده‌های تولید چای است که وارد ایران شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این متخصص طب سنتی با اشاره به انواع چای، اظهار کرد: انواع چای سیاه، سبز، اولانگ و سفید همگی از یک گیاه و بوته چای به نام Camellia Sinensis به دست می‌آیند و تفاوت آن‌ها در فرایند و روش تولید هر کدام از آنها است.

وی با بیان اینکه فرایند تولید چای سیاه در دنیا به دو صورت مختلف از جمله روش ارتدکس یا رسمی و روش C.T.C یا غیررسمی انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: در کشور، چای ایرانی به صورت رسمی و ارتدکس تولید می‌شود و میزان کمی چای C.T.C نیز از هند و کنیا وارد می‌شود، چای ارتدکس و C.T.C به غیر از فرایند، در ظاهر و مشخصات نیز با یکدیگر متفاوت هستند؛ چای سیاه ارتدکس دارای برگ‌هایی کشیده و در هم پیچیده و چای سیاه C.T.C دارای برگ‌هایی گرد و کُره‌ای مانند است.

یوسفیان با اشاره به فرآوری چای به شیوه ارتدکس، گفت: در فرآوری چای به این روش برگ سبز چای پنج مرحله مختلف را طی می‌کند تا به چای سیاه تبدیل شود.

وی ادامه داد: فرایند پلاسیده شدن برگ‌های سبز چای بلافاصله پس از برداشت و چیده شدن آن‌ها شروع می‌شود، در اولین مرحله از فرایند تولید چای سیاه، برگ‌های چای با استفاده از یک نوار نقاله به محفظه‌های بزرگی به نام تراف منتقل می‌شود تا فرایند پلاسیده شدن تسریع شود، هدف از این مرحله کاهش آب و پلاس کردن برگ‌ها است و همچنین تغییرات شیمیایی برگ چای نیز از این مرحله شروع می‌شود.

این متخصص طب سنتی افزود: طی این مرحله حدود ۱۲ ساعت و در صورت نیاز و با توجه به شرایط تا ۲۴ ساعت برگ‌ها تحت باد سرد و گرم قرار گرفته و آب موجود در برگ‌ها تا ۲۰ درصد کاهش پیدا می‌کند و با پلاسیده شدن مانع از شکسته شدن آن‌ها طی مرحله بعد می‌شود.

کد خبر 662449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.